יום רביעי, 5 באוגוסט 2015

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום רביעי ה-5.8.2015

היום בעדכון: ארה”ב מודה שלוחמים שהכשירה נשבו בסוריה • נתניהו בנאום ליהודי ארה”ב קורא להתנגד להסכם הגרעין • ואובמה בקמפיין לאישורו
תמונת היום:  שר החוץ האיטלקי בפגישה עם נשיא איראן בטהראן (צילום: רויטרס)


סוריה
  • ארה”ב אתמול הכירה בכך שכמה מלוחמי הכוח שהכשירה ללחימה בסוריה נשבו על ידי ג’בהת אלנצרה. ארגון העוקב אחרי הלחימה בסוריה טען כי חמישה מלוחמי הכוח נשבו על ידי ארגון הג’האד שלשום. 
  • שר החוץ הסוריה הגיע אתמול לביקור בטהראן בו יקיים שיחות עם נציגי ממשל בכירים איראניים ורוסים לדיון במלחמת האזרחים בסוריה. בהקשר זה, דובר הקרמלין אמר אתמול כי רוסיה שוקלת לשלוח כוחות אוויר למלחמה בטרור בסוריה, בהתייחס כנראה ללחימה בדאע”ש.

איראן
  • ראש הממשלה, נתניהו, נשא אתמול נאום מקוון בפני כעשרת אלפים חברים בקהילות יהודיות בארה”ב וקרא להם ללחוץ על חברי הקונגרס שלהם להצביע נגד הסכם הגרעין בלי קשר לזיהוי המפלגתי שלהם. זאת, לאור העובדה שרוב מוחלט של יהדות ארה”ב מצביע למפלגה הדמוקרטית. בנוסף, דחה נתניהו את הטענות לפיהן לא הציע אלטרנטיבה להסכם ולפיהן החלופה להסכם היא מלחמה, וכי לטעון שבכך מעוניינת ישראל זו “שערוריה”. לטענתו, דחיית ההסכם תחזיר את האיראנים לשולחן כשהם מוכנים להציע ויתורים נוספים בעוד שקבלתו תוביל ליותר טרור ולהרוגים רבים. בנוסף, נתניהו ושגריר ישראל בוושינגטון, יחד עם השדולה הפרו ישראלית AIPAC שנערכת להוציא כ-20 מיליון דולר על קמפיין נגד ההסכם, לוחצים על מחוקקים בארה”ב להתנגד להסכם.
  • הממשל האמריקאי נערך גם הוא לקרב על דעת הקהל האמריקאית. הנשיא אובמה נועד אתמול עם קבוצה של כ-20 מנהיגי קהילות יהודיות ודן עימם בהסכם. היום הוא צפוי לשאת נאום בו ישווה בין דחיית הסכם הגרעין לבין תמיכה במלחמה בעיראק, שנחשבת כיום לטעות חמורה בדעת הקהל האמריקאית. 
  • הבית הלבן גם לוחץ על מחוקקים דמוקרטים להצהיר על תמיכתם בהסכם לפני צאתם לחופשת הקיץ וזכה לתמיכה מצד כמה דמוקרטים בכירים. במקביל, נציגים של הממשל יצאו בשבועות הקרובים לסבב הופעות ציבוריות ברחבי ארה”ב כדי להסכיר את ההסכם. הבית הלבן אף פרסם גרסה של הסכם הגרעין עם הערות צוות המשא ומתן האמריקאי בגוף הטקסט לעיון הציבור.
  • שר החוץ, קרי, התראיין היום לג’פרי גולדברג מהאטלנטיק והגן על העסקה. קרי טען כי דחיית הסכם הגרעין תוכיח לאיראן שלא ניתן לנהל משא ומתן אמיתי עם ארה”ב ולכן הכבוד וחוסר האמון לא יתירו לה לחזור לשיחות מדיניות עם ארה”ב. בנוסף, טען קרי לגופו של ההסכם כי הוא ניהל את המשא ומתן עליו מתוך הנחה כי איראן היא שחקן שלילי וכי ההסכם שהושג תורם לביטחון ישראל בניגוד לטענות ה”רגשניות” מצידה.
  • ההנהגה הרפובליקאית של שני בתי הקונגרס הודיעה אתמול כי הצעות החוק לדחיית ההסכם יובאו לדיון בקונגרס בספטמבר לאחר פגרת הקיץ. ההצעות צפויות לזכות לאישור הקונגרס, אך הנשיא אובמה יטיל עליהן וטו שידרוש רוב של שני שלישים בשני בתי הקונגרס לעקיפתו.
  • ביום שני הצהיר שר החוץ האיראני, ג’ואד זריף, כי משטר הסנקציות על איראן קרס ואיש לא יקבל את חזרתן בעתיד. הוא כינה את ההסכם “מאוזן” וטען כי השיג את מטרותיה של איראן. בתדרוך חשאי של סגן שר החוץ האיראני לתקשורת הממסדית האיראנית שתכניו דלפו ואז צונזרו, אמר סגן השר דברים דומים על הישגיה של איראן והדגיש שההסכם אמנם חוסם את דרכה של איראן לנשק גרעיני אך זו מעולם לא הייתה מטרתה ולכן ההכרה בזכותה להעשיר אורניום לצרכים אזרחיים מהווה את ההישג החשוב בהסכם.
  • שר החוץ האיטלקי, פאולו ג’נטילוני, ביקר בטהראן בליווי השרה לפיתוח כלכלי. בכך הוא הצטרף לבכירים אירופאיים אחרים שביקרו במדינה מאז הכרזת הסכם הגרעין. במהלך הביקור נחתם מזכר הבנות בין כמה גופים פיננסיים איטלקיים לבין הבנק המרכזי של איראן ומשרד הכלכלה שלה. כמו כן, במהלך הביקור נענה נשיא איראן, רוחאני, בחיוב להזמנת ג’נטילוני לבקר באיטליה.

מצרים

  • נשיא מצרים, סיסי, אמור היה להוועד היום עם מקבילו התימני, עבד רבה מנצור האדי. האדי ברח מבירת תימן בצנעאא’ בחודש מרץ ומוביל מסעודיה את הכוחות התימנים הנלחמים במורדים החות’ים. מצרים, מצידה, חברה בקואליציה הערבית המסייעת למשטרו של האדי במלחמת האזרחים במדינה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה