יום ראשון, 2 באוגוסט 2015

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום ראשון ה-2.8.2015

היום בעדכון: ה-CIA מעריך כי סוריה שמרה בידיה נשק כימי • מחאה ציבורית בעיראק בגלל הפסקות חשמל וגל החום • ואובמה ונתניהו ינאמו השבוע כדי לקדם עמדתם סביב הסכם הגרעין
תמונת היום: מפת האזור בו מתכננת טורקיה הקמת אזור חיץ בשטח סוריה (צילום: וושינגטון פוסט)


סוריה
  • ארה”ב תקפה בסוף השבוע כוחות של ג’בהת אלנצרה בצפון סוריה לאחר שאלה פתחו במתקפה נגד כוחות מורדים בהם תומכת ארה”ב. עד כה התמקדו תקיפות ארה”ב בסוריה בעיקר בדאע”ש ולא בג’בהת אלנצרה, המזוהה עם אלקאעדה, אולם ביום חמישי פתח הארגון במתקפה נגד דיביזיה 30 של צבא סוריה החופשי, בטענה כי מדובר בשלוחה אמריקאית. זאת, משום שכ-60 מלוחמיה הם הכוח שעבר הכשרות אמריקאיות בטורקיה. 
  • לוחמי ג’בהת אלנצרה חטפו בסוף השבוע את מפקד הדיביזיה, אך לטענת ארה”ב, לא הצליחו לפגוע באף לוחם שאומן על ידי ארה”ב בטורקיה. ביום שישי, הדפו כוחות דיביזיה 30 מתקפה של כ-50 חמושים על מתחם שלהם בסיוע אווירי של הקואליצייה הבינלאומית, אך בשבת נסוגו ממפקדה זו.
  • בשבוע שעבר חשף הוול סטריט ג’ורנל כי בהערכה מעודכנת של ה-CIA נטען כי משטר אסד שמר בחזקתו כימיקלים הקשורים לתוכנית הנשק הכימי שלו. זאת, על אף שאמור היה להצהיר ולהוציא מהמדינה את כל מצבור הנשק הכימי שלו במסגרת הסכם בין רוסיה לארה”ב משנת 2013. בתחקיר לא הובהר מה גודל המאגרים ששמר אסד בידיו. יצויין כי גם לאורך תהליך הפירוק נרשמו הערכות לפיהן משטר אסד שומר בידיו נשק כימי למקרה שימצא עצמו באיום פנימי חמור מספיק.

טורקיה
  • המיליציה הכורדית בצפון סוריה (ה-YPG) טענה בשבת כי בשבוע האחרון תקפו כוחות טורקים את כוחותיה ארבע פעמים. טורקיה הכחישה את הטענות והבהירה כי אינה מבקשת להאבק ב-YPG אלא בדאע”ש בסוריה ובמחתרת הכורדית הפועלת בעיראק ובטורקיה עצמה, ה-PKK. לטענת הטורקים, אם בוצע ירי לעבר ה-YPG היה זה ירי תגובה לעבר מקורות אש שפגעו בצד הטורקי של הגבול.
  • בהקשר זה, בשבת קרא נשיא החבל הכורדי האוטונומי בעיראק, מסעוד ברזאני, ל-PKK לעזוב את החבל משום שנוכחותם שם מביאה את הטורקים לפגוע באזרחים במהלך תקיפות נגד כוחות המחתרת. ברזאני גם קרא לטורקים ול-PKK לחדש את שיחות השלום ביניהם.

עיראק
  • על רקע גל החום הקשה במזרח התיכון ומחאה ציבורית לאורה הכריז ראש ממשלת עיראק על סוף שבוע ארוך בן ארבעה ימים כדי למנוע מאזרחי המדינה צורך לעבוד בחום הכבד. בנוסף, זימן עבאדי את ראשי משק האנרגיה לדיוני חירום לאור הקשיים באספקת חשמל שחווה עיראק. לבסוף, הוא הורה על ביטול ההחרגה של פקידי ממשל מהפסקות החשמל היזומות הנהוגות במדינה. זאת, לאחר שבהפגנות ביום שישי בקהיר מחו אזרחים על הפסקות החשמל המקשות על ההתמודדות עם החום הקשה.

לבנון
  • לבנון וגרמניה בוחנות את האפשרות לייצא לגרמניה את הזבל הלבנוני שהממשלה אינה מצליחה לפנות בימים אלה. הפתרון צפוי לעלות לממשלת לבנון כחצי מהמחיר שדורשים ממנה קבלני הטיפול באשפה במדינה. בשבוע שעבר, הוביל משבר פינוי הזבל תושבים מבירות לחסום כביש מרכזי במדינה במחאה על חוסר הטיפול בכך.

איראן
  • שר החוץ האיראני, זריף, פרסם מאמר דעה בגארדיאן בו קרא להמשיך את הקו של הסכם הגרעין ולפרז את המזרח התיכון ואף את העולם כולו מנשק גרעיני. זריף, בפרט, גינה את ישראל על אזהרותיה נגד הגרעין האיראני לאור העובדה שהיא המדינה היחידה במזרח התיכון שמחזיקה בנשק גרעיני.
  • ראש הממשלה, נתניהו, צפוי לשאת נאום מקוון ביום שלישי בפני קהילות יהודיות בארה”ב במטרה לשכנע אותן להפעיל לחץ על מחוקקים אמריקאיים כדי להצביע נגד הסכם הגרעין ולסכל את הסרת הסנקציות מאיראן על ידי הנשיא אובמה. אובמה מצידו, צפוי לנאום ביום רביעי באוניברסיטה האמריקאית בוושינגטון, שם נשא הנשיא קנדי נאום היסטורי בתקופת המאבק בברית המועצות, בו יקרא לתמיכה בהסכם. 
  • ביום רביעי יופיע בפני ועדת יחסי החוץ של הסנאט האמריקאי בדיון סגור יוצא דופן יו”ר הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, יוקיה אמאנו. אמאנו צפוי להציג בפני המחוקקים את ההסכם המסווג בנושא הפיקוח שנחתם בין איראן לבין הסוכנות ומשלים את הסכם הגרעין. זאת, במטרה לעודד את חברי הסנאט לתמוך בהסכם.
  • גם באיראן מתנהל מאבק בין תומכי ההסכם לבין מתנגדיו. ראש הארגון האיראני לאנרגיה אטומית, עלי אכבר צאלחי, שהיה חבר בצוות המשא ומתן האיראני בוינה הכריז בסוף השבוע כי ההסכם לא צריך לקבל את אישור הפרלמנט האיראני כלל. זאת, לאור ביקורת מצד חברי פרלמנט שמרנים על סעיפים שונים בהסכם ובפרט, סעיף המתיר לפקחים לבקר באתרים צבאיים בהתראה שיכולה להתארך עד ל-24 ימים.
  • במהלך ביקורו בקהיר, הצהיר שר החוץ האמריקאי, קרי, כי הסכם הגרעין אם ייושם יתרום לבטחון המזרח התיכון ובפרט לבטחונה של מצרים. קרי ניהל היום דיאלוג אסטרטגי עם מצרים וימשיך משם לפגישה עם מועצת שיתוף הפעולה המפרצי בה יבקש את תמיכת מדינות המפרץ הערביות בהסכם הגרעין עם איראן.

מצרים
  • בשבת חיסלו כוחות הביטחון המצרים את סלים סלימאן אלחראם, בכיר במחוז סיני של דאע”ש בשעה שהתנגד למעצרו בעיירה שיח’ זויד בצפון סיני.
  • ממשלת מצרים אישרה הארכה בחצי שנה של השתתפות הצבא המצרי בכוח הבינערבי הלוחם במורדים החות’ים בתימן.
  • נדחה פעם נוספת גזר דינם של שני עיתונאי אלג’זירה העצורים כבר למעלה משנה וחצי במצרים. גזר דינם של השניים במשפט חוזר שנקבע להם לאחר שבמשפט קודם נידונו לשבע ולעשר שנות מאסר, נקבע כעת להנתן ב-29 באוגוסט.

ישראל-פלסטינים

  • היום בבוקר התעמתו צעירים פלסטינים עם כוחות הביטחון בהר הבית. בשבת התעמתו פלסטינים עם כוחות ביטחון בכפר ג’ילזון לאחר לוויתו של נער בן 16 שנהרג מאש צה”ל ביום שישי כשלטענת כוחות בשטח השליך לעברם בקבוק תבערה באלימות שפרצה בעקבות שריפת ביתה של משפחת דואבשה ורצח הילד עלי דואבשה ליד שכם ופציעת משפחתו על ידי יהודים בלילה שבין יום חמישי לשישי.
  • בעקבות הרצח של דואבשה החליט הקבינט להתיר מעצרים מנהליים והחלה של חוק למאבק בטרור העומד לדיון כיום גם על מחבלים יהודים. בפתח ישיבת הממשלה הצהיר ראש הממשלה כי הממשלה תפעל לתפוס את המחבלים, אך הצהיר במקביל כי בעוד שהפלסטינים “קוראים כיכרות על שם רוצחי ילדים” בישראל “מוקיעים ורודפים” את המחבלים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה