יום ראשון, 13 באפריל 2014

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום ראשון ה-13.4.14

היום בעדכון: בדרך לעסקה עם הפלסטינים בנט סינדל את עצמו איראן מייצאת יותר מדי נפט והאשמות הדדיות בהפעלת נשק כימי בסוריה


Super Sisi computer game


תמונת היום: פולחן האישיות של הפילדמרשל סיסי - משחק הסלולר "סופר סיסי" שפותח במצרים בו הפילדמרשל מנסה להציל את קהיר (צילום: הגארדיאן)



ישראל-פלסטינים


* ביום חמישי הודיע ראש הממשלה, נתניהו, כי ישראל תקפיא את העברת כספי המכס שגובה ישראל עבור הרשות הפלסטינית וכי תחלט מתוכם את הסכום הדרוש למימון חובותיה של הרשות לחברות ישראליות. זאת, בעקבות פניית הפלסטינים לאו"ם. בפועל, הצעד הוא הצהרתי בעיקרו משום שישראל העבירה בתחילת שבוע שעבר את הכסף שגבתה עבור חודש מרץ וכעת יש כחודש עד להעברה הבאה. בנוסף, הליגה הערבית אישרה רשת ביטחון של 100 מיליון דולר בחודש עבור הרשות למקרה שישראל תקטע את ההעברות.


* נמשכות השיחות שנועדו לאפשר את הארכת המשא ומתן לאחר סוף חודש אפריל ועל הפרק שוב עומדת עסקת שחרור אסירים תמורת הארכתו, ביטול הפנייה הפלסטינית לאו"ם ושחרור ג'ונת'ן פולארד. על רקע זה איימה סיעת הבית היהודי בפרישה מהממשלה אם יאושר שחרורם של אסירים המחזיקים באזרחות ישראלית.


* מזכ"ל האו"ם הודיע כי קיבל לידיו את הפניה הפלסטינית להצטרף לאמנות שבחסות האו"ם וכי הטיפול בבקשה יסתיים ב-2 במאי, חודש לאחר שהבקשות נחתמו על ידי אבו מאזן.


* רצועת עזה – פצצת מרגמה נפלה אתמול בשטח פתוח במועצה אזורית אשכול.


 


איראן


* ייצוא הנפט מאיראן בחודשים האחרונים חורג בהרבה מהמותר לה על פי ההקלות בסנקציות שנקבעו בהסכם הביניים עם המעצמות. סוכנות האנרגיה הבינלאומית הודיעה כי איראן יצאה כ-1.65 מיליון חביות נפט ביום בחודש פברואר במקום מיליון כפי שהותר לה. בארה"ב העריכו שעד חודש יולי יתמצע הייצוא האיראני על הכמות המותרת לה.


* ארה"ב הודיעה רשמית כי לא תעניק ויזה לשגריר האיראני המיועד לאו"ם, חמיד אבו טלבי. זאת, לאחר שביום חמישי אישר בית הנבחרים את הצעת החוק שעברה בסנאט למנוע הנפקת ויזה עבור אבו טלבי. איראן הודיעה שהיא אינה שוקלת מינוי מועמד חלופי וכי היא תבחן ערוצים משפטיים באו"ם לערעור על ההחלטה.



סוריה


* המורדים והמשטר מאשימים זה את זה בהפעלת נשק כימי במחוז חמאת ובפרפברי דמשק בסוף השבוע. על פי הפרסומים הושלכו בחמאת פצצות המכילות גז כלור מהן נפגעו אזרחים. המשטר האשים את הארגון הג'האדי "ג'בהת אלנצרה" כי הוא שעומד מאחורי הפעולה. ברקע, בסוף חודש מרץ פרסמו גורמים ישראלים כי המשטר הסורי הפעיל אמצעי לחימה הכוללים חומר כימי "מנטרל" נגד המורדים.


 


מצרים


* שני תומכי אחים מוסלמים נהרגו ביום שישי בחילופי אש עם כוחות בטחון בצפון מצרים לאחר שניסו עמדה של משטרת התנועה. מפגין נוסף נהרג באלכסנדריה באחד ממוקדי ההפגנות בהם התעמתו מאות מפגינים תומכי התנועה לבין כוחות משטרה.


* קרן המטבע העולמית פרסמה ביום שישי את הערכתה כי מצרים תצטרך סיוע של מיליארדי דולרים כדי לייצב את כלכלתה, וזאת על אף הסיוע שכבר קיבלה מידידותיה במפרץ לאחר ההפיכה הצבאית בקיץ שעבר.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה