יום ראשון, 5 ביולי 2015

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום ראשון ה-5.7.2015

היום בעדכון: סיסי ביקר בסיני כשהוא לבוש מדים • מצב חירום בתוניסיה • והתקדמות בשיחות הגרעין
תמונת היום: הוצאה להורג של 25 חיילים בצבא סוריה ששבה דאע”ש בתדמור שפורסמה אתמול (צילום מסך מסרטון של הארגון)


מצרים
  • נשיא מצרים, סיסי, ביקר בשבת כוחות של צבא מצרים באלעריש שבסיני. סיסי הופיע לביקור במדי צבא, הופעה פומבית ראשונה שלו במדים מאז נבחר לנשיאות לפני כשנה. בהצהרות שנשא בביקור הבהיר כי המשטר המצרי נחוש להשתלט על הנעשה בחצי האי. במקביל, משרד החוץ המצרי האשים את האחים המוסלמים בסדרת הפעולות נגד המשטר בשבוע שעבר שהגיעו לשיאן בתקיפה של יום רביעי בה נהרגו כשישים אנשי ביטחון ואזרחים וכמאה לוחמים של מחוז סיני של דאע”ש.
  • לאורך סוף השבוע נמשכו התקריות הביטחוניות בחצי האי. הצבא המצרי טען כי חיסל 25 חמושים בהפצצות מהאוויר ותפס כחצי טון חומר נפץ במנהרה בין עזה לסיני. מאידך, מחוז סיני של דאע”ש נטל אחריות להפעלה של שני מטעני חבלה נגד כוחות ביטחון בצפון סיני ובשיח’ זוויד נורה טיל נגד טנקים לעבר כוחות ביטחון. מהירי נהרגו שני בני אדם.
  • לטענת מחוז סיני של דאע”ש הארגון שיגר ביום שישי שלוש רקטות מסיני לשטח ישראל. בישראל זוהו נפילות בשטחים פתוחים.
  • על רקע הקישור שמנסה ישראל לעשות בין הזרוע הצבאית של חמאס לבין מתקפת דאע”ש בסיני בשבוע שעבר, הכריז דובר התנועה ברצועה, סאמי אבו זהרי, כי טענות אלה הן “תעמולה ישראלית”. אבו זהרי טען כי חמאס דווקא מאבטחת את הגבול וכי הטענות על שיתוף פעולה בין פעילים בתנועתו לאנשי דאע”ש הם “האשמות טפשיות”.

סוריה
  • לראשונה מאז 2013 השיגו ארגוני המורדים התקדמות בלחימה מול כוחות המשטר הסורי בעיר חלב שבצפון סוריה. המורדים פתחו ביום חמישי במתקפה על מערב העיר שבידי הצבא הסורי. ביום שישי נבלמה התקיפה ואתמול שבו המורדים להתקדם וכבשו מבנים מרכזיים באזור שהם מקווים כי יאפשרו להם להמשיך ולהתקדם לקראת החזקה מלאה בעיר השניה בגודלה בסוריה.
  • בסרטון שפורסם אתמול הציג דאע”ש הוצאה להורג בירייה של עשרים וחמישה חיילים שבויים בצבא אסד על בימת האמפיתאטרון בחורבות העיר הרומית המפורסמת. החיילים הוצאו להורג כנראה סמוך לכיבוש העיר בסוף חודש מאי, על ידי נערים החברים בדאע”ש. בסרטון נראים מספר צופים, גברים וילדים, יושבים באמפיתאטרון בזמן ההוצאה להורג.
  • חזבאללה וצבא סוריה פתחו בסוף השבוע במתקפה על העיירה זבדאני שבשליטת מורדים סונים באזור הגבול בין סוריה ולבנון בסמוך לציר בירות-דמשק. המורדים מצידם הודיעו כי העיירה נטושה כמעט לגמרי וכי מלכדו את סביבתה במוקשים.

תוניסיה
  • בנאום מיוחד ששודר בשבת הכריז נשיא תוניסיה, בג’י כאא’ד אסבסי, על מצב חירום בעקבות הפיגוע של דאע”ש בו נהרגו 38 תיירים לפני כשבוע. ההכרזה תאפשר הגבלת זכות ההפגנה ותגדיל את סמכויות כוחות הביטחון. במקביל, פיטר הממשל התוניסאי את מושל המחוז בו התרחש הפיגוע ואנשי משטרה בכירים במחוז בו בוצע הפיגוע ובמחוזות מהם הגיע ולמד המחבל.

תימן
  • החות’ים בתימן אישרו כי מתקיימות שיחות עם האו”ם על מנת לאפשר לארגון לתווך הפסקת אש הומניטרית למשך שארית חודש הרמצ’אן.

איראן
  • דיווחים על התקדמות לקראת הסכם בסוף השבוע בין איראן לבין המעצמות בנושא הגרעין. גורמים איראניים הבהירו שוב כי יסכימו לגישה “מנוהלת”, קרי ללא ביקורי פתע בכל אתר בו יחפצו הפקחים הבינלאומיים לבקר, על האתרים הצבאיים באיראן. זאת, לדברי האיראנים במסגרת חתימה איראנית על הפרוטוקול הנוסף של האמנה למניעת תפוצת נשק גרעיני שמתיר פיקוח חודרני בהרבה מזה שמחויב על פי האמנה בצורתה הבסיסית. עמדה איראנית זו נועדה לאזן בין עמדת הממסד הצבאי והמנהיג המתנגדים לביקור באתרי צבא לבין עמדת המעצמות לפיה לא ייתכן הסכם ללא פיקוח על הנעשה באתרים אלה.
  • מהצד המערבי בשיחות דיווחו על התקדמות בסוגיית הסנקציות. לדברי גורמים המשתתפים בשיחות, דרג המומחים גיבש מתווה להסרת הסנקציות שאיראן דורשת כי יהיה מידי בעוד המעצמות מצפות ליישום איראני של ההסכם לפני הסרת חלקן לפחות. בנוסף, מסתמן הסכם בסוגיית מנגנון החזרת הסנקציות (Snap Back) במקרה של הפרה איראנית של ההסכם. על פי המתווה המוצע, שלטענת גורמים שונים איראן מוכנה לו, הסנקציות שהוטלו על ידי מועצת הביטחון יוקפאו בהחלטה שתדרוש חידוש תקופתי. במקרה הצורך, מעצמה שתאמין כי איראן הפרה את התחייבויותיה תוכל למנוע את העברת החלטת ההשהיה בעזרת זכות הוטו שלה במועצת הביטחון.
  • לבסוף, ראש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית הודיע בסוף השבוע כי הוא מאמין שהסוכנות תוכל לקבל עד סוף שנת 2015 את התשובות הדרושות לה כדי לסגור את התיק הפתוח נגד איראן בשל חשדות שביצעה בעבר מחקרים בתחום הגרעין הצבאי.
  • בה בעת, בישראל מוסיפים להזהיר מפני העסקה המתגבשת: בלשכת ראש הממשלה טענו כי המעצמות מוותרות לאיראן בכל סוגיות הליבה של המשא ומתן וכי ההסכם סולל את הדרך לכך שלאיראן יהיה ארסנל פצצות גרעין תוך עשור או פצצות בודדות קודם לכן אם תבחר להפר את ההסכם. בנוסף, מנכ”ל המשרד לעניינים אסטרטגיים המתמודד גם על תפקיד ראש המוסד, רם בן ברק, אמר בסוף השבוע כי ההסכם יסלול את הדרך בפני איראן להגביר את השפעתה השלילית במזרח התיכון ועלול להוביל למירוץ חימוש גרעיני במזרח התיכון.

ישראל-פלסטינים

  • אבו מאזן מינה לתפקיד מזכיר הועד הפועל של אש”ף את צאא’ב עריקאת. עריקאת שעמד בראש מנהלת המשא ומתן של אש”ף יחליף בתפקיד את יאסר עבד רבה שהודח על ידי אבו מאזן בשבוע שעבר בשל קשריו ליריב הפוליטי של נשיא הרשות, מחמד דחלאן. חשיבות תפקיד מזכיר הועד הפועל היא בכך שהוא ממלא מקום יו”ר אש”ף, התפקיד בו אוחז היום אבו מאזן, במקרה של מוות או נבצרות. זהו גם התפקיד ממנו התמנה אבו מאזן ליו”ר אש”ף ואחר כך זכה בנשיאות הרשות לאחר מות קודמו, ערפאת. בכך, זוכה עריקאת, שעד כה לא נהנה ממעמד מעין זה, לקידום שעשוי להפוך אותו למועמד רלבנטי להנהגת פתח ביום שאחרי הסתלקות אבו מאזן.
  • מועצת זכויות האדם של האו”ם אימצה ביום שישי את דוח ועדת הבדיקה ללחימה בעזה שהאשים את ישראל ואת חמאס בפשעי מלחמה. להחלטה התנגדה רק ארצות הברית ונמנעו חמש מ-41 החברות במועצה, בהן גם הודו שנהגה עד כה להצביע עם הפלסטינים. בתומכות היו מדינות אירופיות כגון בריטניה, גרמניה וצרפת. הנוסח שהתקבל לא הכיל סעיפים ביצועיים, למרות ניסיונות הפלסטינים להכניס ניסוחים שיובילו למהלכים נגד ישראל.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה