יום ראשון, 23 באוגוסט 2015

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום ראשון ה-23.8.2015

היום בעדכון: ברק טוען שהוא ונתניהו דחפו לתקיפה באיראן בשנים 2012-2010 • סיסי לביקור שלישי ברוסיה כנשיא • ודיווח כי אבו מאזן התפטר מראשות הוועד הפועל של אש”ף
תמונת היום: פעילי דאע”ש נערכים להשמיד את המנזר העתיק בקריאטין שבסוריה בשבוע שעבר (צילום: AFP)


איראן
  • במסגרת הויכוח הציבורי הנמשך על חשיפת AP את תוכנה של טיוטת הסכם בין הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא”א) לבין איראן על הסדרי הביקורת על חשדות בנוגע למחקרי גרעין צבאי באתר בפרצ’ין בראשית העשור הקודם, פרסמה הסוכנות את הטקסט של טיוטת ההסכם שבידיה. בתגובה, פרסם המגזין האינטרנטי VOX גרסה של ההסכם עם הערות של בכיר לשעבר בסבא”א המצביע על בעיות בטקסט המעלות חשד לגבי האותנטיות שלו.
  • בסוף השבוע חשף ערוץ 2 הקלטות של שר הביטחון לשעבר, אהוד ברק, בהן טען ברק כי ראש הממשלה נתניהו והוא עצמו היו ערוכים להורות על תקיפה צבאית באיראן בשנים 2010 עד 2012. ב-2010 נמנעה התקיפה בשל חוסר מוכנות של הצבא. ב-2011 נמנעה התקיפה משום ששניים מחברי השמיניה, שר הביטחון הנוכחי יעלון ושר האנרגיה שטייניץ התנגדו לה לאחר ששמעו את ההערכות על מחיר התקיפה הצפוי. ב-2012 מנעה התנגדות אמריקאית את הפעולה לטענת ברק. השר שטייניץ הגיב לפרסום ותמה על הדלפת התכנית מישיבות מסווגות והבהיר כי לא יתייחס לדברים שאמר בפורום סגור בעבר.
  • המנהיג העליון של איראן שב בסוף השבוע והביע עמדות תוקפניות ביחס לישראל וארה”ב. בפגישה עם פקידים הממונים על ארגון החאג’, העליה לרגל לעיר הקדושה במכה, קרא ח’אמנהי לעולי הרגל להעביר את המסר לשאר המוסלמים לפיו על המוסלמים בעולם להתאחד נגד “בריוני העולם”, ובראשם ישראל וארה”ב.
  • איראן חשפה בסוף השבוע טיל קרקע-קרקע חדש המכונה פתאח 313 שהוא דגם בעל דיוק משופר ויכולת שיגור מהירה יותר של טיל הפתאח 110. טווח השיגור של הטיל לטענת האיראנים הוא 500 ק”מ.

מצרים
  • נשיא מצרים, סיסי, יצא ביום שלישי לביקור בן שלושה ימים ברוסיה בו יפגש עם הנשיא פוטין. זה יהיה ביקורו השלישי של נשיא מצרים ברוסיה מאז בחירתו. מאז ההפיכה הצבאית במצרים לפני שנתיים חתר המשטר בקהיר לשפר את יחסיו עם רוסיה וחתם על מספר עסקאות נשק ועסקאות כלכליות רחבות היקף עימה.
  • כ-30 בתנועת האחים המוסלמים נידונו בשבת לעונשי מאסר עולם על ידי בית משפט מצרי באשמת רצח והסתה לאלימות בעקבות תקיפה של תחנת משטרה בעיר סואץ במהלך המחאות נגד ההפיכה הצבאית בקיץ 2013. בין הנידונים, המדריך הכללי של התנועה, מחמד בדיע, כנגדו תלויים ועומדים כבר שני גזרי דין מוות וחמישה מאסרי עולם בתיקים אחרים. 28 נאשמים נוספים נידונו לעשר שנות מאסר ועוד 68 זוכו. עם השמע גזר הדין הניפו הנאשמים ארבע אצבעות אותו אימצה התנועה במחאה נגד ההפיכה לפני שנתיים.
  • שר העתיקות המצרי פנה לציבור המצרי במצרים עצמה ובבריטניה בשבת בבקשה לסיועו בגיוס 25 מיליון דולר כדי לרכוש פסל ממצרים העתיקה שעומד למכירה על ידי מוזיאון נורת’המפטון בבריטניה. מצרים אסרה בחוק בשנת 1983 מכירת עתיקות מצריות אל מחוץ למדינה.

לבנון
  • אלפי בני אדם מחו אתמול ברחובות בירות נגד ממשלת לבנון במחאה על משבר הזבל המתמשך במדינה במסגרתו כבר שבועות שלא פונה זבל. המפגינים קראו להתפטרות הממשלה ובעימותים בינם לבין שוטרים שירו גז מדמיע והשתמשו בתותחי מים נפצעו 35 בני אדם משני הצדדים.
  • שלושה בני אדם נהרגו, בהם שני פעילי פתח, ו-18 נפצעו בלחימה פנימית בין פעילים אסלאמיסטיים לבין פעילי פתח במחנה הפליטים הפלסטיני עין אלחלוה בלבנון אתמול. הלחימה החלה בעקבות ניסיון חיסול של בכיר בפתח במחנה. צבא לבנון סגר את הכניסות למחנה, שבשטחו הוא אינו נוהג לפעול ועד שעות הערב הושגה הפסקת אש.

סוריה
  • דאע”ש בסוריה השמיד בשבוע שעבר את המנזר העתיק, מאר אליאן, בעיירה קריאטין שבאזור חמץ. דאע”ש השתלט על העיירה בתחילת אוגוסט ושבה כמאתיים מתושביה הנוצרים. 70 מתוכם שוחררו ועוד 110 הועברו לבירת דאע”ש בסוריה, רקה, שם צפוייה להנתן להם הבחירה בין המרת דת לבין קבלת מעמד נחות ותשלום מס גולגולת.
  • ראש ממשלת אוסטרליה, טוני אבוט, הודיע ביום שישי כי הוא קיבל פניה רשמית מארה”ב להרחיב את תקיפות חיל האוויר האוסטרלי נגד דאע”ש מעיראק גם לסוריה. לשם כך, יתכן וידרש אישור מצד הפרלמנט האוסטרלי להפעלת הצבא גם בסוריה. שרת החוץ האוסטרלית טענה בסוף השבוע כי פעילות דאע”ש מחקה את הגבול בין סוריה לעיראק, אך שממשלת אוסטרליה בכל זאת בוחנת את הבסיס החוקי לפעולה. 
  • העיתון הכויתי אלראי טען כי חזבאללה הגביר את עירנות כוחותיו מחשש להרחבת התגובה הישראלית לירי הרקטות מהגולן הסורי לשטח ישראל ביום חמישי, גם ללבנון. אין אימות לדיווח.

הזירה הפלסטינית

  • בדיווח של סוכנות הידיעות AP נטען כי אבו מאזן ושמונה חברים נוספים מתוך 18 חברי הועד הפועל של אש”ף התפטרו אתמול מתפקידם. על פי הדיווח, מכיוון שאישור ההתפטרות מחייב כינוס של המועצה הלאומית הפלסטינית, הגוף בן מאות החברים שמהווה את הפורום הרחב של אש”ף ושהתכנס לאחרונה באמצע שנות ה-90’, תכונס המועצה בעוד כחודש. לא הובהר מה מטרת ההתפטרות. בנוסף, אישרה אתמול המועצה את מינוי ראש מחלקת המשא ומתן, צאא’ב עריקאת, לתפקיד מזכיר הוועד הפועל במקום יאסר עבד רבה שפוטר על ידי אבו מאזן לפני כחודש. עריקאת עצמו הכחיש את הדיווח בדבר התפטרות אבו מאזן ושאר חברי הוועד הפועל, אך מדבריו ניתן היה להבין כי בכוונתם בכל זאת להגיש התפטרות למועצה הלאומית הפלסטינית. יוזכר, כי לאחרונה טענו מקורות פלסטינים כי אבו מאזן שוקל להתפטר מתפקידי ההנהגה שלו בחודש ספטמבר. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה