יום ראשון, 10 באפריל 2016

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום ראשון ה-10.4.2016

היום בעדכון: מהלך פלסטיני נגד ההתנחלויות באו”ם • מלך סעודיה בקהיר • והתקדמות בשיחות בין טורקיה לישראל
תמונת היום: מלך סעודיה במהלך ביקורו במצרים בסוף השבוע (צילום: AP)

הזירה הפלסטינית
  • הפלסטינים הפיצו בקרב חברות מועצת הביטחון של האו”ם טיוטת החלטה המגנה את הבנייה בהתנחלויות שאיננה כוללת התייחסות למתווה הפתרון של הסכסוך. זאת, במטרה להקשות על הממשל האמריקאי להטיל וטו על ההחלטה. ייתכן שההצעה תובא להצבעה בעוד כשבועיים אז צפוי אבו מאזן לבקר במטה האו”ם בניו יורק. בישראל גינו את המהלך, שהפתיע את נציגות ישראל באו”ם.
  • מנגנוני הביטחון הפלסטינים סיכלו פיגוע בישראל כשעצרו אתמול שלושה פלסטינים תושבי הגדה שנעדרו מבתיהם במשך כמה ימים ומצאו בכליהם רימוני יד ונשק מאולתר מסוג “‘קרלו”. המנגנונים מסרו כי הם מעריכים שהשלושה הם פעילי חמאס. החיפושים אחרי השלושה החלו כשתעודות מזהות שלהם ופלאפונים נמצאו סמוך לראמאללה. חמאס מתחה בתגובה ביקורת על שיתוף הפעולה הביטחוני בין ישראל לפלסטינים.
  • מטען חבלה הופעל ביום שישי נגד דחפור צה”לי שעסק בפעילות שגרתית סמוך לגדר המערכת בתוך רצועת עזה. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק באירוע יוצא הדופן.

מצרים
  • במהלך ביקור מלך סעודיה במצרים שהחל בשבוע שעבר הכריזו הצדדים על סדרת פרויקטים משותפים והשקעות סעודיות במצרים. זאת, כחלק מאסטרטגיה חדשה במסגרתה הסיוע הסעודי למצרים יגיע בצורה שעשוייה להניב רווחים גם לסעודיה. בין היתר הכריזו הצדדים על הקמת קרן השקעות של ממשלת סעודיה שתשקיע בפרויקטים ציבוריים במצרים בשווי כ-16 מיליארד דולר ועוד כחמישה מיליארד דולר לפרויקטים בסיני ובאזור תעלת סואץ. בנוסף, זכתה לכותרות הצהרת מלך סעודיה כי יוקם גשר שיחבר בין מצרים וסעודיה מעל הים האדום, שהנשיא המצרי הציע כי יקרא “גשר המלך סלמאן” על שם המלך הסעודי. כמו כן, נחתם הסכם המתחם את הגבולות הימיים בין שתי המדינות באופן שיאפשר להן למצות טוב יותר את המים הכלכליים שלהן.
  • שר האוצר המצרי הכריז בשבת על כוונה לצמצם השנה ובשנה הבאה את ההוצאה הממשלתית על סובסידיות אנרגיה ב-43%. עם זאת, סגנו הכריז כי חלק ניכר מהחסכון אמור להגיע מירידת מחירי הדלקים ומצעדי התייעלות של משרד הנפט המצרי. ברקע, הרגישות הציבורית הרבה לעלייה במחירי הדלק והעול התקציבי שמטילות הסובסידיות על ההוצאה הציבורית במצרים.
  • איטליה החזירה להתייעצויות את שגרירה ממצרים בתגובה לחוסר שביעות הרצון שלה משיתוף הפעולה המצרי בחקירת מותו של האקדמאי האיטלקי במצרים לפני כחודשיים. זאת, לאחר שבשבוע שעבר הגיעה לרומא משלחת מצרית לדיונים שנועדו לברר את נסיבות מותו של האזרח האיטלקי. סגן התובע הכללי המצרי אמר כי מקור המתיחות בסירובה של מצרים להעביר את כל רישומי השיחות באזור ההיעלמות של האזרח.

איראן
  • איראן דחתה על הסף את הצעתו של שר החוץ האמריקאי, קרי, מיום חמישי שגינה את תוכנית הטילים האיראנית והציע לגבש הסדר מוסכם לגביה בתנאי שאיראן תבהיר כי היא מוכנה להפסיק את פעילויותיה בתחום. שר ההגנה האיראני קרא לקרי “לחשוב כמה דקות” לפני שהוא מציע הצעות בלתי מבוססות מעין אלה. שר החוץ האיראני גם הוא דחה את ההצעה, כינה את הדברים חסרי בסיס ורמז שארה”ב צבועה משום שהיא מוכרת נשק שמשמש את “המשטר הציוני” ולהרג אזרחים תימנים.
  • שר הנפט ההודי המבקר באיראן מקדם מול טהראן הצעה לפיה פירמות הודיות ישקיעו כ-20 מיליארד דולר בפיתוח משק האנרגיה האיראני בתמורה להקצאת אדמות לפיתוח הפרויקטים ומחירי גז נמוכים מהפרויקטים שיפותחו. בנוסף דנו הצדדים בהגדלת ייצוא הנפט האיראני להודו.

סוריה
  • ראש ממשלת סוריה הכריז על כוונת משטר אסד בסיוע רוסי לפתוח במבצע לכיבוש העיר חלב מידי קבוצות המורדים השונות המחזיקות בעיר. הוא הבהיר כי היעד הבא של המשטר הוא אזור דיר אלזור במזרח המדינה.
  • הישגים לכוחות מורדים הלוחמים נגד דאעש בצפון סוריה ובדרומה בסוף השבוע. ביום חמישי כבשו המורדים עיירה שנשלטה על ידי דאעש סמוך לגבול עם טורקיה ובדרומה כבשו ביום שישי עיירה במחוז דרעא שבדרום המדינה מידי קבוצות שנשבעו אמונים לדאעש.
  • ביום רביעי השתלט דאעש על מפעל בטון באזור דמשק ושבה כ-300 מעובדיו. על פי סוכנות ידיעות הקשורה לדאעש הרוב המוחלט של העובדים שוחררו לאחר שנמצא כי הם מוסלמים שאינם עובדים עבור המשטר, 4 דרוזים הוצאו להורג וכ-20 איש עדיין מוחזקים בחשד לקשרים עם משטר אסד.

טורקיה

  • בעקבות שיחות בין השליחים הטורקים והישראלים בלונדון בשבוע שעבר, הודיע משרד החוץ הטורקי ביום שישי שהצדדים התקדמו לקראת הסכם נורמליזיציה בין המדינות וכי הוא יסוכם בפגישה הבאה ביניהן שתיקבע בהקדם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה