יום שלישי, 25 באוגוסט 2015

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום שלישי ה-25.8.2015

היום בעדכון: הפגנות מחאת הזבל בלבנון בוטלו אתמול בעקבות אלימות בימים קודמים • שר החוץ הבריטי: “שלב חדש” בשיח עם איראן על סוריה • וחמאס מזהירה את מצרים מפגיעה בארבעת פעיליה החטופים
תמונת היום: משבר הזבל בלבנון כפצצת זמן (איור: אלג’ומהוריה)


לבנון
  • מארגני מחאת “אתה מסריח” ביטלו אתמול הפגנות בבירות נגד הממשלה על רקע משבר הזבל בעקבות האלימות שנרשמה בהן ביום ראשון שהובילה למותו של מפגין אחד ופציעת עשרות בני אדם.
  • השר לאיכות הסביבה בממשלת לבנון הכריז אתמול על החברות הזוכות במכרזים להפעלת שירותי פינוי זבל בששת המחוזות בלבנון. המכרזים הושלמו באיחור של חצי שנה ורק לאחר שזבל נערם ברחובות באופן שהוליך בימים האחרונים למחאה פוליטית רחבת היקף. עם זאת, עדיין לא ברור כיצד תתמודד המדינה עם הזבל הנערם ברחובות עד להפעלתן של מזבלות חדשות, מה שצפוי לקחת מספר חודשים.

איראן
  • במסיבת עיתונאים משותפת עם שר החוץ הבריטי ביום ראשון, אמר שר החוץ האיראני זריף כי למרות שהשגרירות הבריטית בטהראן נפתחה מחדש, מוקדם לדבר על פתיחת שגרירות אמריקאית באיראן. לדבריו, על יחסה של ארה”ב לאיראן להשתנות באופן יסודי קודם שיהיה מקום לכינון יחסים דיפלומטיים מלאים בין המדינות.
  • אתמול אמר שר החוץ הבריטי, פיליפ האמונד, לאחר פגישתו עם נשיא איראן, רוחאני, כי הודות להסכם הגרעין ופתיחתן מחדש של שגריריות בריטניה ואיראן זו אצל זו, החל “שלב חדש” במגעים לפתרון המשבר בסוריה. הוא טען כי עד כה קיים המערב דיונים בנושא ללא שני שחקנים קריטיים - רוסיה ואיראן - וכי הסכם הגרעין סולל את הדרך לשילובן בפתרון. לדברי האמונד, בתור התחלה הדיונים צפויים רק לחדד את הפערים בין הצדדים, אך בהמשך אולי יובילו גם לפתרונות. הוא הבהיר שהמחלוקת הקשה ביותר היא סביב עתידו של הנשיא הסורי אסד, שהמערב מאמין כי עליו להסתלק מהבמה כתנאי לפתרון.
  • שר החוץ הגרמני, פרנק ולטר שטיינמאייר, הודיע אתמול כי הוא צפוי לבקר באיראן בחודש אוקטובר. זאת, לאחר שסגן הקנצלרית הגרמנית ביקר בטהראן בחודש יולי מיד לאחר חתימת הסכם הגרעין. גרמניה מקווה כי עם הסרת הסנקציות מאיראן ישחקו חברות גרמניות תפקיד מרכזי בפתיחתו מחדש של המשק האיראני להשקעות.

נפט
  • מחיר הנפט בעולם צנח לשפל של שש שנים. בעקבות ירידות השערים החדות בבורסה של סין, צרכנית הנפט השנייה בגודלה בעולם, ובעקבות העלייה בתפוקת הנפט והציפייה כי זו תעלה עוד יותר בעקבות הסרת הסנקציות מאיראן, ירד מחיר הנפט אל מתחת ל-45 דולר לחבית והתייצב אתמול על 42.69 דולר לחבית.

מצרים
  • אתמול בשעות הבוקר המוקדמות הופעל מטען חבלה נגד אוטובוס של אנשי ביטחון צפונית לקהיר. בפיצוץ נהרגו שלושה שוטרים ונפצעו 27. 
  • שני לוחמים של מחוז סיני של דאע”ש חוסלו ביום ראשון על ידי כוחות ביטחון מצרים כשניסו לתקוף מחסום סמוך לשדה התעופה של אלעריש שבצפון סיני.

הזירה הפלסטינית

  • שופט מחוזי בניו יורק הורה לרשות הפלסטינית להפקיד ערבות בגובה 10 מיליון דולר ולהוסיף לה מיליון דולר מדי חודש עד לקבלת החלטה בערעור שהגישה נגד פסק דין מחודש פברואר שהורה עליה לשלם פיצויים בגובה כ-700 מיליון דולר לנפגעי טרור אמריקאיים על פיגועים מתקופת האינתיפאדה השניה. החלטת השופט התקבלה לאחר פניה מהממשל האמריקאי שלא להשית ערבות גבוהה מדי על הרשות כדי לא לערער את יציבותה הכלכלית.
  • חמאס הודיעה אתמול כי היא רואה במצרים את האחראית לשלומם של ארבעה מאנשי הזרוע הצבאית ברצועה שנחטפו ביום רביעי שעבר בסיני כשחצו את הגבול מעזה, והבהירה כי לא תחסוך כל מאמץ להביא לשחרורם. הארבעה נחטפו ככל הנראה על ידי אנשי ביטחון מצרים כשיצאו מעזה לאיראן לעבור אימונים ימיים. עם זאת, מצרים מוסיפה להכחיש שהיא אחראית לחטיפה וטוענת כי מחוז סיני של דאע”ש הוא האחראי לחטיפה בניסיון להביא לשחרור פעילים אסלאמיסטיים שעצורים בידי חמאס.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה