יום שלישי, 17 ביוני 2014

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום שלישי ה-17.6.14

היום בעדכון: צה”ל מעמיק הפעילות נגד חמאס ואבו מאזן שוחח עם נתניהו פשעי מלחמה בעיראק וממשלה חדשה במצרים


איראנים צופים במשחק


תמונת היום: המשלחת האיראנית לשיחות בוינה צופה במשחק נבחרת איראן במונדיאל (צילום: ג’וואד דלירי)



ישראל-פלסטינים


* צה”ל ממשיך במבצע המקיף לפגוע בתשתיות חמאס בגדה. היום ואתמול נעצרו עוד עשרות פעילים בתנועה, כחצי בעיר שכם. בנוסף, הוחרמו אמצעי לחימה, נסגרו משרדים של עמותות צדקה של התנועה והוחרמו מסמכים ומחשבים שלה. הרמטכ”ל אף הכריז כי לצד ניסיון לאתר את החטופים, פעילות צה”ל מכוונת לפגוע בחמאס ככל האפשר.


* לראשונה מזה כשנה שוחח אתמול אבו מאזן עם ראש הממשלה נתניהו. אבו מאזן הוא שהתקשר אל נתניהו והבהיר שהרשות תשתף פעולה עם ישראל בניסיון למצוא את החטופים. נתניהו מצידו, קרא לאבו מאזן להתיר את ההסכם הפוליטי עם חמאס. לאחר השיחה פרסם אבו מאזן גינוי לחטיפה וגם לצעדי ישראל בעקבותיה, ובהם הפעילות הביטחונית החודרנית והמעצרים בגדה.


* צה”ל ירה ופצע קשה פלסטיני שניסה לחדור אתמול להתנחלות כוכב יעקב.


* בשומרון נפצעה תינוקת בת שנה וחצי וישראלי נוסף מזריקות אבנים של פלסטינים.


* בעקבות ירי רקטה שנפלה בשטח פתוח ליד אשקלון, הגיב צה”ל במהלך הלילה בתקיפת מטרות ברצועת עזה.



עיראק


* הנשיא אובמה עדכן את הקונגרס כי בכוונתו לשלוח כ-275 חיילים אמריקאיים לעיראק על מנת להגן על השגרירות האמריקאית בבגדד ועל אנשיה, לאחר שבסוף השבוע נפרסו באזור השגרירות כ-50 לוחמי מרינס. לא ברור האם מדובר על אותה משימה (אף שנראה שלא), אך דוברים מטעם הממשל הצהירו כי הוא שוקל לשלוח צוות מצומצם יחסית של כוחות מיוחדים לסייע לעיראקים בהכשרה ובתכנון.


שר החוץ של ארה”ב, קרי, הצהיר כי ארה”ב פתוחה לשיתוף פעולה עם איראן בנושא העיראקי.


אתמול המשיכה הלחימה ברחבי עיראק בין כוחות “מדינת עיראק האסלאמית” ותומכי הארגון מצד המליציות הסוניות לבין צבא עיראק והמתנדבים לסייע לו, בעיקר מצד האוכלוסייה השיעית. הלחימה התנהלה באזורים מצפון, דרום ומערב לבירה בגדד, אך נראה שאף אחד מהצדדים לא השיג הישגים של ממש אתמול.


באזורים שבשליטת הארגון מתבצעים פשעי מלחמה, כך הכריז אתמול האו”ם. הארגון מוציא להורג אנשי כוחות ביטחון עיראקיים, ומטיפים במסגדים שמסרבים להשבע לו אמונים. בשבוע שעבר, הפיץ הארגון כרוזים בעיר מוסול בהם אמר שלא יפגע במי שיקפיד על חוקי האסלאם ויהיה נאמן לשלטון הארגון הג’האדי.



איראן


* בריטניה צפויה להודיע היום על פתיחתה מחדש של השגרירות שלה בטהראן, לאחר שבשנה האחרונה חלה התחממות ביחסי שתי המדינות.



מצרים


* מצרים צפויה להודיע היום על שחרורו של עיתונאי אלג’זירה, עבדאללה אלשאמי, שהוחזק במעצר ללא כתב אישום כמעט שנה. בחצי השנה האחרונה שבת אלשאמי רעב.


* ביום ראשון ינתן כתב אישום במשפטם של שלושת עיתונאי אלג’זירה שנעצרו לפני כחצי שנה באשמת סיוע לאחים המוסלמים.


* היום הושבעה ממשלה חדשה במצרים. הממשלה לראשונה אינה כוללת את משרד המידע שהיה אחראי על הכוונת התקשורת במדינה, וכוללת משרד השקעות. בראש הממשלה עומד אבראהים מהלב, שכיהן כראש ממשלת המעבר בחודשים האחרונים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה