יום ראשון, 17 באפריל 2016

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום ראשון ה-17.4.2016

היום בעדכון: נתניהו אומר כי ישראל תחזיק בגולן לצמיתות • סלימאני ביקר שוב במוסקבה • והתקדמות במגעים על העברת אחריות ביטחונית לרשות
תמונת היום: איראן חשפה תמונות של רכיבי מערכת הטילים נגד מטוסים מסוג S300 שקיבלה מרוסיה (צילום: ISNA)

סוריה
  • ראש הממשלה, נתניהו, קרא היום לקהילה הבינלאומית להכיר בכך שהגולן ישאר בריבונות ישראלית “לצמיתות”. הוא אמר את הדברים בישיבה מיוחדת של הממשלה שנערכה בגולן ולדבריו העביר את אותו המסר לשר החוץ האמריקאי, קרי, בשיחה אתמול. ביום חמישי יבקר נתניהו במוסקבה ויעביר את אותו המסר לנשיא פוטין, לצד עיסוק במכירת טילים נגד מטוסים מסוג S300 לאיראן והנושא הפלסטיני.
  • הרקע לעיסוק בנושא הריבונות ברמת הגולן הוא הדרישה מצד המשטר הסורי כי אחד העקרונות הבסיסיים להסדר בהקשרי מלחמת האזרחים הסורית הנידון כעת יהיה כי גבולות המדינה הסורית ישמרו כולל ברמת הגולן. יוזכר כי הקהילה הבינלאומית אינה מכירה בכיבוש הישראלי של האזור.

איראן
  • מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה של איראן, קאסם סלימאני, ביקר בסוף השבוע ברוסיה ונפגש עם בכירים במדינה לדון בנושאי עסקת טילי ה-S300 בין איראן לרוסיה ובנושא הלחימה בסוריה. על סלימאני מוטלות סנקציות אישיות של האו”ם שאוסרות על ביקורים מעין אלה, אף שזה כבר הביקור השני שלו ברוסיה מאז חודש יולי שעבר. ברוסיה לא אישרו את הביקור רשמית, אף שמקור בקרמלין הבהירו כי לוח הזמנים של פוטין לא כולל פגישה עם סלימאני. שר החוץ האמריקאי, קרי, שוחח עם מקבילו הרוסי והביע דאגה נוכח הדיווחים על הביקור.
  • בשבת ביקר נשיא איראן, רוחאני, בטורקיה ונפגש עם מקבילו, ארדואן. ארדואן הצהיר כי לשתי המדינות אינטרס לצמצם את פערי העמדות ביניהן בנושאים מדיניים. רוחאני מצידו, הצהיר כי בפגישתם הסכימו לחזק את הקשרים בין מגזרי הבנקאות בשתי המדינות ועל פתיחה הדדית של סניפי בנקים ביניהן.
  • ביום שישי פרסם ארגון שיתוף הפעולה האסלאמי שהתכנס באיסטנבול הצהרה המגנה את תמיכת איראן בטרור והתערבותה בענייניהן הפנימיים של מדינות באזור, בהן בין היתר סוריה ותימן. ההודעה נוסחה בהובלה סעודית וזכתה לתמיכת רוב מתוך 57 חברות הארגון בו חברה גם איראן עצמה. בנוסף, גינה הארגון את חזבאללה.
  • היום מתקיימות בדוחא שבקטר שיחות של OPEC, קרטל יצואניות הנפט, במטרה להגביל את ייצור הנפט כדי להעלות את מחירו. איראן החליטה שלא להשתתף בכינוס משום שהיא מתנגדת להקפאת מכסות הייצור עד שתשוב לרמת הייצוא ונתח השוק ממנו נהנתה לפני שהוטלו עליה הסנקציות בנושא הגרעין.
  • במסגרת ביקור של שרת החוץ של האיחוד האירופי, מוגריני, ושבעה בכירים באיחוד באיראן קרא שר החוץ האיראני, זריף, לאיחוד ללחוץ על ארה”ב להסיר את המגבלות שהיא מטילה על חזרת איראן לשווקים הפיננסיים הבינלאומיים. בנוסף, הסכימו מוגריני וזריף על פתיחת נציגות רשמית של האיחוד באיראן ועל תמיכה אירופית בהצטרפות איראן לארגון הסחר העולמי. ברקע לסוגייה הפיננסית, התנגדות ארה”ב להסיר את המגבלות על שילוב בנקים איראניים בסחר העולמי.

הזירה הפלסטינית
  • ביום חמישי תקף פלסטיני חמוש בגרזן חייל ליד מחנה הפליטים אלערוב בגוש עציון. קסדת החייל הגנה עליו וכוח צה”ל חיסל את התוקף. כמאה פלסטינים התפרעו במקום לאחר האירוע. גופת המחבל הוחזרה למשפחתו ביום שישי בניגוד להנחיית הדרג המדיני לאחר חיסול המחבל המנוטרל בחברון לפני כשבועיים. דובר צה”ל מסר כי החזרת הגופה נבעה מאי הבנה וזו תתוחקר.
  • לפי גלי צה”ל, ישראל והפלסטינים קרובים להסכמה על הפסקת פעילות צה”ל השגרתית בערים הפלסטיניות בגדה. על פי הפרסום, במערכת הביטחון חוששים כי הפלסטינים יפארו את ההישג באופן שיביך את ישראל ואולי יקשה עליה בעתיד לפעול בחופשיות. נראה כי ברקע להאצת המגעים החשש מפני ניסיון פלסטיני להוביל לגינוי ההתנחלויות במועצת הביטחון של האו”ם בימים הקרובים.
  • גורם בכיר בפיקוד דרום תדרך כתבים על התקדמות בניין הכוח של חמאס וכוונות התנועה ביחס לישראל. הגורם מסר כי חמאס הרחיב את כוחותיו המיוחדים “הנח’בה” לכדי 5000 פעילים, כרבע מהכוח הלוחם של הזרוע הצבאית של התנועה. זאת, לצד הגדלת טווח הרקטות ופיתוח כלי טיס בלתי מאויישים. עם זאת, התנועה מורתעת וסובלת מקשיים אסטרטגיים, בהם קושי להבריח אמצעי לחימה לרצועה, ולכן מעדיפה להמנע מהסלמה בעת הנוכחית.
  • משרד הפנים של חמאס ברצועת עזה הודיע ביום חמישי כי הגביר את פריסת כוחותיו באזור הגבול עם מצרים. חמאס הקימה באזור מבנים ארעיים שנועדו לשמש באבטחת הגבול והיא נערכת להקמת מבנים נוספים. באמצעות המהלך מקווה חמאס לאותת למצרים כי היא מוכנה לנקוט בצעדים כדי לשפר את היחסים עם קהיר לאור השיחות בין הצדדים שהתקיימו בשבועות האחרונים בהן בין היתר האשימה מצרים את חמאס כי היא מאפשרת פעילות גורמים הפוגעים בביטחון הכוחות המצרים בסיני.

מצרים

  • ביום שישי התרחשו הפגנות רחבות היקף לראשונה מאז עליית הנשיא סיסי לשלטון. הרקע להפגנות הוא העברת שני איים בים האדון לריבונות סעודית. אלפים יצאו להפגין וקראו קריאות נגד המשטר בקהיר ובערים נוספות במדינה. 50 בני אדם נעצרו בהפגנות שפוזרו באלימות.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה