יום שישי, 24 ביולי 2015

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום שישי ה-24.7.2015

היום בעדכון: עימות בקונגרס בין ממשל אובמה לרפובליקנים בנושא האיראני • שר החוץ הסעודי בעד ההסכם • וטורקיה הצטרפה ללחימה בדאע”ש
תמונת היום: נציגי ממשל אובמה בסנאט אתמול (צילום: EPA)


איראן
  • במסגרת המאבק של ממשל אובמה להגן על הסכם הגרעין נרשם אתמול עימות קשה בין נציגי הממשל למתנגדי ההסכם בקונגרס במהלך שימוע בן כחמש שעות שערכה ועדת יחסי החוץ של הסנאט ובו הופיעו שרי החוץ, האנרגיה והאוצר האמריקאים. בשימוע הגנו נציגי הממשל על ההסכם וטענו כי הוא משיג את מטרתו למנוע מאיראן יכולות גרעין צבאיות מבלי להדרש לפעולה צבאית. מאידך, מבקרי ההסכם טענו כי סעיפים מרכזיים הנוגעים לפיקוח על איראן אינם מספיקים וכי ההסכם לא נותן מענה לפעולותיה השליליות של איראן במזרח התיכון. בפרט, טענו הרפובליקנים כי האיראנים הונו את הממשל וזה האחרון נכנע בסעיפים מהותיים של ההסכם בעוד חברים דמוקרטים בוועדה הגנו על הישגי הממשל.
  • בנאום בפני הפרלמנט האיראני שלשום הגן שר החוץ, זריף, על ההסכם שהושג עם המעצמות וטען כי הוא עומד בקווים האדומים שהציב מנהיג איראן לנושאים והנותנים. זריף טען בפני הפרלמנט הנשלט על ידי הכוחות השמרניים במשטר, כי ההסכם מאפשר לאיראן לחסום ביקורים באתרים צבאיים במדינה, כפי שקבע מנהיג איראן בנאומיו לקראת חתימת ההסכם. זאת, על אף שההסכם עצמו קובע מנגנון במסגרתו איראן יכולה רק לעכב למשך 24 יום, ולא למנוע, גישה לאתרים צבאיים בשטחה.
  • במכתב שסווג כסודי אך הודלף לרשתות חברתיות באיראן התפרסמו הנחיות המשטר האיראני לסיקור הסכם הגרעין. במכתב נדרשים כלי התקשורת להדגיש את הישגי איראן בהסכם ולהבליט את דברי המתנגדים בישראל ובארה”ב המבליטים הישגים אלה. בנוסף, נאסר על כלי התקשורת לבקר את ההסכם כ”לא מהפכני” או להציג חילוקי דעות בצמרת האיראני אליו והם נתבעים להפגין יחס של כבוד לנושאים והנותנים מטעם איראן.
  • מתחזקת התמיכה הפומבית הסעודית בהסכם הגרעין. שר החוץ הסעודי אמר אתמול כי סעודיה מתרשמת שהסכם הגרעין עומד ביעדים הדרושים כדי לבלום את תוכנית הגרעין האיראנית הכוללים לדבריו: משטר פיקוח אפקטיבי כולל באתרים צבאיים ומנגנון להשבת הסנקציות על כנן במקרה של הפרה איראנית.
  • נמשכים מאמצי ישראל לבלום את הסכם הגרעין על ידי גיוס רוב חסין וטו של 2/3 מחברי הקונגרס האמריקאי להצעה שתמנע מהנשיא אובמה להסיר את הסנקציות מאיראן. שגריר ישראל, רון דרמר, שכבר נפגש עם חברי קונגרס רפובליקנים המתנגדים להסכם נפגש גם עם נציגים דמוקרטיים שתמיכתם תדרש לבלימת וטו וניסה לשכנע אותם שהתנגדות להסכם לא תוביל לפריצה איראנית קדימה משום שבכוחה של ארה”ב, לטענתו, לבלום את איראן גם ללא פניה לתקיפה צבאית.
  • שגריר עיראק בארה”ב סיפר אתמול בפורום אספן לעניני ביטחון כי איראן הציעה לארצו “צ’ק פתוח” למאבק בדאע”ש, אך שבגדד לא ניצלה את מלוא ההצעה האיראנית מתוך הבנה כי היא זקוקה גם לתמיכה אמריקאית במאבק זה וכי שיתוף פעולה מלא עם איראן היה מחבל בסיוע זה.

טורקיה
  • לאחר יותר משנה בה נמנעה טורקיה מלתקוף את דאע”ש בסוריה, הפגיזו אתמול כוחות טורקיים עמדות של דאע”ש בצפון סוריה והיום בבוקר ביצעו מטוסים טורקים תקיפות נגד מטרות של הארגון בסוריה. זאת, לאחר שמירי של דאע”ש אתמול לעבר עמדת גבול טורקית נהרג חייל טורקי אחד ונפצעו חמישה ולאחר שבפיגוע בעיר סורוכ השבוע נהרגו למעלה מ-30 בני אדם. 
  • בנוסף, אישרו הטורקים לראשונה לארה”ב להשתמש בשני שדות תעופה בדרום טורקיה לצורך תקיפות נגד דאע”ש. היתר השימוש הושג בשיחת טלפון בין הנשיא אובמה לבין הנשיא הטורקי ארדואן ביום רביעי. בתקשורת הטורקית דיווחו כי מדובר בצעד ראשון לקראת ביסוס אזור אסור בטיסה ואזור חיץ בצידו הסורי של גבול טורקיה-סוריה.
  • במקביל, בטורקיה עצמה עצרו כוחות הביטחון כ-300 בני אדם החברים בדאע”ש ובמחתרת הכורדית ה-PKK שרצחה השבוע שני שוטרים טורקים בטענה כי שיתפו פעולה עם דאע”ש.

ירדן
  • מקורות אמריקאיים טוענים כי ישראל העבירה בשנה האחרונה כ-16 מסוקי קוברה לירדן כדי שאלה ישמשו אותה לאבטחת גבולותיה עם עיראק ועם סוריה. על פי המקור, חלק מהמסוקים שופצו על ידי ארה”ב קודם להעברה וחלקם שימשו כמקור לחלפים למסוקים של חיל האוויר הירדני. 

מצרים
  • ארבעה חיילים מצרים נהרגו בפיצוץ מטען חבלה בסיני אתמול ושלושה נוספים נפצעו.

ישראל—פלסטינים

  • שליח האו”ם למזה”ת, ניקולאי מלדאנוב, אמר אתמול למועצת הביטחון של האו”ם כי ישראל והפלסטינים רחוקים מאי פעם מפתרון שתי המדינות. הוא ביקר את ישראל על המשך הבניה בהתנחלויות אך ציין אותה לחיוב על הגדלת היתרי העבודה לפלסטינים בישראל.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה