יום שני, 27 ביולי 2015

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום שני ה-27.7.2015

היום בעדכון: שר החוץ האיראני בביקור במדינות ערב המפרציות • מערכת הביטחון האמריקאית בעד הסכם הגרעין • ואסד מודה שאינו יכול לשלוט בכל סוריה
תמונת היום: רוכב קטנוע בבירות ליד הררי זבל שהציתו מחאה בסוף השבוע (צילום: AFP)


איראן
  • שר החוץ האיראני יצא למסע ביקורים במדינות המפרץ הערביות. אתמול ביקר זריף בכווית ובקטר וצפוי היה להמשיך בעיראק. הוא הדגיש בנאומיו את יכולתן של מדינות האזור לפעול בשיתוף פעולה נגד האיומים עליהן ללא צורך בעזרה חיצונית.
  • שר החוץ האמריקאי, קרי, התייחס ביום שישי למאמצי ישראל בקונגרס נגד ההסכם והזהיר כי אם אלה יצליחו להביא את הקונגרס לעצור את הסרת הסנקציות איראן תחזור להעשיר אוראניום ללא הפיקוח הנוסף שמציע הסכם הגרעין וללא הסנקציות מצד שאר הקהילה הבינלאומית. בנוסף, ישראל תמצא עצמה מבודדת יותר משום שתתפס כמי שהכשילה את העסקה. בנוסף, הזהיר את ישראל כי תקיפה צבאית חד צדדית של התוכנית האיראנית תהיה טעות קשה.
  • בראיון ל-BBC בסוף השבוע שעבר הבהיר הנשיא אובמה כי במקרה של הפרה איראנית של הסכם הגרעין, האופציה הצבאית נגדה עדיין רלבנטית. הוא התייחס לאיום הטרור האיראני והדגיש כי בעוד שאיראן הצליחה לתמוך בחזבאללה גם תחת לחץ כלכלי כבד, הסרת הסנקציות אכן תגביר את יכולתה של איראן לתמוך בטרור.
  • גם מערכת הביטחון האמריקאית התגייסה כדי להגן על ההסכם - סגן ראש ה-CIA וראש ה-NGA (סוכנות הלווינות האמריקאית) העריכו בפורום הביטחון באספן ביום שישי כי משטר הפיקוח הכלול בהסכם הגרעין יאפשר בסבירות גבוהה לאתר הפרה איראנית של ההסכם. ראש קהילת המודיעין האמריקאית, ג’יימס קלאפר, אמר בפני הפורום כי בהחלט ייתכן כי איראן תנסה לרמות את הקהילה הבינלאומית, אך ההסכם משפר מאד את היכולת לתפוס אותה בכך.
  • שר החוץ האיראני, זריף, הגיב בסוף השבוע לאיומים האמריקאיים בתקיפה צבאית במקרה של הפרה איראנית של ההסכם ואמר כי מדובר ב”איומים ריקים” אותם הוא כינה “חסרי תועלת”. במקביל, חשבון הטוויטר של מנהיג איראן צייץ איור של צללית המזכירה את זו של נשיא ארה”ב מפנה אקדח לראשו עם כיתוב באנגלית המגיב לאמירות בנושא תקיפה וקובע כי איראן אינה מעוניינת במלחמה, אך אם זו תפרוץ, ארה”ב תפסיד בה.
  • בחרין, הנסיכות המפרצית בה רוב שיעי נשלט על ידי מיעוט סוני, הודיעה בשבת כי סיכלה ניסיון הברחת נשק איראני לשטחה, וכי על רקע התבטאויות אלימות חוזרות ונשנות מצד איראן השיבה את שגרירה מטהראן להתייעצויות. דוברת משרד החוץ האיראני הכחישה את הטענות הבחריניות.

טורקיה
  • שר החוץ הטורקי אישר בשבת את הדיווחים לפיהם אנקרה שואפת להקים בצפון סוריה אזורי חיץ. הוא הבהיר כי אלה יקומו “באופן טבעי” לאחר הבסת דאע”ש במחוזות הגבול והדגיש כי טורקיה תומכת גם בהכרזת אזור אסור בטיסה בצפון סוריה.
  • הכורדים בסוריה דיווחו כי החל מיום שישי נרשמו הפגזות טורקיות של עמדות שלהם. זאת, במבצע שפתחו הטורקים ביום שישי בעיקר נגד כוחות דאע"ש בסוריה, אך כנראה שגם נגד הכורדים במדינה אותם תופסת אנקרה כאיום עקב השפעתם האפשרית על המיעוט הכורדי הגדול בטורקיה. 
  • בנוסף, לראשונה מאז 2013 אז נחתם הסכם הפסקת האש בין המחתרת הכורדית (PKK) בטורקיה לבין השלטון במדינה, תקפו בשבת מטוסים טורקים מחנות של המחתרת בצפון עיראק. ה-PKK הכריז בתגובה כי הפסקת האש איבדה כל משמעות. בטורקיה עצמה נפצעו שבעה שוטרים כשפצצה הושלכה לתוך תחנת משטרה בעיירה ביסמיל הסמוכה לעיר הכורדית דיארבאקיר על ידי חשודים המשתייכים כנראה ל-PKK.

סוריה
  • בנאום יוצא דופן בכנותו אמר אתמול הנשיא אסד כי הוא נאלץ לרכז את צבאו באזורים בהם ניתן לשמר שליטה מכיוון שהצבא סובל ממחסור חמור בכוח אדם ובפרישה רחבה מדי בלחימה מול המורדים. הוא הודה לאיראן ולחזבאללה על הסיוע שהן מגישות לו וטען כי כל פתרון למשבר חייב להשען על “לחימה בגורמי הטרור”, שזה השם בו מכנה משטרו את קבוצות המורדים השונות.
  • בהקשר זה, הנשיא אסד הכריז בשבת על חנינה כללית למשתמטים משירות צבאי. תופעת ההשתמטות הפכה נפוצה יותר בשנים האחרונות עקב התמשכות מלחמת האזרחים וגרמה למצוקת כוח אדם בצבא סוריה. 

לבנון
  • משבר איסוף זבל חמור בלבנון - לאחר סגירתה בשבוע שעבר של מזבלה ששירתה את בירות נערם זבל ברחובות העיר. ניסיון להכריז על אתרי הטמנה חדשים ברחבי המדינה בשבת נכשל עקב התנגדות תושבי אזורים אלה. בתגובה, תושבי דרום בירות חסמו אתמול את כביש החוף מדרום לבירות וגרמו לשיבושי תנועה קשים במדינה.
  • בנאום ראשון מאז הסכם הגרעין התייחס מזכ”ל חזבאללה נצראללה להשלכות ההסכם על ארגונו. הוא טען כי ההסכם יאפשר לאיראן להמשיך לתמוך בבעלות בריתה ואמר כי גם אחריו ארה”ב מוסיפה להיות "השטן הגדול”. הוא גם התייחס לסנקציות שהטילה ארה”ב על שלושה בכירים בארגון בשבוע שעבר ואמר כי אלה לא ישפיעו על הארגון או על אנשיו.

מצרים
  • תחת אבטחה כבדה שטו בשבת לראשונה שלוש ספינות מטען דרך תעלת סואץ החדשה שתחנך ב-6 באוגוסט. 
  • בית משפט לערעורים במצרים קיצר אתמול את עונשה של אישה שהואשמה בהסתה לפריצות בעקבות שיתוף סרטון שלה רוקדת בלבוש חושפני בקליפ מוזיקה ברשתות חברתיות במדינה. עונשה קוצר משנה לחצי שנה.
  • 18 טירוני משטרה בסיני נפצעו בפיצוץ מטען חבלה נגד אוטובוס בו נסעו בעיר אלעריש אתמול. מחוז סיני של דאע”ש נטל אחריות לפעולה. בנוסף בשבת נהרגו שני אנשי ביטחון מצרים בעיירה שיח’ זויד. בתקרית אחת נהרג חייל וחמישה נפצעו מירי של טיל נגד טנקים על טנק בעיר ובתקרית נוספת נורה למוות טירון משטרה ששמר בעמדת תצפית של תחנת משטרה על ידי צלף.
  • שר ההגנה הצרפתי הגיע בשבת לביקור בן יומיים בקהיר בעקבות תחילת הוצאתו לפועל של משלוח מטוסי רפאל צרפתים בשבוע שעבר. הביקור נועד לדון במשלוחי ציוד צבאי נוספים שכר עומדים על הפרק ולקדם חתימה של עסקאות נוספות.

ישראל—פלסטינים

  • ערוץ 1 דיווח כי אבו מאזן שוקל לפרוש מתפקידיו בהנהגה הפלסטינית בעוד כחודשיים. על פי מקורות פלסטינים ההחלטה איננה סופית ואחד מיועציו של אבו מאזן, נמר חמאד, אף הכחיש את הדיווח מפורשות וכינה אותו “שמועות ישראליות”. יוזכר, כי גם בעבר איים אבו מאזן לסיים את תפקידו במה שנתפס כאמצעי לחץ אפקטיבי על הקהילה הבינלאומית לקדם אינטרסים של הרשות.
  • שר הפנים והממונה על המשא ומתן עם הפלסטינים, סילבן שלום, נפגש בחשאי בבירת ירדן, עמאן, ביום חמישי עם מזכיר הועד הפועל של אש”ף וראש מחלקת המשא ומתן של הארגון, צאא’ב עריקאת. הפגישה נועדה “לשבור את הקרח” ולהתניע מחדש את המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים.
  • עשרות צעירים פלסטינים התבצרו לקראת תשעה באב שחל אתמול במסגד אלאקצא על הר הבית כדי להתעמת עם שוטרים ומבקרים בהר. הצעירים השליכו אבנים וזיקוקים על שוטרים שעלו לרחבת ההר וכוחות משטרת ישראל התעמתו עימם, פרצו למסגד ועצרו חלק מהמתפרעים. בעימותים נפצעו ארבעה שוטרים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה