יום שלישי, 1 באפריל 2014

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום שני ה-1.4.14

היום בעדכון: קרי בא להציל את המשא ומתן ישראל העבירה הצעה מעודכנת לפלסטינים להארכתו וחזבאללה מנסה לסגור את פרצות הביטחון


נתניהו וקרי לוחצים ידיים


 תמונת היום: קרי ונתניהו אתמול בערב לקראת פגישתם בירושלים. קרי הגיע לביקור פתע באזור כדי לחלץ את המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים מהמשבר (צילום: רויטרס)



ישראל-פלסטינים


* ניסיון להציל את השיחות בין ישראל לפלסטינים מקריסה. ביום ראשון העבירה ישראל לפלסטינים הצעה מעודכנת להארכת התהליך שכללה על פי התקשורת, הצעה לשחרור מאות אסירים. ביום שישי, בניגוד להתחייבויות מוקדמות, לא שחררה ישראל את הפעימה הרביעית של אסירים שנכלאו טרום-אוסלו. היא התנתה את שחרורם בהתחייבות פלסטינית להמשך השיחות. מנגד, נראה כי הפלסטינים דורשים שחרור אסירים נוספים וכנראה גם הקפאת בניה כתנאי להמשכן מעבר ל-29 באפריל.


* על רקע המשבר, הגיע שר החוץ האמריקאי, ג'ון קרי, לביקור באזור שמטרתו לגשר על הפער ולאפשר את המשך השיחות. אתמול הוא נועד עם ראש הממשלה נתניהו למשך ארבע שעות ואחר כך עם צוות המו"מ הפלסטיני. במסגרת זאת, בכירים אמריקאיים הודו לראשונה ששחרורו של ג'ונת'ן פולארד כתמורה בעד מהלכים ישראלים אכן נידון בין ישראל לבין ארה"ב.


* יו"ר האופוזיציה, יצחק הרצוג, נועד אתמול בעמאן עם מלך ירדן, עבדאללה בנושא התהליך המדיני. הרצוג טען בפני המלך כי יש למנוע את קריסת המשא ומתן משום שזוהי "הזדמנות חד פעמית" להשיג הסדר. הוא אף אמר שאם מפלגת "הבית היהודי" תפרוש מהקואליציה בגלל הנושא המדיני, מפלגת העבודה תהיה מוכנה לתפוס את מקומה.


* מערכת "כיפת ברזל" הפרוסה באילת שיגרה הבוקר טילי ירוט לעבר זיהוי שווא.



מצרים


* שלושת עיתונאי אלג'זירה באנגלית העצורים במצרים ביקשו אתמול מהשופט במשפטם לשחרר אותם. זאת, לאחר שהשופט בצעד חריג התיר להם לצאת מכלוב הנאשמים ולפנות אליו ישירות בדברים. עם זאת, הוא דחה את בקשתם ולא התיר את שחרורם בערבות.


* הלחימה בסיני – צבא מצרים חיסל שלושה חמושים ועצר 52. השלושה נהרגו במהלך חילופי אש בעודם מנסים להטמין מטען נגד שיירת צבא באזור.


 


איראן


* איראן מינתה שגריר חדש לאו"ם, חמיד אבו טלבי. אבו טלבי הוא דיפלומט מנוסה הנחשב לחלק ממעגל המקורבים של הנשיא רוחאני ולמקורב לגורמים מתונים יחסית אחרים בקרב המשטר האיראני. עם זאת, הוא השתתף בהשתלטות הסטודנטים על השגרירות האמריקאית בטהראן ב-1979. לאור זאת, בקרב גורמים שמרנים בארה"ב קוראים שלא להעניק לו ויזה למדינה. מחלקת המדינה האמריקאית סרבה להתייחס לשאלה עם תאושר כניסתו לארה"ב.


 


לבנון


* העיתון הלבנוני The Daily Star פרסם דיווח לפיו חזבאללה פועל לתיקון תקלות אבטחה שהביאו לסדרת מקרי דלף מידע. קצין אבטחה איראני נשלח לסייע לארגון להתמודד עם התקלות הכוללות בין היתר סיוע לישראל. קצינים בחזבאללה וגורמים בקהילה השיעית בהם שיח' ידוע, נעצרו על ידי הארגון בחשד לשיתוף פעולה עם ישראל שאיפשר בין היתר את תקיפת הנשק בלבנון לפני כחודש.


* נשיא לבנון, מישל סלימאן, כינס אתמול את פורום "הדיאלוג הלאומי" לדיון ראשון מאז הוקמה ממשלת לבנון החדשה. הכינוס הוחרם על ידי חזבאללה בשל הביקורת של הנשיא ושל אחרים על מעורבות הארגון בלחימה בסוריה.


* סגן העוזר לשר החוץ האמריקאי לענייני דיפלומטיית אנרגיה, עמוס הוכשטיין, הבהיר בביקור בלבנון כי ממשלת ארה"ב קוראת ללבנון שלא לנסות לחפש גז באזור הנתון לויכוח בינה לבין ישראל. הוא טען כי ארה"ב מנסה לעזור לשתי הממשלות לפתור את סכסוך הריבונות הימית ביניהן וכי פתרונו הוא תנאי להזמנת חברות חיפוש משאבים לאזור.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה