יום רביעי, 22 ביולי 2015

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום רביעי ה-22.7.2015

היום בעדכון: איראן לא תסכים להארכת הסנקציות לאחר 10 שנות ההסכם • המחתרת הכורדית בטורקיה רצחה שני שוטרים כנקמה על הפיגוע בעצרת כורדית שלשום • וסנקציות אמריקאיות על שלושה בכירי חזבאללה
תמונת היום: “ספיידרמן במצרים” מעשן נרגילה על גג מסגד בחודש יוני (צילום: פייסבוק ספיידרמן במצרים)


איראן
  • על רקע הודעת המעצמות השותפות להסכם הגרעין למזכ”ל האו”ם כי יבקשו להאריך בחמש שנים (בתום עשר השנים שנקבעו לו בהסכם) את תוקף הסעיף המאפשר להחזיר את הסנקציות על איראן לפעולה במקרה של הפרת ההסכם על ידה, אמר סגן שר החוץ האיראני כי ארצו לא תקבל שום הארכה של משטר הסנקציות. הוא הוסיף כי בכוונת איראן להמשיך ולתמוך בבעלות בריתה במזרח התיכון.
  • על רקע המחלוקת עם ארה”ב בנושא הסכם הגרעין, ביטל ראש הממשלה נתניהו את מסיבת העיתונאים המשותפת עם שר ההגנה האמריקאי, קרטר, שביקר אתמול בישראל. נתניהו ביקר בפגישה את הסכם הגרעין עם איראן ולאחר פגישתו עם ראש הממשלה האיטלקי מאוחר יותר אתמול שב והצהיר כי ההסכם הוא “טעות היסטורית”. קרטר המשיך את ביקורו לירדן ולסעודיה.

טורקיה
  • שני שוטרים טורקים נורו בדרום המדינה במהלך הלילה. המחתרת הכורדית (PKK) שניהלה בשנים האחרונות שיחות שלום עם ממשלת טורקיה נטלה אחריות לחיסול והאשימה את השניים בשיתוף פעולה עם דאע”ש. הפעולה הייתה תגובה לפיגוע שביצע דאע”ש שלשום בעצרת כורדית בעיר סורוכ בדרום טורקיה בה נהרגו 32 בני אדם. הכורדים מאשימים את מפלגת השלטון בסיוע לדאע”ש בכך שאפשרה תנועת פעילים וציוד ללחימה בסוריה.
  • ברחבי טורקיה, כולל באיסטנבול התרחשו בשני הלילות האחרונים הפגנות נגד השלטון בעקבות הפיגוע ומפלגת האופוזיציה הכורדית (HDP) קראה לתומכיה לצאת לרחובות לעצרת ענק באיסטנבול בשבת.

תימן
  • מטוס ראשון נחת בשדה התעופה של עדן אתמול לאחר ארבעה חודשים בהם היה השדה מושבת. על המטוס שנשא סיוע צבאי ואזרחי מסעודיה הגיע גם בכיר בצי הסעודי לבקר בעיר שחלקים נרחבים שלה נכבשו מחדש על ידי כוחות הממשלה הסונית הגולה בשבוע שעבר.

סוריה
  • ארה”ב חיסלה את מחסן אלפהדלי, מנהיג תא של אלקאעדה בסוריה שכונה “קבוצת חורסאן” שניסתה להוציא לפועל פיגועים במערב. אלפהדלי חוסל בתקיפת כלי טיס בלתי מאוייש בסוריה לפני כשבועיים. הוא ניצל מניסיון קודם לפגוע בו בתחילת המערכה הבינלאומית בסוריה בספטמבר 2014.
  • משרד האוצר האמריקאי הטיל סנקציות אישיות על שלושה מבכירי חזבאללה ועל איש עסקים לבנוני בשל מעורבותם בתמיכה במשטר אסד בלחימה בסוריה. שלושת הבכירים שהוזכרו בהחלטה הם מצטפא בדר אלדין, אבראהים עקיל ופואד שכר. 

מצרים
  • אחד מבכירי מחוז סיני של דאע”ש, אבו עמר אלמהג’ר אלמצרי, שהיה קצין בצבא המצרי וערק לארגונים האסלאמיסטיים פרסם ב-20.7 קלטת אודיו בה הוא קורא למלחמת קודש נגד השלטון המצרי. אלמצרי חשוד שתכנן את חיסול התובע הכללי המצרי בקהיר לפני כשלושה שבועות ושהיה ממתכנני הפיגועים באוקטובר 2014 בהם נהרגו כ-30 חיילים מצרים בסיני.
  • השלטונות המצרים המנסים להאבק בתופעת ההטרדות המיניות הרווחות במדינה הודיעו כי הוארך מעצרם של שלושה חשודים בהטרדת נשים בקהיר במהלך עיד אלפטר שחל בסוף השבוע. עשרות חשודים נוספים במעשי הטרדה עוכבו לחקירה.
  • מתיחות ביחסי מצרים וסעודיה על רקע תמיכתה של סעודיה תחת המלך סלמאן בשיתוף פעולה עם גורמי אחים מוסלמים באזורי המשבר במזרח התיכון. העיתונות המצרית והפלסטינית דיווחה כי מצרים דחתה הצעה מצרית לערוך שיחות פיוס עם חמאס תוך הבהרה כי אין לקהיר כל כוונה ליטול חלק בפרויקטים בהם מעורבות תנועות, כמו חמאס, הקשורות לאחים המוסלמים. על פי דיווחים בנושא, מצרים גם רואה בביקורת את הנכונות הסעודית לתמוך בהפלת משטר אסד וחוששת כי אם יופל יעלו במקומו גורמים אסלאמסטיים וכי מצרים מבקרת את נכונות סעודיה לכלול את האחים המוסלמים בממשלה אותה ריאצ’ מנסה להביא לשלטון בתימן.

ישראל—פלסטינים

  • פלסטיני בן 21 נהרג מירי כוחות צה”ל במהלך הלילה בעימותים שהתפתחו עם כוח שביצע מעצר של מבוקש בכפר בורקין באזור ג’נין.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה