יום שלישי, 12 באפריל 2016

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום שלישי ה-12.4.2016

היום בעדכון: ישראל אישרה העברת שני איים ממצרים לסעודיה • מקורבי ברגותי סיכמו עם חמאס וגא”פ על תוכנית מאבק לא אלים בישראל • ונתניהו מאשר שישראל תקפה משלוחי נשק לחזבאללה
תמונת היום: ראש הממשלה, נתניהו, בגולן אתמול (צילום: לע”מ)

מצרים
  • העיתונות המצרית חשפה כי ישראל עודכנה ואישרה מראש את הכוונה המצרית להעביר לידי סעודיה את הריבונות באיים טיראן וסנאפיר. זאת, משום שהמהלך חייב שינוי בהסדרים שמכתיב הסכם השלום בין ישראל למצרים. ישראל התנתה את הסכמתה בשמירה על הסדרי השיט הקיימים בפתח מפרץ עקבה.
  • שר החקלאות המצרי לשעבר, סלאח הילאל, נידון לעשר שנות מאסר ולקנס באשמת שחיתות לאחר שהיה מעורב בקבלת שוחד לשם הקצאת אדמות במחיר נמוך. הפרשייה שנחשפה בחודש ספטמבר שעבר הובילה להתפטרות ממשלת מצרים כולה.

הזירה הפלסטינית
  • בכירי פתח המקורבים למנהיג התנועה המרצה חמישה מאסרי עולם בישראל, מרואן ברגותי, גיבשו הסכם עם הנהגות חמאס והג’האד האסלאמי מחוץ לשטחים, לגבי אסטרטגיה חדשה לניהול בלתי אלים של המאבק בישראל. לדבריהם, אין סיכוי להצלחת המשא ומתן תחת ההנהגה הישראלית הנוכחית ולכן על פי התוכנית יפעלו הפלסטינים למימוש ריבונותם בשטחים ובמזרח ירושלים באמצעות צעדים דוגמת חסימת צירים להתנחלויות על ידי אזרחים ופגיעה בתשתיות של ההתנחלויות. התוכנית מיועדת לתקופה בה אבו מאזן כבר לא יכהן כמנהיג הרשות והיא כוללת גם ביטול של ההסכמים עם ישראל וההכרה של אש”ף בה, הפסקת התיאום הביטחוני ומשא ומתן בחסות בינלאומית במקביל להמשך הלחץ הפלסטיני. מובילי המהלך מטעם פתח מדגישים כי הכוונה היא לאתגר את ישראל, אך בלי לפנות לאלימות.
  • אבו מאזן הקים, מכוח צו נשיאותי, בשבוע שעבר בית משפט לחוקה בן תשעה חברים בעל סמכות גוברת על ערכאות נמוכות וסמכות על הרשות המבצעת והמחוקקת ברשות הפלסטינית. תשעת השופטים שמונו לבית המשפט הם כולם אנשי פתח או מזוהים עימה והמהלך נתפס כניסיון לחזק את סמכות הנשיא ותנועת פתח נגד חמאס. חמאס הביעה התנגדות להקמת בית המשפט שיוכל לטענתה לעקוף את הפרלמנט בו היא נהנית מרוב.
  • לביאה הועברה מגן החיות ברפיח לישראל אתמול בדרכה לגן החיות בגדה הסמוך לטולכרם. בשנה וחצי האחרונות הועברו שבעה חתולים גדולים מעזה לגדה דרך ישראל.
  • דוברו של נשיא טורקיה, ארדואן, הכריז אתמול כי טורקיה ממשיכה להתנות את הפיוס עם ישראל בהסרת המצור מרצועת עזה. זאת, בהמשך להצהרות הטורקיות מסוף השבוע שעבר על התקדמות משמעותית בשיחות הפיוס בין ישראל לטורקיה בהקשרי אירועי עצירת המשטר הטורקי לעזה ב-2010.

איראן
  • משרד החוץ האיראני הודיע אתמול כי חלקו הראשון של משלוח מערכת הטילים הרוסית המתקדמת נגד מטוסים מסוג S300 הגיע לאיראן. בתקשורת הרוסית נטען כי שאר חלקי המערכת יגיעו עד אמצע 2016. זאת, לאחר סדרה הולכת ומתארכת של עיכובים במימוש החוזה בעניין שנחתם במקור ב-2007.
  • דובר הארגון האיראני לאנרגיה אטומית הצהיר ביום ראשון כי איראן מעוניינת לפתח שיתוף פעולה בתחום הגרעין לצרכים אזרחיים עם מדינות אחרות במפרץ הפרסי. הוא הוסיף כי איראן גם שוקדת על תנאים לשיתוף פעולה גרעיני עם אירופה שיועיל לשני הצדדים. הוא טען כי תוכנית הגרעין האזרחית האיראנית מתקדמת מאז חתימת הסכם הגרעין וכי אין קשר בין תוכנית הגרעין האיראנית לבין תוכנית פיתוח הטילים שלה ולכן אין מקום לביקורת בינלאומית על פיתוח הטילים.
  • דובר של איגוד חברות התעופה האיראניות אמר אתמול כי משלחת של יצרנית המטוסים האמריקאית, בואינג, ביקרה באיראן ודנה באפשרות של מכירת מטוסים אזרחיים במדינה. זאת, בעקבות אישור מטעם הממשל האמריקאי לבואינג לבחון אפשרות לייצוא מטוסים לאיראן בכפוף לאישור נוסף כי כל עסקה קונקרטית אינה סותרת סנקציות אמריקאיות שעדיין בתוקף על איראן. ברקע, בינואר חתמה איראן עם יצרנית המטוסים האמריקאית איירבוס, המתחרה בבואינג, על עסקה לרכישת 118 מטוסים.

סוריה
  • במהלך ביקור ברמת הגולן אתמול הצהיר ראש הממשלה נתניהו כי ישראל פעלה עשרות פעמים בזירה הצפונית כדי “למנוע מחיזבאללה נשק שובר שוויון”. מדובר בהצהרה יוצאת דופן יחסית המאשרת את דבר קיומן של תקיפות שעד כה יוחסו לישראל ללא אישור באזור.
  • חמש רקטות נורו מאזור בשליטת דאעש בצפון סוריה לעיירה קיליס שבדרום טורקיה אתמול ופצעו לפחות ארבעה בני אדם. צבא טורקיה השיב אש למקורות הירי.

תימן

  • מיליציות הנלחמות נגד המורדים החות’ים בתימן האשימו אתמול כי החות’ים הפרו את הפסקת האש שאמורה הייתה להתחיל ביום ראשון בעיר תעז שבמדינה כפתח להפסקה כוללת של הלחימה ותהליך שלום במדינה בה מתנהלת מלחמת אזרחים כבר יותר משנה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה