יום שישי, 17 ביולי 2015

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום חמישי-שישי ה-16-17.7.2015

היום בעדכון: אובמה מגן על הסכם הגרעין • עימות פומבי בין נתניהו לשר החוץ הבריטי המבקר בישראל • ונלכד המחבל שרצח את דני גנון
תמונת היום: ספינה מצרית שהותקפה אתמול על ידי דאע”ש מעלה עשן (צילום: AFP)


איראן
  • הנשיא אובמה ערך שלשום מסיבת עיתונאים ממושכת בה הגן על הסכם הגרעין - אובמה הבהיר את ההגיון שבבסיס העסקה לפיו חיוני לטפל באיום הגרעין האיראני בין היתר משום שהוא מקשה על התמודדות עם האיומים האחרים שאיראן מציבה. הוא הדף את הביקורת מצד מבקריו על כך שההסכם אינו נותן מענה להיבטים השליליים הנוספים של ההתנהגות האיראנית והבהיר כי זו בשום שלב לא הייתה על סדר היום משום שהמטרה הייתה לתת מענה למה שכל הקשת הפוליטית בארה”ב וכן ישראל הבהירו שהוא האיום מספר אחת שמציבה איראן. הוא טען כי מבקריו בארה”ב ורמז גם לראש הממשלה נתניהו לא הציעו חלופה ממשית להסכם הגרעין וכי התעקשות על פירוק מלא של תשתיות הגרעין האיראניות באופן הסכמי הייתה דרישה חסרת כל סיכוי. הוא הוסיף כי משטר הסנקציות הקיים לא היה נשאר על עומדו לו הייתה ארה”ב דוחה את ההסכם.
  • בנושא אמברגו הנשק טען אובמה כי על אף שאינו מרוצה מהסעיף שיביא להסרתו בהמשך, החלטות אחרות של מועצת הביטחון המכשירות פעולה נגד סיוע איראני לשחקנים שונים באזור נשארות בתוקף ויוסיפו להצדיק פעילות נגד איראן. אובמה גם הביע תקווה כי ההסכם יסלול את הדרך לשיחות עם איראן שיובילו לשינוי התנהגותה התוקפנית במזרח התיכון, אך הדגיש כי הוא ספקן ביחס לשיתוף פעולה של טהראן בנושא זה.
  • בתגובה לדברי אובמה לפיהם מתנגדי ההסכם לא הציעו חלופות לו, טענו גורמים בישראל אתמול שישראל הציעה חלופה רצינית בדמות החרפת הסנקציות במטרה לכפות על איראן תנאים נוקשים יותר בהסכם. לטענת גורמים אלה, ארה”ב יכולה היתה להוסיף ולקיים את משטר הסנקציות גם בכוחות עצמה לאור חשיבותה בכלכלת העולם.
  • במקביל הפיצה ארה”ב בקרב חברות מועצת הביטחון של האו”ם טיוטה להחלטה שתחליף, כפי שנקבע בהסכם הגרעין, את ההחלטות הקיימות של המועצה בנושא הגרעין האיראני. הצבעה על הטיוטה, הקוראת בין היתר למדינות לא לפעול באופן המנוגד לרוח ההסכם עם איראן, צפויה בראשית השבוע הבא. בנוסף, קובעת הטיוטה את מנגנון הסרת אמברגו הנשק ואת מנגנון החזרת הסנקציות במקרה של הפרה איראנית.
  • בארה”ב יש הטוענים כי מטרת הגשת ההצעה לאו”ם היא עקיפת הקונגרס שאמור לדון בהסרת הסנקציות ב-60 יום הקרובים. זאת, משום שהקונגרס יתקשה להצביע באופן שיציב את ארה”ב בהפרה של החלטה של האו”ם שלא להטיל סנקציות על איראן. מחוקקים אמריקאים כבר פנו לממשל בבקשה לעכב את ההצבעה במועצת הביטחון עד לאחר שהקונגרס ידון בו.
  • בארה”ב ובאיראן נערכים להליכי אישור ההסכם בפרלמנטים - באיראן פרסם מנהיג איראן מכתב בו הודה לנושאים והנותנים לקראת העברת ההסכם לעיון המג’לס שצפוי לאשר אותו. בארה”ב לא ברור כי הנשיא אובמה יצליח לאשר את הסרת הסנקציות, אולם הוא כבר הבהיר כי יטיל וטו על החלטה של הקונגרס לדחות את ההסכם. 
  • לאור זאת, החל הלובי הפרו ישראלי AIPAC בשתדלנות בקרב חברי קונגרס במטרה לגייס את הרוב של 2/3 מהסנאט הדרוש לשבירת הוטו הנשיאות. גם ארגון הבוגרים של ‘תגלית’ קרא לבוגריו ללחוץ על חברי הקונגרס להם הם מצביעים להתנגד לעסקה. מאידך, הלובי היהודי האמריקאי השמאלי J Street מביע את תמיכתו בהסכם. כמו כן, שגריר ישראל בארה”ב פרסם מאמר ב”וושינגטון פוסט” בו הוא מבקר את ההסכם.
  • ראש הממשלה, נתניהו, ושר החוץ הבריטי האמונד התעמתו אתמול בפומבי במהלך מסיבת העיתונאים לפני פגישתם. נתניהו פתח וביקר את עסקת הגרעין על כך שאינה חוסמת את דרכה של איראן לפצצת גרעין ואינה קושרת בין הסרת הסנקציות לשינויים יסודיים בהתנהגותה. האמונד הגיב באומרו כי המעצמות ניהלו משא ומתן ארוך שהשיג הסכם ובו תנאי פיקוח משמעותיים על איראן. נתניהו, בניגוד לנהוג באירועים מסוג זה הגיב לדברים והצביע על כך שההסכם נחתם רק ארבעה ימים לאחר הפגנות יום קדס באיראן בהן קראו “מוות לישראל ולארה”ב”. האמונד גם הוא שב והגיב ואמר כי ההסכם נועד לטפל בנושא הגרעין וכי הגרעין היה הסיבה להטלת הסנקציות. הוא הוסיף כי ההסכם לא יבחן בצעקות ההמונים בטהראן אלא בצעדי המשטר. בנוסף התעמתו השניים סביב דבריו של האמונד בפרלמנט הבריטי ביום רביעי בהם טען כי ישראל הייתה מתנגדת לכל הסכם, לא משנה מה פרטיו, משום שהיא מעוניינת בשימור העימות הבינלאומי עם איראן.

מצרים
  • דאע”ש ירה אתמול טיל לעבר ספינה של חיל הים המצרי מול חופי רפיח. הארגון טען כי בתקרית היו הרוגים על הספינה, אך המצרים לא אישרו את הטענה. זו אינה התקרית הראשונה של מתקפת טרור נגד כוחות ימיים מצרים, אך מדובר במקרה הראשון בו דאע”ש נוטל אחריות לפעולה כזו.
  • צבא מצרים הודיע ביום רביעי כי סיכל נסיון לפגוע בעמדה צבאית על כביש סואץ קהיר באמצעות רכב תופת השבוע. החיילים פגעו בנהג והשמידו את הרכב.
  • מפקד משטרת קהיר פוטר בעקבות הפיגועים בהם חוסל התובע הכללי המצרי והותקפה הקונסוליה האיטלקית בעיר. בהקשר זה, הודיעה ממשלת מצרים על כוונתה לשנות את שמה של כיכר בקהיר בה נהרגו מאות מפגינים אסלאמיסטיים במחאות על ההפיכה הצבאית באוגוסט 2013 ולקרוא לה על שם התובע ההרוג.
  • בשל ביקורת חריפה, הוסר מחוק הטרור החדש במצרים הסעיף הקובע שנתיים מאסר לעיתונאים שידווחו בניגוד למסרים הרשמיים המצריים על אירועי טרור. הסעיף הוחלף בקנס בשווי עשרות אלפי דולרים.
  • המשטר המצרי הודיע כי שיפעל נגד כל מטיף מסגד שיבקר את המשטר בדרשותיו במהלך עיד אלפיטר שהחל היום ואף יפטר אותו במקרה הצורך. הדברים באו לאחר שביום רביעי נבלם בשדה התעופה מטיף פופולרי ונלקח לחקירה לאחר שביום שני דיבר נגד “שדרנים ופוליטקאים מושחתים”. גורם רשמי טען כי בחקירתו טען כי ביקורתו הופנתה למנהיגי מדינות העוינות את מצרים כמו טורקיה, קטר ואיראן.

סוריה
  • הדלפות מהמסמכים של העריק האמריקאי, אדוארד סנואדן, מגלות כי ממעקב של ה-NSA אחר תשדורות ישראליות עולה כי הגנרל הסורי מחמד סלימאן חוסל ב-2008 על ידי הקומנדו הימי כששהה באתר נופש בעיר החוף הסורית טרטוס.
  • כוח של 54 לוחמים סורים שהוכשר על ידי ארה”ב בטורקיה נכנס ביום ראשון לסוריה כדי להצטרף ללחימה בדאע”ש. זה היה המחזור הראשון של תוכנית ההכשרה שאמורה בסופו של דבר להכשיר אלפי לוחמים סורים פרו מערביים למאבק האלים במדינה.

ישראל—פלסטינים

  • המחבל שירה למוות בדני גנון ליד הישוב דולב נעצר לפני שבועיים, כך פרסם השבוע השב”כ. המחבל התקשר למוקד 100 כמה ימים לאחר הפיגוע ואמר כי ביצע את הפיגוע. הוא אותר על סמך שיחת הטלפון הזו ובחקירתו הסגיר גם את שותפיו. המחבל הוא פעיל תנזים פתח שקיבל משכורת מהרשות הפלסטינית ושריצה בעבר עונש מאסר בישראל. אחד משותפיו הוא ממשוחררי עסקת שליט ואחר היה גם הוא פעיל במנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה