יום רביעי, 19 באוגוסט 2015

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום רביעי ה-19.8.2015

היום בעדכון: הסכם למכירת ה-S300 לאיראן יחתם שבוע הבא • סנטור דמוקרטי שני הודיע שיתנגד להסכם הגרעין • וצרפת נערכת להכיר במדינה פלסטינית
תמונת היום: שרי החוץ של איראן ורוסיה במוסקבה ביום שני(צילום: EPA)


איראן
  • שר ההגנה האיראני הצהיר אתמול כי בשבוע הבא יחתם ברוסיה ההסכם לאספקת ארבע סוללות של מערכת הטילים נגד מטוסים המתקדמת S300. רוסיה עיכבה לאורך השנים האחרונות את התחייבותה לספק לאיראנים את המערכת, אך בחודשים האחרונים הודיעה כי תעמוד בהתחייבות זו.
  • שלשום ביקר ברוסיה שר החוץ האיראני, זריף, לדיונים בנוגע למלחמת האזרחים ברוסיה. זריף הגיע לרוסיה בעקבי ביקור בלבנון ובסוריה בשבוע שעבר.
  • שני סנטורים בולטים הצהירו על התנגדותם להסכם הגרעין. האחד, רוברט מננדז, הצטרף לסנטור היהודי צ’אק שומר והיה לדמוקרט השני להביע התנגדות להסכם. מרבית הדמוקרטים צפויים להצביע בעד ההסכם. מננדז הוביל בשנים האחרונות קו תקיף במיוחד נגד איראן בסנאט שהוביל אותו לא אחת לעימותים עם ממשל אובמה. הוא פרסם הצהרה בה הציג קווים לדמותו של הסכם גרעין טוב יותר אותו ניתן לטענתו להשיג. בנוסף למננדז הצהיר אתמול הסנטור הרפובליקני המתון יחסית, בוב קורקר, שהוביל את חקיקת החוק במסגרתו בוחן כעת הקונגרס את ההסכם, על התנגדותו להסכם.
  • ראש הממשלה, נתניהו, שביקר אתמול בגבול הצפון הצהיר כי דברי המנהיגות האיראנית בימים האחרונים על כוונתה להוסיף לתמוך במאבק בישראל מעידים על הצדק בדבריו לפיהם הכסף שיזרום לאיראן מהסרת הסנקציות יזרום לגורמי טרור.

מצרים
  • מצרים עיכבה שלשום בבוקר בשדה התעופה בקהיר פקיד בכיר בממשלת חמאס ברצועת עזה בשובו מסעודיה. מקורות ביטחוניים במצרים טענו כי “נבדקים היבטים הנוגעים לאישור הביטחוני לכניסתו למצרים”. המשטר המצרי מקיים מערכת יחסים מורכבת עם שלטון חמאס בעזה אליו קהיר מתנגדת באופן בסיסי בשל קשרי חמאס עם תנועת האחים המוסלמים בה רואה ממשלת מצרים את האיום הפנימי המרכזי עליה.
  • מספר המתים בגל החום שפגע במצרים מוסיף לעלות והגיע אתמול ל-106.

לוב
  • כוחות דאע”ש בעיר הלובית סירת דיכאו בתחילת השבוע ניסיון מרד נגדם והוציאו להורג אנשי דת מוסלמים שהביעו התנגדות לשלטון הארגון בעיר. בעקבות האירועים כינסה הליגה הערבית כינוס חירום אתמול בו קראו נציגי מצרים ולוב למדינות העולם ולמדינות המערב לסייע ללוב בנשק ובאמצעים נוספים כדי להלחם בדאע”ש. הנציג המצרי גינה את “הסטנדרטים הכפולים” של הקהילה הבינלאומית בכל הנוגע ללחימה בדאע”ש באיזורים שונים במזרח התיכון.

הזירה הפלסטינית
  • דיפלומטיים מערביים טוענים כי על רקע התנגדות ישראל לניסיון הצרפתי להעביר הצעת החלטה במועצת הביטחון של האו”ם שתקבע תעריך יעד להקמת מדינה פלסטינית צרפת נערכת להכיר במדינה פלסטינית מחוץ למסגרת המחייבת של האו”ם. הפרלמנט הצרפתי קרא לממשלה לנקוט בצעד זה בשנה שעברה, אך לצד הבהרות כי היא לא שוללת את האפשרות, לא נקטה בצעדים בכיוון.
  • דוברי פתח האשימו ביום שני כי המגעים להפסקת אש ארוכת טווח בין ישראל לחמאס נועדו לקבע את הבידול בין עזה לגדה ולהקים אזור פלסטיני עצמאי בעזה. הם הבהירו כי לחמאס אין סמכות לדון על הסכם מדיני עם ישראל בשם העם הפלסטיני. בתגובה לדברים, הבהיר ראש ממשלת חמאס בעזה לשעבר, אסמאעיל הניה, כי חמאס אינה מבקשת להקים מדינה עצמאית ברצועה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה