יום רביעי, 20 באפריל 2016

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום רביעי ה-20.4.2016

היום בעדכון: הפגנות בראמאללה מחשש לפגיעה בפנסיות של הציבור • מענה טכנולוגי למנהרות יקח שנתיים מרגע שתחל בנייתו • ומתרחב מעגל הגינוי להצהרת ממשלת ישראל על הריבונות בגולן
תמונת היום: הפגנה נגד הרשות הפלסטינית בראמאללה אתמול (צילום: מען)

הזירה הפלסטינית
  • שני חיילי צה”ל נפצעו קל ממטען שהושלך לעברם בהפרת סדר במחנה הפליטים קלנדיה צפונית לירושלים היום בלילה. הפרת הסדר החלה כשכוחות צה”ל הגיעו להרוס את ביתו של המחבל שרצח את שלומית קריגמן בהתנחלות בית חורון בחודש ינואר. שמונה פלסטינים נפצעו מירי באש חיה וכדורי גומי של הכוחות.
  • אלפי פלסטינים הפגינו אתמול בראמאללה נגד חוק ביטוח לאומי חדש שבכוונת הרשות הפלסטינית להחיל על המגזר הפרטי ברשות. החשש המרכזי של המוחים הוא כי החוק שיעניק תשלומי ביטוח לאומי גם לעובדים מחוץ למגזר הציבורי, יוביל לפגיעה בקרנות הפנסיה של הציבור. זאת, משום שהקרנות יולאמו ויגבר החשש כי השחיתות הרווחת במנגנוני הרשות הפלסטינית תפגע בחסכונות. בחודש שעבר התמודדה הרשות עם שביתת מורים רחבה בסופה נכנע אבו מאזן לרוב דרישותיהם. מדובר בעלייה ברף המחאה הציבורית הפנימית בגדה המערבית.
  • בעיתונות בישראל נחשף כי בצה”ל מעריכים שיקח שנתיים להקים מכשול טכנולוגי בגבול רצועת עזה שייתן מענה למנהרות חוצות הגדר, מרגע תחילת העבודות על המכשול. בשלב זה עוד לא החלה עבודה ונבדקת ההיתכנות הטכנולוגית של הפתרון המוצע.

סוריה
  • נמשכים הגינויים להצהרת ממשלת ישראל לפיה הגולן ישאר בצמיתות בריבונות ישראל. לגרמניה ולארה”ב הצטרפו גם האו”ם, האיחוד האירופי, מצרים, איראן וחזבאללה. הליגה הערבית תקיים מחר דיון חירום בהצהרה ביוזמת כווית לאחר שמזכ”ל הגוף, נביל אלערבי, כבר גינה את הצהרת ראש הממשלה, נתניהו, בעניין.
  • ארבעה ילדים סורים ורועה צאן, פליטים מהמדינה, נהרגו מירי רקטות של דאעש לעבר העיירה קיליס בדרום טורקיה ביום שני. העיירה, שמספר הפליטים בה עולה על מספר תושביה הטורקים, הפכה ליעד מרכזי לירי של דאעש לאחרונה.
  • דאעש כבש חלקים נרחבים מהאזור התעשייתי של העיר דיר אלזור במזרח סוריה מידי כוחות משטר אסד. המחוז כולו נמצא בשליטת דאעש מאז 2014 למעט אזורים נצורים מסויימים בעיר דיר אלזור שאת חלקם כבש הארגון במתקפה אתמול. ההצלחה של דאעש באה על רקע של סדרת הפסדים טריטוריאליים שנחל הארגון בסוריה ובעיראק בחודשים האחרונים.

עיראק
  • ארה”ב הודיעה כי תשלח 200 אנשי צבא נוספים לעיראק כדי לסייע לצבא עיראק בקרב הצפוי על בירת המדינה האסלאמית והעיר השנייה בגדולה בעיראק, מוסול. בכך, יעלה מספר אנשי הצבא האמריקאיים בעיראק מעל 4000.

מצרים
  • שוטר מצרי ירה בשלושה בני אדם והרג אחד מהם במסגרת ויכוח בין השוטר ושניים מחבריו להרוג על מחירה של כוס תה. שני השוטרים האחרים נמלטו מהמקום והשוטר היורה הותקף על ידי ההמון שקרא קריאות נגד אלימות המשטרה. כוחות ביטחון פיזרו את ההפגנה והשוטר הועבר לחקירה. בחודשים האחרונים גוברת הביקורת הציבורית במצרים על האלימות המוגזמת שמפעילים כוחות משטרה נגד אזרחים.
  • שלושה שוטרים מצרים נהרגו ושמונה נפצעו מירי רקטה נגד טנקים לעברם אתמול בעיירה שיח’ זוויד בצפון סיני.

איראן

  • ראש תאגיד התעשיות הביטחוניות הרוסי, רוסטק, אישר אתמול כי איראן קיבלה לידיה חלק ממערכת הטילים נגד מטוסים מסוג S300. הוא הוסיף כי שאר המערכת תועבר לאיראן עד סוף השנה.
  • בכינוס השדולה הפרו-ישראלית השמאלית Jstreet בוושינגטון שלשום התייחס שר החוץ האמריקאי, קרי, לכספים שקיבלה איראן בעקבות הסכם הגרעין. הוא אמר כי לידיה של איראן השתחררו עד כה רק כשלושה מילארד דולר מכספיה שהוקפאו בעולם, ולא כ-55 מיליארד כפי שהעריך הממשל או יותר ממאה מיליארד כפי שטענו מבקרי ההסכם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה