יום חמישי, 24 באפריל 2014

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום חמישי ה-24.4.14

היום בעדכון: פיוס פלסטיני ותגובות לו הנשק הכימי הסורי – המחלוקת הבאה וסבב בחירות ראשון לנשיאות לבנון


בכירי חמאס ופתח חוגגים


תמונת היום: בכירי פתח וחמאס במסיבת עיתונאים בעזה לאחר חתימת הסכם הפיוס (צילום: רויטרס)



הזירה הפלסטינית


* חמאס ופתח חתמו אתמול על הסכם עקרונות לפיוס במסגרתו התחייבו להקים ממשלת טכנוקרטים תוך חמישה שבועות, ולקיים בחירות לרשות ולמוסדות אש"ף תוך חצי שנה.


* בתגובה לחתימת ההסכם הורה ראש הממשלה, נתניהו, לבטל את פגישת צוותי המשא ומתן שתוכננה לאתמול בערב. הבוקר יתכנס הקבינט כדי לדון בתגובה הישראלית לפיוס הפלסטיני. חברים נוספים בממשלת ישראל, בהם גם שרת המשפטים, לבני, ביקרו את ההסכם הפנים-פלסטיני.


* גם בארה"ב מתחו ביקורת על הסכם הפיוס. דוברת מחלקת המדינה, ג'ן סאקי, הכריזה כי המהלך "מאכזב" וכי לא ברור כיצד ניתן לצפות מישראל לקיים משא ומתן עם ממשלה ש: (א) לא מכירה בישראל, (ב) לא מחויבת להסכמים קודמים עימה ו-(ג) אינה מחויבת לפעולה בדרכי שלום. בכך, הבהירה כי ארה"ב ממשיכה לדרוש מכל ממשלה פלסטינית שתקום בעתיד לעמוד בשלושת התנאים שנמנו שאותם הציבה הרביעייה הבינלאומית בפני חמאס בשנת 2006.


* רצועת עזה – צה"ל ניסה, ונכשל, לחסל אתמול את מי שחשוד בירי מטח הרקטות בבוקר חג שני של פסח לעבר ישראל. בתקיפה נפצעו שבעה פלסטינים בהם שני ילדים. בתגובה לתקיפת חיל האוויר ניסו פלסטינים לירות רקטות לעבר ישראל. רובן נפלו בשטח הרצועה ואחת בשטח פתוח סמוך למעבר ארז.


 


סוריה


* פירוק הנשק הכימי – מחלוקת בפתח בין סוריה לבין המערב על עתיד משלחת הפקחים הבינלאומית לאחר ה-27 באפריל אז צפוי להסתיים הליך הפירוק. בדיון במועצת הביטחון של האו"ם אתמול הבהיר השגריר הסורי כי מדינתו מצפה לסיום פעילות המשלחת ולפיקוח סטנדרטי על פי אמנת הנשק הכימי אליה הצטרפה סוריה. מנגד, גורמים מערביים במועצה נקטו בעמדה לפיה יש להמשיך לקיים את המשלחת גם לאחר תאריך היעד, וכן הביעו חשש מהדיווחים האחרונים על הפעלת נשק כימי במדינה.


* שתי רקטות נורו אתמול על ידי ארגון ג'האד בסוריה לעבר הבקעה השיעית בלבנון.



לבנון


* בניסיון ההצבעה הראשון בפרלמנט הלבנוני לנשיאות לבנון לא זכה אף מועמד במספר הקולות הדרוש ולו כדי לכפות סיבוב שני בו דרוש רוב רגיל לבחירת נשיא. סבב נוסף יתקיים ב-30 באפריל. מועמד המחנה האנטי-חזבאללאי, סמיר ג'עג'ע זכה ב-48 מ-128 קולות אפשריים בעוד שמחנה ה-8 במרץ שמוביל חזבאללה כלל לא העמיד מועמד. על חלק מהפתקים נכתבו שמות של בכירים לבנונים שנרצחו במהלך מלחמת האזרחים במדינה ושהריגתם מיוחסת לג'עג'ע.


 


מצרים


* שוטר ופעיל טרור נהרגו בפשיטה של כוחות משטרה על מסתור של פעילי ג'האד באזור העיר אלכסנדריה אתמול. בתקרית נפרדת חוסל אתמול קצים משוטרה בכיר על ידי מטען שהוטמן במכוניתו באזור קהיר.



איראן


* איראן נבחרה לועדת האו"ם העוסקת בהכרה בארגונים בלתי ממשלתיים. שגרירת ארה"ב באו"ם, סמנת'ה פאוור, ביקרה את ההחלטה קשות על רקע הפרות זכויות האדם החוזרות ונשנות באיראן. היא הגדירה את תוצאות הבחירות כ"מטרידות".


* הועבר מתפקידו מנהל כלא אווין בטהראן בו מוחזקים גם אסירים פוליטיים רבים לאחר אירוע שהתרחש בשבוע שעבר בו עימות בין סוהרים לאסירים התפתח לתקרית אלימה מאד בה נפגעו אסירים רבים חלקם גם קשות. המשטר האיראני אינו מודה באירוע, אך העברת מנהל הכלא לתפקיד אחר נתפסת כהודאה בשתיקה בהאשמות.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה