יום חמישי, 20 באוגוסט 2015

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום חמישי ה-20.8.2015

היום בעדכון: נחשף חלק מההסכם בין איראן לסבא”א במסגרתו איראן תבדוק אתר חשוד במעורבות במחקרי גרעין צבאי בעבר • מאות רבנים קוראים לקונגרס לתמוך בהסכם הגרעין • ואיראן מכחישה התקרבות לרשות הפלסטינית
תמונת היום: העמדות ביחס להסכם הגרעין בסנאט האמריקאי (גרפיקה: Washington Post)


איראן
  • סוכנות הידיעות AP חשפה את תוכנה של טיוטת ההסכם בין איראן לסבא”א שנחתם בצמוד להסכם הגרעין בוינה בנוגע לבירור החשדות לגבי מחקרים בתחום הגרעין הצבאי באתר הצבאי בפרצ’ין. על פי הטיוטה, העולה בקנה אחד עם דיווחים שונים בשבועות האחרונים ושתואמת כנראה במידה רבה את ההסכם הסופי, הבדיקות באתר יבוצעו על ידי איראן עצמה ולא על ידי פקחי הסוכנות שיוגבלו למתן הנחיות לאיראנים לגבי ביצוע הבדיקה. בין היתר תספק איראן לסוכנות בעצמה את דגימות הקרקע מהאתר החשוד ותצלומי סטילס ווידאו של אתרים חשודים. 
  • בבית הלבן לא הגיבו להסכם שלא הועבר למעצמות, אך הן תודרכו עליו. שר האנרגיה, יובל שטייניץ, הגיב באופן ציני ותהה האם גם איראן תצטרך להמתין 24 ימים לפני בדיקת האתר בהתייחס לסעיף בהסכם הגרעין המאפשר לאיראן לעכב גישה לאתרים שאינם מוצהרים כחלק מתוכנית הגרעין שלה. בארה”ב ביקרו חברים במפלגה הרפובליקנית בחריפות את ההסכם שנחשף.
  • זוכה התובע הכללי של טהראן לשעבר שהואשם ברצח שלושה מפגינים בכלא שהיה תחת אחריותו במסגרת דיכוי המחאה הירוקה, ההפגנות נגד תוצאות הבחירות בשנת 2009. במקביל הוא הורשע בעבירת שחיתות קלה ונידון לשישה חודשי מאסר וקנס בגינה.
  • קבוצה של 340 רבנים אמריקאיים המשתייכים ברובם לארגונים ליברליים בקהילה היהודית שלחה ביום שני מכתב לחברי הקונגרס האמריקאי בו קראה להם להצביע בעד הסכם הגרעין עם איראן. זאת, בניגוד לעמדת רוב הממסד היהודי האמריקאי. למרות הטון האחיד מהממסד היהודי, בקהילה היהודית עצמה שאלת התמיכה בהסכם הגרעין היא נושא למחלוקת ערה.

מצרים
  • ממלא מקום התובע הכללי של מצרים הודיע אתמול כי מצרים תשחרר 125 עצירים, בהם סטודנטים ועצירים הסובלים מבעיות רפואיות קשות, שהואשמו על פי החוק המגביל מחאה ציבורית במדינה. לדבריו, מצרים מעוניינת להעניק לסטודנטים הזדמנות לשקם את עצמם ודואגת לרווחת החולים ששיחררה.
  • ארה”ב הודיעה כי היא מגנה את חוק הלחימה בטרור הנוקשה שהעביר השבוע נשיא מצרים סיסי. מאז ההפיכה הצבאית הביע ארה”ב לא אחת דאגה ממצב זכויות האדם במצרים אף שבחודשים האחרונים חידשה את הסיוע הצבאי למצרים ואת שיתוף הפעולה המדיני-ביטחוני עימה בשל הדרדרות המצב הביטחוני בסיני והלחימה בדאע”ש במזרח התיכון בכלל.
  • מצרים הודיעה כי תשחרר את הפקיד הבכיר בממשלת חמאס שעצרה בשדה התעופה בקהיר לאחר שניסה להכנס למצרים מסעודיה ללא ויזה שלשום. הפקיד ישוחרר בעקבות “מגעים אינטנסטיביים” בין ממשלת מצרים לממשלת חמאס.
  • באיתות שנתפס כשלילי, אך לא לחלוטין ברור, ביחס לביטחון בגבול בין מצרים ללוב נטשו החיילים הלובים המאיישים את מעבר הגבול המרכזי בין שתי המדינות את המעבר. מאז נפתח מחדש המעבר, אך הוא מאוייש כעת על ידי אזרחים. מצרים חוששת מאד מזליגת טרור מלוב לשטחה.
  • מקורות אמריקאיים טוענים כי בארה”ב שוקלים אפשרויות שונות להגברת הביטחון של היחידות האמריקאיות בכוח הרב לאומי הפועל בסיני בהתאם להסכמי השלום בין ישראל למצרים. בין האפשרויות הנשקלות להגנה על הכוח הפגיע יחסית הפועל באזור, שיפור האמצעים באמצעותם הוא פועל ואולי אף פינוי לחלוטין זמנית. זאת, בשל החשש כי יהיה יעד לתקיפה של דאע”ש.

סוריה
  • דאע”ש הוציא ביום שלישי להורג בעריפת ראש פומבית בעיר תדמור את מומחה העתיקות הסורי בן ה-81, ח’אלד אלאסאד. אלאסאד הוצא להורג ברחבת המוזיאון בעיר וגופתו נתלתה מעמוד אבן בחורבות הרומיות באתר הארכיאולוגי הידוע של העיר. הוא הוחזק במשך חודש על ידי דאע”ש קודם לרציחתו ונראה כי הארגון ניסה להכריח אותו לגלות היכן הוחבאו עתיקות שהארגון מבקש להשמיד משום שהוא רואה בהן עבודת אלילים.
  • לפחות 16 בני אדם נהרגו בפיגוע אתמול בעיר קמישלי בצפון סוריה נגד מטה ביטחוני של כוח ביטחון כורדי בעיר. דאע”ש נטל אחריות לפיגוע אותו ביצע מחבל מתאבד שנהג במיכלית מים ממולכדת.

הזירה הפלסטינית

  • חייל צה”ל נפצע בינוני מפיצוץ מטען בכביש המנהרות המחבר בין ירושלים לבין גוש עציון אתמול בערב. מדובר במטען מאולתר שהושלך לעבר עמדת הש”ג במוצב ליד בית ג’אלה. כמו כן, אתמול בערב נפצעו נהג ופעוטה מזריקת אבנים לעבר רכב בכביש המחבר בין מחלף בנציון נתניהו לצומת עטרות מחוץ לירושלים.
  • עוזר ליו”ר הפרלמנט האיראני הבהיר כי הטענות מצד גורמי פתח לפיהן חלה התקרבות בין איראן לבין הרשות הפלסטינית על רקע המתיחות עם חמאס הן מוגזמות. לדבריו, איראן סרבה לפניות הרשות להזמין את אבו מאזן לביקור באיראן ועד כה טרם השיבה להן בחיוב.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה