יום רביעי, 13 באפריל 2016

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום רביעי ה-13.4.2016

היום בעדכון: יעלון בסקירה לכתבים צבאיים • ארה”ב בוחנת העברת נשק נגד מטוסים למורדים הסורים במקרה של קריסת התהליך המדיני • ובחירות בסוריה
תמונת היום: הנשיא אסד מצביע לבחירות לפרלמנט הסורי היום (צילום: AP)

ישראל
  • בסקירה בפני כתבים ביטחוניים אתמול התייחס שר הביטחון, יעלון, למספר סוגיות על סדר היום הביטחוני. יעלון הכיר בכך שישראל אישרה את העברת האיים סנאפיר וטיראן ממצרים לסעודיה וכי סעודיה קיבלה עליה את ההתחייבויות הנוגעת לחופש שיט במיצרי טיראן שהיו כלולות בהסכם השלום בין ישראל לבין מצרים. 
  • יעלון התייחס גם לירידה ברף הטרור בגדה ואמר כי זו הושגה לאחר שעליונות מודיעינית וסיכולית של כוחות הביטחון מנעה הסלמה במאפייני הטרור לכדי טרור מתאבדים ומשום שסוג הפיגועים שהצליחו פלסטינים להוציא לפעול היו חסרי תוחלת וזכו לסיקור יחסית נמוך. הוא הוסיף כי השתפרה היכולת לאתר כוונה של בודדים לפעול וכי גם מנגנוני הביטחון הפלסטינים סייעו בסיכול פיגועים. עם זאת, הזהיר מפני התחממות מחדש של גל הטרור במקרה של פרובוקציות בהר הבית סביב חג הפסח. כמו כן, הדגיש כי ישראל נמנעה מלפגוע במצב הכלכלי ברשות לאורך גל הפיגועים ואפילו הרחיבה את מספר היתרי העבודה. 
  • במבט צופה קדימה העריך יעלון כי אין ממש באיומי הרשות להפסיק את התיאום הביטחוני. כמו כן, הבהיר כי למרות חששות ישראל מפיוס בין חמאס לפתח, ישראל לא תתערב בפוליטיקה הפנים פלסטינית. בה בעת, אמר כי אין טעם בתהליך מדיני בעת הזאת וכי ישראל מנסה לפעול מלמטה באמצעות מתן היתרים לפרויקטים כלכליים.

הזירה הפלסטינית
  • שישה חברי קונגרס בכירים משתי המפלגות בארה”ב שלחו מכתב לנשיא אובמה בו קראו לו למעשה להטיל וטו על הצעת ההחלטה הפלסטינית שתעלה כנראה לדיון במועצת הביטחון בעוד כשבוע וחצי לגינוי ההתנחלויות.
  • מזכיר תנועת פתח בלבנון, פתחי זידאן, חוסל בפיצוץ מטען חבלה ברכבו במחנה הפליטים עין אלחלווה שליד העיר צידון. עד כה לא ניטלה אחריות לפיצוץ, אך במחנה מתנהלת כבר זמן רב לחימה בין אנשי פתח לתנועות אסלאמיסטיות.

סוריה
  • למרות הלחימה הנמשכת במדינה ושיחות השלום עם המורדים, המשטר הסורי ערך היום בחירות לפרלמנט באזורים שבשליטתו במדינה. הבחירות נערכו בשטח הכולל כ-60% מאוכלוסיית סוריה והן השניות שנערכו מאז החלה הלחימה במדינה ב-2011.
  • היום התחדשו שיחות השלום הסוריות בז’נבה. אתמול ביקר שליח האו”ם למשבר, סטפאן דה מיסטורה, באיראן לשיחות עם בכירים בממשל האיראני שמסרב לדרישת המערב כי הנשיא אסד לא ימשיך לכהן כנשיא הסורי.
  • שני טייסי מסוק רוסים נהרגו בהתרסקות מסוקם ליד חומס שבמרכז סוריה. לא ברור מה גרם להתרסקות המסוק, אך משרד ההגנה הרוסי טען כי לא בוצע לעברו ירי.
  • גורמים בארה”ב טוענים כי הממשל האמריקאי נערך לאפשרות שתקרוס הפסקת האש בסוריה וכי ה-CIA ושותפותיה של ארה”ב במזרח התיכון בוחנים ציוד חלק מארגוני המורדים בנשק כבד יותר ובכלל זאת נשק נגד מטוסים לצורך הלחימה נגד המשטר הסורי. על פי חשיפת הוול סטריט ג’ורנל, הזהירה ארה”ב את רוסיה כי קריסת המשא ומתן והפסקת האש תעמיד טייסים רוסים בסכנה מצד המורדים והזהירה במקביל את טורקיה וסעודיה שלא להעביר למורדים מערכות נשק שבראיית ארה”ב הסיכון עולה על התועלת שבהן, ובכלל זאת טילי כתף נגד מטוסים.

מצרים
  • נשיא מצרים, סיסי, נשא היום נאום בפני קבוצה של פוליטיקאים ומובילי דעת קהל ששודר טלוויזיונית בו הגן על העברת האיים בים האדום לסעודיה. סיסי טען כי לעולם לא יוותר על אדמה מצרית, אך האיים היו למעשה בנאמנות מצרית אף שהיו אדמה סעודית. הגם שנראה רגוע כשהגיב לביקורת הציבורית, הוא השתיק את אחד מהמאזינים שביקש לשאול שאלה בתגובה לדברים ומיד לאחר מכן נקטע השידור.
  • רצח הסטודנט האיטלקי במצרים - לאחר שביום ראשון החזירה איטליה את שגרירה מקהיר להתייעצויות הצטרפה היום בריטניה ללחץ על מצרים. בעקבות ביקורת פנימית על שתיקת ממשלת בריטניה בנושא הסטודנט שלמד באוניברסיטת קיימברדיג’ הבריטית, פרסם משרד החוץ הבריטי הודעה לפיה הנושא הועלה בפגישות עם גורמים מצרים בקהיר ובלונדון וכי אנגליה דרשה חקירה שקופה של המקרה.

ירדן

  • שירותי הביטחון הירדנים סגרו את משרדי האחים המוסלמים בעמאן בטענה כי התנועה לא קיבלה אישור חוקי לפעול. עורך דין של התנועה אמר כי לפני שהמשרדים נאטמו, ערכו אנשי ביטחון חיפוש במקום. הוא גם האשים כי מדובר בהחלטה פוליטית שנועדה להשפיע על יכולת התנועה להתמודד בבחירות לפרלמנט בתחילת שנה הבאה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה