יום חמישי, 9 ביולי 2015

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום חמישי ה-9.7.2015

היום בעדכון: מסתמן כי שיחות הגרעין יסוכמו היום • אזרח ישראלי נמצא בעזה מאז ספטמבר • ולשכת נתניהו ביקשה כנראה מבריטניה וגרמניה להצביע בעד ההחלטה המגנה את ישראל במועצת זכויות האדם של האו”ם
תמונת היום: הרקטות החדשות שחשפה חמאס במצעד בעזה לרגל שנה למבצע “צוק איתן” (צילום מסך)


איראן
  • לקראת מה שמסתמן כיום האחרון של שיחות הגרעין, שני הצדדים מקשיחים עמדות ומשדרים החוצה דבקות בקווי היסוד שלהם.
  • המשלחת האיראנית הדליפה אתמול כי בפגישה ביום שני עם נציגי המעצמות הגיב שר החוץ האיראני לאיום של שרת החוץ של האיחוד האירופי, מוגריני, כי תעזוב את השיחות כי “לעולם אל תאיימי על איראני”. בתגובה, החלו גולשים ברשתות חברתיות מאיראן להפיץ תמונות וסטטוסים בתמיכה בזריף עם התגית הנושאת את דבריו.
  • מהצד האמריקאי, הנשיא אובמה ארח ביום שלישי בבית הלבן משלחת של הסנטורים הדמוקרטים שללא תמיכתם לא יוכלו הרפובליקנים לבלום את הסרת הסנקציות על ידי אובמה אם תושג עסקת הגרעין. בפגישה העריך אובמה כי הסיכויים להשגת הסכם עם איראן נמוכים מחמישים אחוז, והבהיר כי לא יחתום על עסקה רעה. עם זאת, הדגיש בפני הסנטורים כי אל להם להקשיב להצהרות מתלהמות איראניות וכי במקרה שיושג הסכם, עליהם לשפוט אותו לאור מה שיש בו. כל זאת, כנראה לאור ביקורת מצד מתנגדי ההסכם כי הממשל נחוש להשיג עסקה גם במחיר ויתור על מרכיבי ביטחון חיוניים בה.

מצרים
  • ממשלת מצרים אותתה כי תשקול לשנות סעיף בחוק המאבק בטרור שפרסמה בסוף השבוע הקובע עונש של שנתיים מאסר לעיתונאים שיסטו מדיווחי המשטר על אירועי טרור. הסעיף נתקל בביקורת קשה בעקבותיה נפגשו אתמול חברי ממשלה עם נציגי איגוד העיתונאים המצרי והודו בפגישה כי מין הראוי היה שיתייעצו עם העיתונאים קודם לניסוח החוק.
  • מחלקת המדינה האמריקאית אישרה בקשה מצרית לרכוש ציוד ניטור גבול מתקדם בשווי מאה מיליון דולר. הבקשה הועברה בעקבות הקושי של מצרים לנטר את הגבול עם לוב, ואיום הטרור בגבולותיה האחרים והיא צריכה כעת לקבל את אישור הקונגרס.

ישראל-פלסטינים

  • לציון שנה לפרוץ מבצע “צוק איתן” ערכה אתמול חמאס תהלוכת ענק בעזה. בתהלוכה הוצגו רקטות על שם שני המח”טים של התנועה שחוסלו על ידי ישראל, ראא’ד אלעטאר ומחמד אבו שמאלה ומיצג של דסקיות ענק, אחת עם שמו של סמ”ר אורון שאול עליה ושתיים נוספות ועליהן סימני שאלה. כזכור, שאול וסגן הדר גולדין הוכרזו כחללים שמקום קבורתם לא נודע ומוערך כי חמאס מחזיקה בגופותיהם.
  • ראש הלשכה המדינית של חמאס, ח’אלד משעל, אמר אתמול כי ישראל פנתה לתנועה באמצעות מתווך וביקשה להעביר שתי גופות שבידיה. לדבריו, חמאס לא הגיבה לפניה תוכנית ולא תספק מידע בנושא עד שתשחרר ישראל את משוחררי עסקת שליט שעצרה מחדש במבצע “שובו אחים”. הוא הכחיש מגעים על הפסקת אש ארוכת טווח עם ישראל, אך הודה בקיומן של שיחות עקיפות לביסוס הפסקת האש בתמורה לשיקום רצועת עזה שהושגה בתום הקיץ שעבר. 
  • היום הותר לפרסום כי אזרח ישראלי בשם אברהם מנגיסטו עבר את הגדר לרצועת עזה בחודש ספטמבר שעבר ומאז לא שב ארצה. ישראל טוענית כי מנגיסטו מוחזק בידי חמאס בעוד שגורמים פלסטינים טוענים כי נחקר על ידי התנועה, שוחרר וחצה את הגבול לסיני ומאז אבד עימו הקשר. על המקרה הוטל צו איסור פרסום וגם הקבינט וועדת החוץ והביטחון של הכנסת לא עודכנו בו באופן מסודר.
  • לשכת ראש הממשלה נתניהו פנתה כנראה לבריטניה ולגרמניה כדי להבטיח שזו תתמוך בהצעת מועצת זכויות האדם של האו”ם שעברה ביום שישי שעבר המגנה את ישראל וחמאס על פשעי מלחמה ומאמצת את דוח ועדת הבדיקה של המועצה. שתי המדינות עמדו להתנגד להצעה, אך לבקשת לשכת נתניהו שינו את הצבעתן במטרה למנוע מהפלסטינים לקדם החלטה תקיפה יותר שתגנה את ישראל בלבד ותקבע נגדה צעדים מעשיים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה