יום רביעי, 23 באפריל 2014

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום רביעי ה-23.4.14

היום בעדכון: חידוש הסיוע האמריקאי למצרים הסכמות ראשוניות בשיחות הפיוס בין חמאס לפתח ובישראל, רעידת אדמה בהגנה על העורף


שוטרי חרש עוצרים צהיר בקהיר


תמונת היום: שוטרי חרש מצרים עוצרים צעיר בקהיר ב-14 באפריל (צילום: AFP)



 מצרים


* ארה"ב אישרה אספקת 10 מסוקי אפאצ'י למצרים לצורך הלחימה בטרור בסיני. המהלך הוכרז בעקבות שיחה בין שר ההגנה של ארה"ב, צ'אק הייגל, למקבילו המצרי. לאחר ההפיכה הצבאית ב-2013, התנתה ארה" התנתה את המשך הסיוע בצעדים ממשיים של מצרים לכיוון דמוקרטיה, ונראה שהתרומה של הלחימה בסיני לביטחון הישראלי ולאינטרסים אמריקאיים הקלו על אישור המהלך הנוכחי. נראה שהממשל האמריקאי מעוניין בחידוש הסיוע, אך מוגבל בשל הצורך באישור הקונגרס בתמיכה.


* משלחת ביטחונית רוסית מבקרת במצרים במטרה לעניין את קהיר ברכישת מטוס הקרב הרוסי המתקדם "מיג 35".


* ממשלת מצרים מבקשת לתקן את חוק המאבק בטרור באופן שירחיב את הגדרות הטרור לכל פגיעה "באחדות הלאומית" ובפעולתם התקינה של מוסדות חינוך ומשאבי טבע. בכך, תוקף החוק כל אפשרות למחאת סטודנטים ושביתות עובדים מהסוג איתו מתמודד המשטר בחודשים האחרונים.


* במטרה לעודד השקעות במדינה, נשיא מצרים הזמני אישר אתמול חוק שימנע קריאת תיגר על עסקאות במעורבות המדינה מצד צדדיים שלישיים שאינם מעורבים בעסקה. מאז מהפיכת 2011, בתי משפט במצרים ביטלו עשרות עסקאות שנחתמו בתקופת מבארכ בעקבות ערעור עליהן מצד ארגונים בלתי ממשלתיים ומצד פעילים פוליטיים שטענו כי העסקאות נתנו יתרונות לא הוגנים למשקיעים הודות לשחיתות המשטר הקודם.


 


איראן


* איראן מחתה בפני האו"ם על החלטת ארה"ב שלא לאשר את בקשת הויזה של שגרירה החדש לאו"ם. על אף בקשת איראן, ועדת האו"ם שעוסקת ביחסים עם המדינה המארחת (ארה"ב), לא קיבלה החלטה בסוגיה.



הזירה הפלסטינית


* על אף חילופי האיומים המתוקשרים בין ישראל לפלסטינים, התקיימה אתמול פגישה נוספת בין צוותי המשא ומתן של הצדדים.


* גורמים המשתתפים בשיחות הפיוס בין פתח לחמאס בעזה טענו כי הצדדים סיכמו על הקמת ממשלת טכנוקרטים בתוך חמישה שבועות וכי היום צפויות להמשך השיחות בדבר רפורמה באש"ף שתכניס את חמאס לארגון. יוזכר, כי בין הצדדים כבר נחתמו מספר הסכמי פיוס עד היום, אך אף אחד מהם לא יצא אל הפועל.


 


ישראל


* השר להגנת העורף, גלעד ארדן, התפטר מתפקידו והמליץ לראש הממשלה לסגור את המשרד ולהעביר את מלוא הסמכויות בנושא לידי משרד הביטחון. ארדן טען כי ברקע להחלטתו, הצורך באחראי יחיד להגנה על העורף.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה