יום ראשון, 22 ביוני 2014

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום ראשון ה-22.6.14

היום בעדכון: נמשכים חיפושים בדרום הגדה • שה”ח ליברמן מעוניין לגרש את שליח האו”ם • ובית משפט מצרי אישרר גזר דין מוות למנהיג האחים המוסלמים


עבדאללה הסעודי וסיסי


תמונת היום: פגישת המלך עבדאללה הסעודי והנשיא המצרי, סיסי, ביום שישי (צילום: סוה”י הסעודית)



ישראל-פלסטינים


* לאורך סוף השבוע נמשכו החיפושים בחברון ובסביבתה כולל בבורות מים ובמערות, ונמשכת פעילות צה”ל נגד התשתיות האזרחיות של חמאס ברחבי הגדה. ביום שישי נהרג נער בן 14 בחברון מאש צה”ל.


* אבו מאזן שב וגינה במהלך סוף השבוע את חטיפת שלושת הנערים. במקביל, דרש כי ראש הממשלה, נתניהו, יגנה את מותם של נערים פלסטינים מאש כוחות צה”ל הפועלים בגדה. כמו כן, הזהיר מפני כוונות לפגוע במרקם החיים של האוכלוסיה הפלסטינית במהלך חודש הרמדאן. לבסוף, הבהיר כי אם יוצגו לו הראיות על בסיסן טוענת ישראל כי חמאס אחראית לחטיפה הוא יגיב בהתאם .


* שר החוץ, אביגדור ליברמן, פועל על פי דיווחים מסביבתו לתקשורת, להכריז על שליח האו”ם למזרח התיכון, רוברט סרי, כאישיות לא רצויה ולגרשו מישראל. ברקע, חוסר נחת מתמשך של ליברמן מהתבטאויות של סרי, וקונקרטית, מעורבותו הנוכחית במאמצי קטר להעביר כספים לתשלום משכורות לעובדי ממשלת חמאס בעזה במסגרת הסכם הפיוס הפלסטיני. נראה כי לפני הדלפת הכוונה, לא התייעץ ליברמן עם ראש הממשלה, נתניהו. סרי מצידו, הכחיש כי הוא מעורב בהעברות כספים לחמאס וכי התנה את הסיוע שלו בפרשה בהסכמה ישראלית מפורשת.


* הכנסיה הפרסבטריאנית בארה”ב החליטה למשוך את השקעותיה מחברות המעורבות בהשקעה בכיבוש השטחים. ההחלטה של הכנסיה בה חברים כ-1.7 מיליון מאמינים, משפיעה על השקעה של כ-21 מיליון דולר ב-HP, מוטורלה וקאטרפילר. במקביל הצהירה הכנסיה כי היא תומכת בזכותה של ישראל להתקיים במסגרת פתרון שתי המדינות.


* רצועת עזה - פלסטיני עם רימון חדר לשטח ישראל ונתפס על ידי סייר בין הישובים יתד ושדי אברהם שבגבול הרצועה. בנוסף, אתמול בשעות הערב נורו שלוש רקטות לעבר מועצה אזורית שער הנגב. צה”ל הגיב בתקיפת מטרות ברצועה.


* חמישה פעילים בזרוע הצבאית של חמאס וכבאי נהרגו בפיצוץ וקריסה של מנהרה בשכונת תופאח שבמזרח העיר עזה. ברחבי הרצועה משקיעה חמאס מאמץ רב בבניית תשתיות תת-קרקע ללחימה נגד צה”ל בחירום.


* אונסק”ו הכיר בטראסות של בתיר, כפר בנפת בית לחם, כאתר מורשת עולמי. הפלסטינים לחצו על הכללת האתר בשל החשש שבניית גדר ההפרדה באזור תפגע בהן.



עיראק


* בנאום על המשבר בעיראק, אמר אתמול הנשיא אובמה, כי תקיפות אוויריות של ארה”ב תלויות בהרחבת המסגרת הפוליטית במדינה כך שתחיל גם עדות אחרות. כיום, נשלטת המדינה על ידי ממשלה של הרוב השיעי ובשבוע האחרון מופעל לחץ בינלאומי להקים ממשלת אחדות בין עדתית שלא בראשות ראש הממשלה המכהן, אלמאלכי.


* בעקבות דברי אובמה, מהם השתמעה התניה חד משמעית של הסיוע הצבאי האמריקאי, יצאו דוברים מטעם הממשל והבהירו כי אף שאובמה מצפה לשינוי פוליטי, הסיוע אינו “מותנה בו ישירות”.



איראן


* ביום שישי הסתיימו שיחות המעצמות ואיראן בוינה. הנציג הסיני בפגישות דיווח על התקדמות בניסוח המסגרת להסדר הקבע, אך הנציגים האיראניים והאמריקאיים הבהירו כי דרישות הצד שכנגד עדיין אינן מקובלות עליהם. השיחות יתחדשו ב-2 ביולי לקראת מועד הגג של ה-20 ביולי.



מצרים


* בית משפט במחוז מיניה אישרר את גזר דין המוות שהוטל על המדריך הכללי של האחים המוסלמים, מחמד בדיע, ועל 182 חברים נוספים בתנועה. הם נידונו למוות במשפט ההמוני של 683 בני אדם שעורר סערה לפני כחודשיים. עונשם של ארבעה הומתק למאסר עולם ו-496 זוכו.
* מלך סעודיה, עבדאללה, ביקר במצרים ביום שישי ונפגש במטוסו למשך חצי שעה עם הנשיא סיסי. זה היה ביקורו ראשון במדינה מאז הפלת ממשל מבארכ והוא מבטא את הגיבוי הסעודי למשטר המצרי הנוכחי.
* בשבת התקיימו הפגנות בקהיר נגד חוק המגביל התכנסות ללא אישור מפורש של המשטרה המשמש את המשטר המצרי למנוע מחאות. המפגינים הותקפו על ידי עוברי אורח שהשליכו עליהם בקבוקי זכוכית ואבנים וההפגנות פוזרו על ידי המשטרה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה