יום שלישי, 31 במרץ 2015

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום שלישי ה-31.3.15

היום בעדכון: הקואליציה הערבית חסמה את נמלי הים התימנים • בסקר בארה”ב רוב בעד הסכם עם איראן למרות ספקנות באשר ליכולתו למנוע התגרענותה • וארגונים פרו-פלסטיניים פתחו בהכנות במשט נוסף לעזה
תמונת היום: צוות המשא ומתן האיראני בלוזאן (צילום: AP)



תימן
  • הקאוליציה הערבית בהובלה הסעודית חסמה את הגישה לנמלי הים של תימן במטרה למנוע הברחת נשק או כוחות שיסייעו לחות’ים הלוחמים במדינה. במקביל נמשכו התקיפות האוויריות זה היום החמישי.

איראן
  • נכון להיום בשעות הצהריים, נציגי איראן והמעצמות בלוזאן לא הצליחו להגיע להסכמות שיאפשרו חתימה על הסכם עקרונות, אך נראה היה כי הם מתקרבים לקווי מתאר כלליים שיאפשרו את המשך השיחות לקראת מועד הגג של סוף חודש יוני שנקבע להן. עם זאת, שר החוץ האמריקאי, קרי, הבהיר כי השיחות בין הצדדים ימשכו במקרה הצורך אל תוך הלילה במטרה לעמוד ביעד של הסכם עקרונות עד חצות הלילה.
  • בסקר עמדות בציבור האמריקאי של הוושינגטון פוסט ורשת ABC בארה”ב עלה כי רוב של 59% מהנסקרים תומך בעסקה עם איראן שתסיר מעליה סנקציות ותגביל את תוכנית הגרעין שלה, לעומת 31% המתנגדים לעסקה כזו. יתרון קל לתומכים נרשם גם בקרב תומכי המפלגה הרפובליקנית. בה בעת, רוב של 59% מול 37% הביע חוסר ביטחון בכך שהסכם ימנע מאיראן לפתח יכולת גרעין צבאית. סקר נוסף שהתפרסם אתמול בארה”ב גילה כי 62% מהציבור האמריקאי מאמין שהסכם עם איראן צריך להיות מובא לאישור הקונגרס כפי שדורשים סנטורים משתי המפלגות, אך בעיקר מהמפלגה הרפובליקנית.
  • משמרות המהפכה האיראניים הודיעו כי כלי טיס בלתי מאוייש של ארה”ב חיסל לפני כשבוע שניים מהיועצים שלהם שפעלו לסייע לצבא עיראק בלחימה לכיבוש העיר תכרית מידי דאע”ש. צבא ארה”ב הכחיש והודיע כי כוחותיו לא תקפו כלל באזור תכרית בטווח הזמן המדובר.

סוריה
  • נציגים מ-78 מדינות ומ-40 ארגוני סיוע בינלאומיים משתתפים היום בכווית בועידת גיוס כספים לתמיכה בנפגעי מלחמת האזרחים בסוריה. האו”ם העריך כי בשנת 2015 ידרשו 8.4 מיליארד דולר כדי לתמוך בנפגעי המלחמה ועד כה גוייסו בועידה כ-2.5 מיליארד דולר מהם כמיליארד ממשלת כווית ומארגונים במדינה וכ-500 מיליון מממשלת ארה”ב.

לבנון
  • משפחותיהם של 25 אנשי ביטחון לבנונים המוחזקים על ידי ארגוני הג’האד באזור הגבול בין סוריה ללבנון חסמו אתמול את אחת הכניסות למרכז העיר בירות במחאה על כך שהממשלה אינה מעדכנת אותם באופן מספק בנעשה עם יקיריהם. המשפחות הזהירו כי יחסמו את הכביש באופן קבוע אם לא יעודכנו כראוי ובמקרה הצורך הן ערוכות לעקוף את הממשלה ולפתוח בציר משא ומתן משל עצמן “כדי להבין מי משקר להם”.

מצרים
  • דובר של צבא מצרים הודיע כי מאז תחילת חודש פברואר הרסו המצרים למעלה ממאתיים מנהרות הברחה בין רצועת עזה לסיני.

הזירה הפלסטינית

  • ארגונים המארגנים משטים לרצועת עזה הודיעו כי “משט חירות” נוסף לרצועת עזה צפוי לצאת בעוד חודשיים. במשט אמור להשתתף גם מונצף מרזוקי ששימש כנשיא תוניסיה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה