יום ראשון, 3 באפריל 2016

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום ראשון ה-3.4.2016

היום בעדכון: מתערערת הפסקת אש בסוריה • חמאס לא תמסור מידע על ארבעת הישראלים בעזה ללא תמורה • ואיראן מאשימה שארה"ב מונעת שיקום יצוא הנפט שלה
תמונת היום: רצים במרתון פלסטין בבית לחם ביום שישי (צילום: אקטיב סטילס)

סוריה
  • מתערערת הפסקת האש בסוריה. אתמול נרשמה לחימה עזה בין כוחות המורדים לבין המשטר בפאתי העיר חלב וכן באזור דמשק. ההתערערות הגיעה לאחר שהצבא הסורי ניצל את הטמעות ג’בהת אלנצרה בשורות ארגוני מורדים אחרים ברחבי המדינה כדי להמשיך לתקוף את הקבוצות הללו. בנוסף, באזור דמשק פגע המשטר ביום חמישי בבית חולים ובית ספר והרג 33 אזרחים מה שהוביל מספר ארגוני מורדים להודיע כי הם שוקלים מחדש את עמדתם ביחס להפסקת האש וחלקם אף הודיעו על חידוש הלחימה במשטר. קריסה של הפסקת האש תקשה על החידוש המתוכנן של השיחות בין הצדדים בעוד כשבועיים.

הזירה הפלסטינית
  • חיל הים סיכל הברחה ימית מסיני לרצועת עזה אתמול. לוחמי חיל הים ניסו לעצור סירה עמוסת שקים שהפליגה מסיני לרצועה. האנשים שעל הסירה השליכו את השקים למים וקפצו גם הם למים. לאחר מכן הוטבעה הסירה. בתקשורת הפלסטינית דווח שנוסעי הסירה הגיעו לחוף בשלום.
  • ביום שישי התייחס באופן חריג דובר הזרוע הצבאית של חמאס, אבו עבידה, לארבעת הישראלים הנעדרים ברצועת עזה - האזרחים אברה מנגיסטו ואזרח בדואי ששמו אסור לפרסום בישראל וכן הדר גולדין ואורון שאול שהוכרזו כחללי צה”ל שמקום קבורתם לא נודע. אבו עבידה אמר כי לא מתקיימים כל מגעים עם ישראל לגביהם וכי לא ימסר מידע על מצבם עד שישראל תשלם מחיר. בהקשר זה, הבוקר דיווח עיתון ערבי לונדוני כי מצרים ביקשה מחמאס במסגרת המגעים ביניהם מידע על ארבעת הנעדרים.
  • בעקבות דיווח של “רויטרס” על גידול במספר הריסות הבתים הפלסטיניים בגדה המערבית על ידי ישראל - כ-400 מתחילת השנה - מתחה דוברת מחלקת המדינה האמריקאית ביקורת על ישראל. היא אמרה כי הפעולות מעוררות שאלות לגבי מחויבות ישראל לפתרון שתי המדינות.
  • היום בבוקר נכנס לתוקף אישור ישראלי לדייגים בחלק מאזור החוף של רצועת עזה להתרחק למרחק של תשעה מילים ימיים מהחוף במקום השישה שהותרו להם עד כה. זאת, בעקבות הסכמה בין הרשות הפלסטינית לבין ישראל.

עיראק
  • במהלך הכיבוש מחדש של העיר חית במחוז אנבאר מידי דאעש שחרר הצבא העיראקי בית כלא תת קרקעי של הארגון בו הוחזקו 1500 בני אדם. כך הצהיר גורם עיראקי רשמי אתמול.

מצרים
  • נידון למאסר עולם שוטר שהרג נהג מונית בקהיר בחודש פברואר בשל ויכוח על תעריף הנסיעה. הרג הנהג, חלק ממגמה רחבה של אלימות משטרתית גוברת במצרים, עורר מחאה המונית.

איראן

  • סגן שר החוץ האיראני, עבאס ערקאשי, האשים אתמול את ארה”ב כי זו פועלת למנוע מאיראן לתפוס את מקומה בשוק הנפט העולמי. זאת, על אף הסרת הסנקציות בעקבות יישום הסכם הגרעין שאמורה הייתה לאפשר לאיראן לחזור לסחור בנפט באופן חופשי.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה