יום שישי, 31 ביולי 2015

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום שישי ה-31.7.2015

היום בעדכון: ילד פלסטיני נרצח בפיגוע שביצעו יהודים • הבית הלבן במאמץ לגייס תמיכה בהסכם הגרעין • וסעודיה ומצרים חתמו על הסכם שיתוף פעולה אסטרטגי
תמונת היום: מהומות בגדה היום בעקבות רצח עלי דוואבשה על ידי מחבלים יהודים (צילום: רויטרס)


ישראל-פלסטינים
  • מחבלים יהודים רצחו פעוט פלסטיני בן שנה וחצי, עלי דוואבשה, ופצעו את הוריו ואחיו בן הארבע אנוש כשהשליכו בקבוק תבערה על ביתם ועל בית נוסף בכפר דומא באזור שכם. המחבלים ריססו כתובות הקוראות לנקמה ומגן דוד על הבתים ששרפו.
  • בני משפחתו של הפעוט מאושפזים בישראל. ראש הממשלה נתניהו ביקר בבית החולים שיבא תל השומר בו מאושפזים אימו ואחיו, גינה את המעשה והבהיר כי ישראל תפעל לאתר את המחבלים ולהעמיד אותם לדין. בנוסף, שוחח נתניהו עם הנשיא הפלסטיני אבו מאזן, גינה את הפיגוע והביע את מחויבותו לדו קיום ולמלחמה בטרור והתחייב לשאת בעלויות הטיפול במשפחה ושיקום ביתה. הנשיא ריבלין פרסם גם הוא דברים נגד הפיגוע והבהיר כי ישראל לא עשתה די כדי להלחם בטרור היהודי. בנוסף, מכל קצוות הקשת הפוליטית גינו את הפיגוע.
  • אבו מאזן הבהיר כי הרשות הפלסטינית רואה בפיגוע פשע נגד האנושות ותפנה בעקבותיו לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג. דובר מטעם חמאס האשים את ממשלת ישראל באחריות לאירוע ואמר כי הוא הופך כל חייל צה”ל וכל מתנחל למטרה לגיטימית וקרא ליום זעם. גם בקהילה הבינלאומית גינו את הפיגוע.
  • בשטח, ליד כוכב השחר ביצעו פלסטינים פיגוע ירי לעבר מכונית בה נסעו ישראלים, ללא נפגעים. בנוסף, ברחבי הגדה כולל במזרח ירושלים, התעמתו פלסטינים עם כוחות צה”ל. בעימותים נפצעו לפחות שישה פלסטינים בהם אחד קשה באזור ביר זית כשנורה בשעה שהשליך בקבוק תבערה על פילבוקס צה”לי. צה”ל תגבר את כוחותיו בגדה על רקע החשש מעימותים רחבים באזור.

איראן
  • נציג איראן בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית טען כי התבטאויות אמריקאיות בדבר העובדה שהסכם הגרעין יסייע להבנת תוכנית הגרעין האיראנית במקרה של תקיפה עתידית מהווים הפרה של רוח הסכם הגרעין ושל סעיפיו.
  • בשימוע בפני הפרלמנט האיראני השבוע הדגיש סגן שר החוץ האיראני כי על פי הסכם הגרעין הפקחים שישתתפו בצוות הפקחים של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית יהיו ממדינות המקיימות יחסים דיפלומטיים עם איראן. לפיכך, פקחים אלה לא יהיו מארה”ב או קנדה.
  • על רקע המאבק בקונגרס האמריקאי על אישור הסכם הגרעין עם איראן שוחח אתמול הנשיא אובמה עם אלפי פעילים פוליטיים הקשורים למפלגה הדמוקרטית. אובמה קרא להם לתמוך בהסכם והבהיר שללא תמיכתם והשפעתם על חברי הקונגרס הדמוקרטים ממשלו לא יוכל להבטיח שהקונגרס לא יבטל את הוטו הנשיאותי הדרוש להסרת הסנקציות מעל איראן. בנוסף, נועדו אובמה, וסגנו, ג’ו ביידן, עם חברי קונגרס דמוקרטים כדי ללחוץ עליהם שלא להצטרף לרפובליקנים נגד ההסכם. מנהיגים בולטים בשורות המחוקקים הדמוקרטים כבר יצאו בתמיכה באובמה, אך בממשל חוששים כי קבוצות לחץ חיצוניות, בהן גם הלובי הפרו-ישראלי AIPAC ישפיעו על חברי המפלגה של הנשיא.
  • ראש המטות המשולבים האמריקאי, הגנרל מרטין דמפסי, אמר בעדות בקונגרס ביום רביעי כי הסכם הגרעין מוריד את הסבירות לכך שאיראן תשיג נשק גרעיני ולכן ממליץ לתמוך בו. עם זאת, הוא הבהיר כי בעיניו יש לשמר את הלחץ על איראן בשל פעולותיה השליליות במזרח התיכון ולשתף פעולה עם בעלות הברית של ארה”ב באזור כדי לצמצם את יכולתה להזיק.
  • שר החוץ האמריקאי קרי יצא היום לביקור במזרח התיכון, במסגרתו יבקר במצרים ובקטר וידון עם ממשלות מצרים ועם שרי החוץ של מועצת שיתוף הפעולה המפרצית בנושא הסכם הגרעין עם איראן. בביקורו לא יגיע קרי לישראל, לטענת הממשל, החלטה זו אינה נושאת משמעות מיוחדת שכן שר ההגנה האמריקאי ביקר בישראל לאחר חתימת ההסכם. עם זאת, החלטתו של קרי שלא להגיע לישראל בולטת יותר על רקע העובדה שלא שוחח עם ראש הממשלה נתניהו מאז ה-16 ביולי, יומיים לאחר חתימת הסכם הגרעין.

מצרים

  • ביום ראשון יפתח שר החוץ האמריקאי, קרי, בדיאלוג אסטרטגי עם ממשלת מצרים שהוקפא מאז שנת 2009. חידוש השיחות האסטרטגיות בין שני הצדדים מגיע על רקע העלייה באיום שנשקף מצד קבוצות אסלאמיסטיות בסיני למשטר המצרי. 
  • בנוסף, במסגרת ההידוק המחודש של היחסים הביטחוניים בין וושינגטון לקהיר, הפשירה ארה”ב העברה של 8 מטוסי F16 למצרים שתתרחש בימים הקרובים. ארבעה מטוסים נוספים יועברו למצרים בחודשים הבאים.
  • אתמול חתמו מצרים וסעודיה על הסכם שיתוף פעולה ביטחוני וכלכלי. ההסכם נחתם במהלך ביקור של סגן יורש העצר הסעודי, הנסיך מחמד בן סלמאן בקהיר.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה