יום שישי, 4 באפריל 2014

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום שישי ה-4.4.14

היום בעדכון: המשך התהליך המדיני הולך ומתרחק והצדדים מתבצרים בעמדותיהם נציגי איראן והמעצמות נפגשים בז'נבה ומספר הפליטים הסורים בלבנון חצה את המיליון


Image


 תמונת היום: הפלסטינים נכנסים לאו"ם למרות ההתנגדות הישראלית והאמריקאית (איור: Sabah Report)



ישראל-פלסטינים


* שר החוץ האמריקאי ג'ון קרי שוחח אתמול עם ראש הממשלה, נתניהו, ועם הנשיא הפלסטיני, אבו מאזן, בניסיון לשכנע אותם להמשיך את המגעים המדיניים. בפומבי, הכיר קרי בכך שאינו יכול לאלץ את הצדדים להדבר אלא רק לייצר תנאים מתאימים לכך. בתוך כך, גורמים בממשל האמריקאי מסרו ל"וושינגטון פוסט" שמתחזקים הקולות בוושינגטון הסבורים כי על קרי להכריז על כשלון התהליך.


* בפועל, הצדדים ממשיכים לטעון כי הם מעוניינים בהמשך השיחות, בעודם מתבצרים בעמדותיהם. ישראל הכריזה כי בעקבות הפנייה הפלסטינית להצטרפות לאמנות הבינ"ל, היא רואה עצמה משוחררת מההתחייבות לשחרר את פעימת האסירים הרביעית, שדחייתה היא שהביאה למהלך הפלסטיני. מנגד, הפלסטינים הציבו סדרת דרישות כתנאי להארכת המשא ומתן ובהן: הכרה ישראלית בכתב שגבולות המדינה הפלסטינית יהיו גבולות 67' ושבירתה תהיה מזרח ירושלים, שחרור 1200 אסירים בהם מרואן ברגותי והרחבת השליטה הפלסטינית בשטחי הגדה.


* רצועת עזה – ארבע רקטות נורו אתמול מהרצועה לשטח ישראל. בתגובה, תקף חיל האוויר במהלך הלילה ארבע מטרות ברצועה.


 


איראן


* אתמול התכנסו בז'נבה שיחות בדרג מומחים בין איראן למעצמות על הסכם הגרעין. ערוץ זה מתנהל במקביל לפגישות הבכירים המתקיימות אחת לחודש ושצפויות להתכנס שוב ב-8-9 באפריל.


* איראן טוענת כי כל חמשת שוטרי משמר הגבול שנחטפו על ידי ארגון ג'האד פקיסטני שלמים ובריאים. זאת, לאחר שלאחרונה דווח כי אחד השוטרים הוצא להורג על ידי חוטפיו.


 


לבנון


* מספר הפליטים הסורים הרשומים בלבנון הגיע אתמול למיליון, כלומר כרבע מאוכלוסייתה המקורית של המדינה.


 


טורקיה


* הוסרה החסימה מעל טוויטר במדינה בעקבות הנחיית בית המשפט החוקתי באנקרה לממשלה לחזור בה מההחלטה למנוע גישה לרשת. ארדואן ביקר את ההחלטה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה