יום רביעי, 26 באוגוסט 2015

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום רביעי ה-26.8.2015

היום בעדכון: ממשלת לבנון דחתה הצעה לפתרון משבר הזבל וההפגנות התחדשו • גורם ביטחוני ישראלי טוען שהמוכנות לתקיפה באיראן רק גוברת • ודאע”ש השתמש בגז חרדל בסוריה
תמונת היום: פינוי בריקדה שהוקמה כדי להגן על מבני ממשל בבירות היום (צילום: רויטרס)


לבנון
  • ממשלת לבנון דחתה אתמול את ההצעות הזוכות במכרזים לפינוי אשפה במדינה. שרי הממשלה טענו כי המחיר המוצע לפינוי גבוה מדי. בעקבות זאת, עזבו את ישיבת החירום שכונסו אתמול ששת השרים המשתייכים לגוש הפוליטי שמובילה חזבאללה. הארגון הביע את תמיכתו במפגיני מחאת הזבל והביע יחד עם שותפיו הפוליטיים מחאה על החלטת הממשלה. מוקדם יותר הזהיר ראש ממשלת לבנון, תמאם סלאם, כי אם הממשלה לא תצליח להשיג פתרון למספר בעיות בהן משבר איסוף הזבל, “לא יהיה בה עוד צורך”.
  • אתמול בלילה התחדשו העימותים בין מפגינים לבין כוחות משטרה בבירות במסגרת מחאת הזבל במדינה שהתפתחה לאחר שבועות ארוכים בהם לא פונה הזבל בבירות. עם זאת, נראה כי העימותים לא התפתחו לאלימות קשה לאחר שחלק מהמפגינים מנעו בגופם ממפגינים אחרים להתעמת עם השוטרים.
  • אתמול פרקו כוחות הביטחון הלבנוני גדר בטון שהוקמה בבירות כדי להגן על משרד ראש הממשלה מפני מפגיני מחאת הזבל. הגדר הוקמה יום קודם לכן ומיד כוסתה בכתובות מחאה. חברי ממשלה הביעו חרטה על ההחלטה להקים את הגדר שהוחלפה בינתיים בגדר תיל.

איראן
  • ראש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא”א), יוקיה אמאנו, אמר כי איראן מסרה לסוכנות מידע משמעותי בנושא החשדות כי ביצעה מחקרים בתחום הגרעין הצבאי בעבר. עם זאת, הדגיש כי מוקדם להגיד כמה המידע שמסרה מחדש.
  • בעקבות חשיפת סוכנות הידיעות AP של טיוטת הסכם בין איראן לסבא”א על הסדרי ביקורת באתר הצבאי בפרצ’ין בו בוצעו על פי החשד מחקרים אסורים בתחילת העשור הקודם, הזהיר שגריר איראן לסבא”א כי ארצו לא תשלים עם חשיפת מידע מסווג במסגרת תהליך הפיקוח עליה. במקביל, על רקע המהומה שגרמה חשיפת סוכנות הידיעות, שלח הסנטור הרפובליקני האמריקאי לינדזי גראהם מכתב לשר החוץ, קרי, בו הזהיר כי יפעל למנוע מימון לסבא”א אם לא יחשפו ההסכם החשאיים בין הסוכנות לבין איראן.
  • “גורם ביטחוני” ישראלי טען אתמול כי המוכנות הישראלית לתקיפה באיראן רק גברה בשנים האחרונות והיא צפוייה להשתפר עוד יותר בשנים הבאות עם קליטת מערכות נשק מתקדמות ושיפור הידע המודיעיני על תוכנית הגרעין האיראני. הדברים נאמרו על רקע הסכם הגרעין עם איראן וההדלפות של שר הביטחון לשעבר, ברק, על הדיונים בצמרת המדינית בישראל על האפשרות של תקיפה צבאית באיראן בשנים האחרונות.
  • אחד מסגניו של שר החוץ האיראני הכחיש אתמול כי טהראן שוקלת עסקת חילופי אסירים עם ארה”ב תמורת שחרור ראש שלוחת הוושינגטון פוסט בטהראן, ג’ייסון רזיאן, שפסק דין במשפט בו הוא מואשם בעוון ריגול צפוי להנתן בימים הקרובים. בארה”ב מוחזקים 19 אסירים ביטחוניים איראניים ועוד כ-60 אזרחים איראניים שהואשמו בפלילים.
  • יועץ ליחסי חוץ לראש הפרלמנט הבהיר כי למרות הצהרותיו החיוביות של שר החוץ הבריטי בנוגע למדיניות החוץ האיראנית המתגבשת במהלך ביקורו בטהראן השבוע, עמדת איראן בנוגע ל”משטר הציוני” לא השתנתה והיא מוסיפה לחתור להשמדתו ישראל.

סוריה
  • אתר חדשות אמריקאי חשף כי מורדים בסוריה טוענים כי גורמי מודיעין טורקיים העבירו מידע שסייע ללוחמי ג’בהת אלנצרה לשבות לוחמים מכוח המורדים הסורי שהכשירה ארה”ב. על פי הדיווח, טורקיה נקטה במהלך מחשש כי הכוח שהכשירה ארה”ב יחליש את כוחן של הקבוצות האסלאמיסטיות בהן תומכת אנקרה.
  • עדויות של ארגוני רפואה הפועלים בצפון סוריה מעלות כי ביום שישי השתמש דאע”ש בפצצות מרגמה מזוודות בגז חרדל נגד אוכלוסיה אזרחית בכפר בצפון סוריה. בשבועות האחרונים התרבו הדיווחים על שימוש של הארגון בנשק כימי בעיראק ובסוריה שהגיע כנראה לידיו כשהשתלט על מאגרים שהמשטר הסורי ניסה להסתיר כשהתפרק מרוב הנשק הכימי שבידיו.
  • בראיון בתחנת הטלוויזיה של חזבאללה ששודר אתמול האשים הנשיא הסורי, אסד, את ישראל בסיוע למורדים נגדו. הוא טען בצחוק כי חיל האוויר הישראלי משמש בסוריה כחיל האוויר של אלקאעדה. הוא הודה לחזבאללה על תמיכת הארגון בצבא הסורי והבהיר כי התערבותו בלחימה בסוריה לגיטימית כי הוזמן על ידי הממשלה הסורית לסייע לה. בנוסף, הבהיר אסד את הערכתו לרוסיה, איראן וחזבאללה על נאמנותם למשטרו והביע ביטחון כי זו תשאר בעינה בעתיד.
  • בשולי הסלון האווירי של מוסקבה נועד אתמול הנשיא פוטין עם מנהיגים ממדינות המזרח התיכון לדיון בנושא מלחמת האזרחים בסוריה, במסגרתה תומכת רוסיה במשטר אסד. פוטין נועד עם המלך עבדאללה הירדני ועם יורש העצר של אבו דאבי, והיום יפגש עם הנשיא המצרי, סיסי. פוטין מקווה לשכנע אותם כי האיום האמיתי במזרח התיכון הוא דאע”ש וכי עליהן להפסיק להלחם במשטר אסד ולהתאחד עימו נגד האויב המשותף.

מצרים
  • כוחות הביטחון המצרים טענו ביום ראשון כי חיסלו את ראש מחוז סיני של דאע”ש, ראשד אבו אלקאסם, בתקיפה אווירית בסיני.

טורקיה

  • ראש ועדת הבחירות המרכזית בטורקיה הודיע, כצפוי, כי בעקבות כשלון המגעים הקואליציוניים, בחירות חוזרות לפרלמנט במדינה תערכנה ב-1 בנובמבר. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה