יום שלישי, 19 באפריל 2016

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום שלישי ה-19.4.2016

היום בעדכון: פיגוע תופת באוטובוס בירושלים • ארה”ב וגרמניה הבהירו כי לא מקבלות ריבונות ישראל בגולן • ואובמה מגיע לביקור פרידה במזרח התיכון
תמונת היום: פיר המנהרה שנחשפה מרצועת עזה לישראל (צילום: דובר צה”ל)

הזירה הפלסטינית
  • בפיגוע תופת באוטובוס, ראשון מסוגו מאז פרוץ גל הטרור, נפצעו שישה עשר בני אדם בני אדם בירושלים. שני בני אדם נפצעו קשה בהם גבר כבן 30 שטרם זוהה וקיים חשד כי הוא אולי מחבל שהעלה את המטען שגרם לפיצוץ והונח למרגלותיו. אף ארגון לא נטל אחריות לפיגוע, אך חמאס וארגוני טרור פלסטינים נוספים ברכו עליו.
  • אתמול הותר לפרסום כי נחשפה מנהרה חוצת גדר מרצועת עזה לשטח ישראל באזור דרום הרצועה בין כרם שלום לחולית. המנהרה נחפרה בעומק של 40 מטר  ובחמאס אמרו כי שימשה את התנועה במבצע “צוק איתן” ב-2014. ראש הממשלה נתניהו אמר כי המנהרה נמצאה הודות ל”פריצת דרך ייחודית”.
  • מערכת הביטחון התירה היום לפרסום כי חשפה חולייה בת שלושה חברים בשומרון שתכננה סדרת פיגועים בהם גם חטיפת מתנחל לצרכי מיקוח. כמו כן פוענח פיגוע דקירה בברכה בו נדקרו שני חיילי צה”ל על ידי צעירים פלסטינים בני כ-15.
  • ראש ממשלת ירדן הודיע אתמול כי ארצו הפסיקה את פרויקט הצבת המצלמות בהר הבית עליו הוסכם בשנה שעברה יחד עם ישראל במטרה להוריד את רף המתיחות בהר. הוא רמז כי ברקע להפסקת הפרויקט, התנגדות פלסטינית למהלך.
  • נשיא רוסיה, פוטין, הצהיר ביום ראשון כי ארצו תתמוך במאמצים הפלסטיניים ליישב את הסכסוך הישראלי-פלסטיני. הוא אמר את הדברים במסגרת ביקור בן יומיים של אבו מאזן במוסקבה. דבריו של פוטין רומזים כי יתמוך במהלך שהרשות הפלסטינית שוקלת לקדם בימים אלה במועצת הביטחון לגינוי ההתנחלויות.
  • במסגרת כינוס של השדולה הפרו ישראלית השמאלית בארה”ב Jstreet, אמר סגן נשיא ארה”ב, ג’ו ביידן, כי הממשל האמריקאי חווה תסכול עמוק ממדיניות ממשלת ישראל בנוגע לתהליך המדיני עם הפלסטינים והבנייה בהתנחלויות. בנוסף, בצעד חריג, שיבח ביידן את ח”כ סתיו שפיר שהשתתפה באירוע והביע תקווה כי עמדות מפלגתה “המחנה הציוני” יהנו מרוב בישראל. בכך, חרג מהנייטרליות הרשמית המאפיינת את יחסי הממשל בפומבי עם ישראל. בנוסף, הדגיש ביידן את חשיבות הקשר בין ישראל לארה”ב, והוא ושר החוץ, קרי, שהשתתף גם כן באירוע ציינו לחיוב את הצלחת הסכם הגרעין עם איראן.

סוריה
  • ארה”ב וגרמניה הודיעו שתיהן כי הן דוחות את עמדת ממשלת ישראל שהוצהרה ביום ראשון, לפיה הגולן עתיד להשאר שטח בריבונות ישראל לצמיתות. שתי המדינות הבהירו כי למרות הלחימה בסוריה אין שינוי בעמדתן לפיה מעמד הגולן צריך להקבע במשא ומתן בין ישראל לסוריה. זאת, על אף שבשנים האחרונות קיבלו בהבנה השקעה ישראלית רחבה ביישובי הגולן, בניגוד להתנחלויות בגדה.
  • נציגות ארגוני האופוזיציה בשיחות ז’נבה הודיעה אתמול על כוונתה לדחות, הגם שלא לבטל, את המשך שיחות השלום עם המשטר בשל הפרות הפסקת האש במדינה. כמו כן, שלחה האופוזיציה משלחת מצומצמת לסבב השיחות הנוכחי. בשטח, הודיעו ארגוני המורדים על כוונתם לפתוח במתקפה נגד כוחות המשטר המבצעות “ירי על אזרחים”.
  • הבית הלבן פרסם הודעה לפיה הנשיא אובמה קיים אתמול עם הנשיא הרוסי פוטין שיחה “אינטנסיבית” בה האיץ ברוסיה להפעיל את השפעתה על המשטר הסורי כדי שזה יפסיק את התקפותיו נגד האופוזיציה תוך הפרה של הפסקת האש במדינה. הקרמלין הודיע כי פוטין ביקש מאובמה לקרוא למורדים המתונים להרחיק עצמם ממורדים אסלאמיסטיים אותם מותר לסוריה ולבעלות בריתה לתקוף על פי ההסכם.
  • בבחירות לפרלמנט הסורי שנערכו באזורים בשליטת המשטר בשבוע שעבר זכתה מפלגתו של הנשיא אסד, הבעת’, לרוב מוחלט. הקואליציה שהובילה המפלגה זכתה ב-200 מתוך 250 מושבים בפרלמנט.

אזורי
  • הסתיים ללא הצלחה כינוס קרטל יצואניות הנפט OPEC בדוחה שנועד להשיג הסכמה על הגבלת מכסות הנפט במטרה להעלות את מחירו. זאת, בשל סירוב איראן להשתתף בכינוס נוכח דרישתה כי יותר לה להרחיב את ייצוא הנפט שלה לרמה עליה עמד לפני שהוטלו עליה סנקציות בנושא הגרעין. בעקבות זאת שב וירד מחיר הנפט.
  • מחר צפוי הנשיא אובמה להגיע לסעודיה כדי להשתתף בכינוס מדינות המפרץ שיחל במדינה. זאת, במסגרת סבב ביקורים בינלאומי שהוא עורך לרגל סיום כהונתו כנשיא. בביקור עתיד אובמה להתמודד עם ביקורת מצד בעלות הברית באזור על שיתוף הפעולה המוגבל אך גובר של ארה”ב עם איראן בנושאים איזוריים ועל דבריו בראיון למגזין האטלנטיק לאחרונה בו ביקר את מדינות ערב על היותן “טרמפיסטיות” על הפעילות האמריקאית לשימור האינטרסים שלהן באזור.
  • שר החוץ קרי, יצטרף לאובמה בסעודיה לאחר שיבקר מחר במצרים.

איראן
  • היום אמורים היו להפגש בניו יורק שרי החוץ של ארה”ב ואיראן. השניים צפויים לדון גם במחלוקת בין המדינות בנוגע ליישום הסכם הגרעין שסובבת סביב קצב הסרת המגבלות האמריקאיות על הסחר הבינלאומי של איראן שמקשה על השתלבותה מחדש בשווקים הפיננסיים הבינלאומיים.
  • ביום ראשון נחתה טיסת אייר פראנס באיראן לראשונה לאחר שמונה שנים.
  • ממשלת ירדן הודיעה כי היא מחזירה את שגרירה בירדן להתייעצויות. בהודעה לא נמסרה הסיבה למהלך, אך נרמז כי הוא קשור למתיחות הגוברת בין סעודיה, התומכת במשטר הירדני, לבין איראן.

מצרים

  • שר החוץ המצרי הצהיר בשבת כי מצרים מחוייבת לפעול לשחרורו של בכיר תנועת פתח, מרואן ברגותי, המרצה חמישה מאסרי עולם בישראל. הוא אמר את הדברים לאחר פגישה עם אשתו של ברגותי, פדווא ולקראת יום האסיר שצויין ביום ראשון. לאחרונה פתחו מקורביו של ברגותי בקמפיין ציבורי לשחרורו שכולל גם הצעת מועמדותו לפרס נובל לשלום.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה