יום שני, 31 באוגוסט 2015

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום שני ה-31.8.2015

היום בעדכון: בארה”ב המפלגה הרפובליקנית נערכת לאפשרות שהדמוקרטים יבלמו הצבעת נגד בסנאט על הסכם הגרעין • דאע”ש מטביע מטבעות זהב • ונקבע מועד לבחירות במצרים
תמונת היום: מקדש בל בתדמור שהושמד, חלקית לפחות, על ידי דאע”ש (צילום: ויקימדיה)

איראן
  • שני בני אדם נידונו אתמול בבית משפט של משמרות המהפכה בטהראן לעשר שנות מאסר באשמה שריגלו למען ישראל וארה”ב. נראה כי בין השניים לא נכלל עיתונאי הוושינגטון פוסט, ג’ייסון רזיאן, הממתין לפסק דין בעניינו במשפט המתנהל נגדו באשמת ריגול.
  • לאחר שאתמול הצטרף הסנטור הדמוקרטי ה-31 לרשימת המצהירים על תמיכתם בהסכם הגרעין גוברים הסיכויים כי המפלגה הדמוקרטית תשיג את מספר הסנטורים הדרוש כדי למנוע הצבעה על הסכם הגרעין בסנאט. לשם כך, על הדמוקרטים להשיג 41 חברים, ובכך למנוע מהסנאט להצביע נגד הסכם הגרעין ולחסוך מהנשיא אובמה את הצורך להטיל וטו על החלטת הנגד, הנהנית מרוב בשני בתי הקונגרס. בתגובה, נערכים במפלגה הרפובליקנית לקמפיין ציבורי שיגבה מחיר בקרב ציבור הבוחרים מסנטורים דמוקרטיים שיצטרפו למהלך הבלימה ודוברים מטעם המפלגה הרפובליקנית כבר החלו להתבטא בגנות בלימת ההצבעה.

דאע”ש
  • לוחמי דאע”ש פלשו אתמול לשכונת קדאם של בדרום דמשק וכבשו מידי ארגוני מורדים אחרים המחזיקים בשכונה, כמה מרחובותיה. דאע”ש כבר שולט ברוב מחנה הפליטים הפלסטיני הסמוך לקדאם, אלירמוכ, וכעת נראה כי הוא שואף להתפשט לאזורים אחרים בבירה הסורית.
  • דאע”ש פרסם בשבת סרט בן שעה בו הוא מציג את כוונתו להשיק מטבעות ממתכות יקרות שנועדו לצמצם את השפעת המערכת הכלכלית הבינלאומית על תושבי המדינה האסלאמית. בסרט מוצגים המטבעות, מזהב, כסף ונחושת, שעליהם אין דמויות אדם או בעלי חיים האסורות בייצוג על פי ההלכה האסלאמית. 
  • אתמול התפרסם כי דאע”ש השמיד, לפחות חלקית, את מקדש בל הרומי בעתיקות העיר תדמור. זאת, לאחר שבשבוע שעבר התפרסם כי דאע”ש פוצץ לחלוטין את מקדש בעל-שמין בעיר.

מצרים

  • ראש ועדת הבחירות המרכזית של מצרים הודיע אתמול כי הבחירות לפרלמנט במצרים יערכו בשני סבבים, ב-19-18 באוקטובר וב-23-22 בנובמבר, כל פעם בכחצי מהמחוזות במדינה. הבחירות אמורות היו להתקיים בחודש יולי, אך חוק הבחירות על בסיסו אמורות היו להתקיים נפסל על ידי בית המשפט החוקתי. הקהילה הבינלאומית רואה בבחירות לפרלמנט, שפוזר על ידי בית המשפט ב-2012, צעד חשוב בכינון של דמוקרטיה במצרים.
  • חברת האנרגיה האיטלקית, ENI, הודיעה אתמול כי איתרה מאגר גז ענק, הגדול ביותר בים התיכון על פי ההערכות, מול חופי מצרים. 
  • משרד החוץ המצרי זימן את השגריר הבריטי במדינה אתמול לשיחת נזיפה. זאת, לאחר שהשגריר גינה את החלטת בית המשפט המצרי בשבת שהטיל שלוש שנות מאסר על שלושה עיתונאי אלג’זירה. השגריר תהה בעמוד הפייסבוק שלו על יציבותה העתידית של מצרים אם ממשלתה תשען על דיכוי חירויות.
  • משרד ההקדשים המצרי השעה מואזין של מסגד בכפר אלדואר שבשפך הנילוס בצפון מצרים לאחר שתושבים בכפר התלוננו כי שינה את הקריאה המסורתית מ”תפילה עדיפה על שינה” ל”תפילה עדיפה על בזבוז זמן בפייסבוק”. המואזין האשים כי המתלוננים הם תומכי האחים המוסלמים ואינם מתפללים במסגד שלו ופנה לנשיא סיסי בדרישה שיתערב להחזירו לתפקידו.
  • ארגון המקצועות המוזיקליים של מצרים הודיע כי יאסור על לבוש חושפני בהופעות של חברי הארגון במצרים. זאת, במטרה “להתחייב מחדש לערכים מצרים ולמסורות מצריות” לפי ראש הארגון.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה