יום שישי, 14 באוגוסט 2015

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום שישי ה-14.8.2015

היום בעדכון: המודיעין האמריקאי טוען כי הסכם הגרעין ישפר היכולת לזהות הפרות איראניות • רוסיה מכחישה כי ארחה את סלימאני • ודאע”ש השתמש בגז חרדל בעיראק
תמונת היום: לוויה של לוחם חזבאללה שנהרג בסוריה שהתקיימה ביום שלישי (צילום: APF)

איראן
  • סוכנויות המודיעין האמריקאיות הציגו בפני הקונגרס דוח מסווג משותף הטוען כי בעקבות הסכם הגרעין גובר הביטחון שלהן ביכולתן לתפוס את איראן בניסיון לפתח יכולות גרעין צבאי באופן חשאי. על פי הדוח, נפח המידע שתדרש איראן לספק על תשתיות הגרעין שלה במסגרת ההסכם יצמצם את יכולתה להסתיר מאמצי התגרענות חשאיים ובמשתמע, יקל על המודיעין האמריקאי להתמקד בפרצות האפשריות במשטר הפיקוח. 10 חברי קונגרס דמוקרטים מועדת המודיעין של בית הנבחרים קראו לחבריהם לעיין בדוח לפני שיגבשו את החלטתם לגבי אופן ההצבעה בנושא הסכם הגרעין הצפוייה להתקיים ב-17 בספטמבר. 
  • שר האנרגיה האמריקאי, ארנסט מוניז, שהוביל את הצד הטכני בשיחות הגרעין נשא דברים באופן מקוון ביום חמישי בפני ארגונים יהודיים בארה”ב. מוניז הסביר את ההגיון שבבסיס הסכם הגרעין שנועד להרחיק את איראן, שהיא כבר כיום מדינת סף גרעינית, מהיכולת לייצר נשק גרעיני. הוא גם טען כי ההסכם ימנע מאיראן לגבות את פעילותה השלילית ביכולת גרעין צבאית ובכך יקל על ההתמודדות עימה.
  • בהקשר זה, הארגון היהודי הוותיק “הליגה נגד השמצה” הודיע היום כי הוא מתנגד להסכם הגרעין וקרא לחברי הקונגרס להצביע נגדו, ובכל אופן להערך להגביר את הלחץ על איראן בשאר המישורים בשל פעולותיה השליליות בלי קשר לתוצאות ההצבעה על ההסכם. בכך, הצטרף הארגון לקו המאפיין את הממסד היהודי האמריקאי, בעוד הקהילה היהודית עצמה חלוקה הרבה יותר ביחס להסכם. בנוסף, בכיר בארגון, הביע צער על האופן בו בחר הנשיא אובמה להתבטא ביחס להסכם ששיחק, לדברי הבכיר, לידי אלה המאמינים שיהודי ארה”ב מחרחרי מלחמה ובעלי נאמנות חצויה.
  • ראש הארגון האיראני לאנרגיה אטומית, עלי אכבר צאלחי, טען בראיון אתמול כי הסכם הגרעין אמנם דוחה את קידום תוכנית הגרעין האיראנית, אך לא עצר אותה כלל. לדבריו בעוד 15-10 שנים יהיו בידי איראן עוד שני כורי כוח מלבד בושהר ואת היכולת לייצר עצמאית את הדלק עבורם. בהתייחס לחיסול מדעני גרעין במדינה, אמר צאלחי, כי אלה אינם מרתיעים חוקרים איראנים מלעסוק בנושא הגרעין וכי האיראנים תופסים את החיסול כמות קדושים.
  • סגן שר החוץ הרוסי הכחיש היום את טענות ארה”ב כי מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה, קאסם סלימאני, עליו מוטלות סנקציות אישיות מטעם האו”ם ביקר במוסקבה בחודש יולי.
  • ה-PJA K, הפלג האיראני של המחתרת הכורדית ה-PKK הכריז ביום חמישי כי תקף בסיס של משמרות המהפכה והרג 15 לוחמים איראנים. איראן טענה כי רק חמישה נהרגו במתקפה. המחתרת הבהירה כי התקיפה היא פעולת נקמה על הוצאתו להורג של פעיל פוליטי טורקי על ידי איראן השבוע וכי פעולות מעין אלה תמשכנה כל עוד איראן ממשיכה לתקוף את הכורדים. ביום רביעי חשפה המחתרת ניסיון איראני לפוצץ את המפקדה שלה בשעה שהייתה מלאה בפעילי הארגון.

דאע”ש
  • דאע”ש בעיראק השתמש ביום רביעי בפצצות מרגמה עם גז חרדל נגד לוחמי המיליציה הכורדית בעיראק, הפשמרגה. 60 לוחמים סבלו מקשיי נשימה בעקבות ההפגזה. דוברי ממשל אמריקאיים אישרו כי הדיווחים בנושא נראים אמינים וכי הם עוברים בירור כעת. על פי הוול סטריט ג’ורנל, סוכנויות מודיעין אמריקאיות העריכו, אך לא פרסמו הערכה זו, כי דאע”ש תפס מאגרים של נשק כימי שסוריה לא השמידה בעסקת להשמדת הנשק הכימי בשנת 2013. כעת חוששים בארה”ב כי הארגון יתפוס נשק כימי נוסף ככל שאסד מאבד שטח בסוריה. גורמים אחרים בארה”ב העלו את האפשרות כי מקור הפגזים במאגרים שנותרו מתקופת שלטונו של צדאם חסין בעיראק.

מצרים
  • המשטרה במצרים נפרסה היום בכוחות מתוגברים לקראת ציון שנתיים לדיכוי האלים של ההפגנות נגד ההפיכה הצבאית במדינה אז הרגו שוטרים למעלה מ-700 מפגינים בקהיר. בימים האחרונים קראו האחים המוסלמים לציבור המצרי לצאת לרחוב במחאה על ההפיכה.
  • החברה שהעסיקה את האזרח הקרואטי שנחטף בחודש יולי ונרצח השבוע על ידי דאע”ש במצרים הודיעה אתמול כי הוא נחטף על ידי ארגון פשע שדרש כופר עבורו ושהחברה לא הצליחה ליצור ערוץ משא ומתן עם הארגון. בהמשך הועבר החטוף לידי דאע”ש שהוציא אותו השבוע להורג. הרשויות במצרים טרם קיבלו את טענות הארגון ומוסיפות לחפש אחר האזרח החטוף או לפחות אחר גופתו.
  • עלה ל-76 מספר המתים בגל החום שפגע במצרים.

סוריה
  • למרות חילופי אש סמוך לתחילתה, הפסקת האש שהוכרזה בשלושה מוקדים בין המורדים לבין כוחות המשטר וחזבאללה, שהושגה בדיונים בין נציגים איראניים לנציגי ארגון המורדים האסלאמיסטי אחראר אלשאם, נשמרה. אתמול הכריזו הצדדים על הארכתה ב-48 שעות נוספות. העסקה אמורה להוביל בסופו של דבר לפינוי של המורדים מהעיר זבדאני בגבול סוריה-לבנון בתמורה למסירת השליטה בשני כפרים בצפון סוריה על ידי כוחות המשטר.
  • לראשונה מאז תחילת המערכה נגד דאע”ש ביצעו ביום רביעי מטוסי קרב אמריקאיים גיחת הפצצה משטח טורקיה אל סוריה. המטוסים המריאו מבסיס חיל האוויר אינצ’רליק בדרום טורקיה שהשימוש בו מקצר משמעותית את טווחי הטיסה הדרושים לארה”ב לפעול בצפון סוריה.
  • פגז שנורה בלחימה הפנימית בדרום סוריה פגע בבית בעיר רמת’א בצפון ירדן ופצע חמישה בני אדם.

הזירה הפלסטינית

  • צמד מסמכים שהודלפו לרשתות חברתיות השבוע עוררו סערה ברשות הפלסטינית סביב סוגיית השחיתות בצמרת השלטון. במסמך אחד מבקש יועץ מדיני של אבו מאזן 4 מיליון דולר מבחרין למימון בניית שכונה בראמאללה לפקידי משטר בכירים ברשות. במסמך השני, מובאת בקשתו של ראש רשות המעברים הפלסטינית למימון לימודי ביתו וטיפול רפואי בירדן לבני משפחה אחרים שלו בסך של 15,000 דולר. פקידים ברשות אישרו את האותנטיות של המסמכים, אך טענו כי הרשות מגבירה בשנים האחרונות את מאמציה להלחם בשחיתות. יצויין, כי לאורך שנים נחשבה צמרת פתח והרשות הפלסטינית למושחתת מאד מה שתרם בין היתר, להתחזקות חמאס.
  • העציר המנהלי השובת רעב כבר 60 יום, מחמד עלאן, איבד את הכרתו והוא כעת מונשם בבית החולים ברזילי באשדוד. עם זאת, בישראל מוסיפים להתנגד לשחרורו מחשש כי שביתות רעב יהפכו לכלי נפוץ יותר ויותר בידי עצירים מנהליים להאבק בהחזקתם ללא משפט. כ-40 פעילי ימין הגיעו ביום רביעי להפגין מחוץ לבית החולים במחאה על האשפוז ועל הביקורים של אזרחים ערבים אצלו ועימותים התפתחו בינם לבין ערבים במקום.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה