יום שלישי, 21 ביולי 2015

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום שלישי ה-21.7.2015

היום בעדכון: הסכם הגרעין אושר במועבי”ט • שינוי במדיניות הטיפול בפצועים הסורים בישראל • ודאע”ש חוסם גישה פרטית לאינטרנט בבירתו בסוריה
תמונת היום: אישור הסכם הגרעין במועבי”ט אתמול (צילום: רויטרס)

איראן
  • מועצת הביטחון אישרה אתמול פה אחד את ההצעה המאשררת את הסכם הגרעין עם איראן וקובעת כי הסנקציות יוסרו מעליה עם הגשת דוח של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית כי איראן עמדה במחויבויות הראשוניות שלה לפי ההסכם. בהצעה תמכה גם ירדן, החברה הערבית היחידה כעת במועצה. 
  • לאחר ההצבעה הבהירה שגרירת ארה”ב לאו”ם כי ההחלטה אינה מפיגה את החששות האמריקאיים מצד התמיכה האיראנית בטרור, פעולותיה נגד ישראל והפרות זכויות האדם שלה. השגריר האיראני במועצה הדף את הביקורת. מפקד משמרות המהפכה האיראניים טען כי חלקים מההחלטה שעברה במועצה חוצים את הקווים האדומים האיראנים.
  • בישראל טענו כי ההחלטה מעניקה פרס “למדינה המסוכנת בעולם”. ראש הממשלה, נתניהו, בפרט הבהיר כי בראייתו החלטת האו”ם אינה מהווה סוף פסוק וכל עוד הסנקציות האמריקאיות נמשכות ניתן ללחוץ על איראן לוותר עוד.
  • בקונגרס הגיבו בביקורת להעברת ההחלטה במועצת הביטחון לפני שניתן לקונגרס מלוא הזמן שדורש החוק האמריקאי לבחון את ההסכם. הביקורת נשמעה בעיקר מצד חברים רפובליקנים אולם גם כמה חברים דמוקרטים הביעו דאגה מהמהלך. עם זאת, פרשנים פוליטיים בארה”ב מעריכים כי למרות הכעס של המחוקקים על הצעד הנתפס כעקיפת הקונגרס, ההצבעה לא משפיעה באופן משמעותי על סיכוייהם הנמוכים של מבקרי ההסכם להשיג את הרוב של 2/3 הדרוש לשבירת הוטו הנשיאותי במקרה שיוחלט שלא להסיר את הסנקציות מעל איראן.
  • שר החוץ הצרפתי, לורן פאביוס, הצהיר היום כי יבקר בשבוע הבא בטהראן, ככל הנראה ביום רביעי. לדבריו, אין לו חשש כי עמדתה הניצית יחסית של צרפת בשיחות הגרעין תשפיע לרעה על יכולתן של חברות צרפתיות לחדור למשק האיראני. הוא הוסיף כי אינו רואה מניעה בחידוש היחסים הנורמליים בין איראן לצרפת בעקבות ההסכם.
  • שר החוץ האמריקאי קרי הגיב לדברי מנהיג איראן בשבת, לפיהם מדיניות איראן נגד ארה”ב עומדת בעינה גם לאחר הסכם הגרעין, ואמר כי מדובר בדברים “מטרידים מאד”. הוא הוסיף כי בשלב זה ההנחה האמריקאית היא כי למרות שייתכן ומדובר בהקצנת עמדות לצרכים פוליטיים, ח’אמנהי מתכוון לדבריו כלשונם. עם זאת, הביע קרי ביטחון ביכולת של ארה”ב ובעלות בריתה במזרח התיכון להתמודד עם האתגרים שמציבה להם איראן.

סוריה
  • ישראל לא תקבל לשטחה עוד לוחמים מכוחות המורדים בסוריה לטיפול רפואי, ובפרט לא לוחמים של ג’בהת אלנצרה, כך אמר אתמול קצין בכיר בצה”ל. לדברי הקצין היו עד כה מקרים ספורים של טיפול בפצועי הארגון שהסתננו למערך התמיכה הרפואי הישראלי בכולן. הקצין הוסיף כי מכאן והלאה חמושים המשתתפים בלחימה יטופלו על קן הגבול 

מצרים
  • לקראת חנוכת תעלת סואץ החדשה ב-6 באוגוסט הגבירו המצרים משמעותית את סידורי הביטחון באזור התעלה. זאת, על רקע התקיפות מצד גורמי טרור נגד יעדי שלטון שהתגברו מאד לאחרונה. בין היתר, נבדק כל ציוד המוכנס לתוואי התעלה וכוחות הביטחון והשבטים הבדואים הסמוכים לה מתאמים כדי למנוע גישה מצד גורמי טרור לנתיב השיט.

דאע”ש
  • שלטונות דאע”ש בבירת הארגון בסוריה, רקה, הנחו על ניתוק חיבורי האינטרנט הפרטיים בעיר. ההוראה לספקי האינטרנט השונים לכבות את כל החיבורים האלחוטיים מלבד אלה בבתי קפה האינטרנט שבשליטת הארגון נועדה להגביר את שליטת הארגון בפעיליו בוקשריהם עם העולם החיצוני. בנוסף, נועד הניתוק להקשות על אזרחים בעיר לדווח על צעדי הארגון.

ישראל—פלסטינים

  • בישיבת מועצת שרי החוץ של האיחוד האירופי אתמול הועברה החלטה תקיפה המגנה את פעילות ישראל בהתנחלויות, ובפרט את הכוונות להרוס בתי פלסטינים שנבנו באופן בלתי חוקי בכפרים אבו נואר וסוסיא בדרום הר חברון. בהחלטה כונו צעדים אלה תוכניות “לטרנספר של אוכלוסייה, הרס בתים ותשתיות”.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה