יום רביעי, 1 באפריל 2015

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום רביעי ה-1.4.2015

היום בעדכון: לאור התקדמות הוארכו שיחות הגרעין ביום • ארה”ב תחדש את הסיוע הצבאי למצרים • ושפל בתמיכה בהקמת מדינה פלסטינית בציבור האמריקאי
תמונת היום: חייל עיראקי משקיף על הקרבות בעיר תכרית (צילום: רויטרס)

תימן
  • המורדים החות’ים השתלטו בהצלחה על בסיס צבאי ששולט על המיצרים האסטרטגיים שבין הים האדום לבין הים הערבי, באב אלמנדאב.

איראן
  • איראן והמעצמות לא הצליחו להגיע אתמול להסכם עקרונות בנושא הגרעין, אך סיכמו להאריך את השיחות ביום נוסף לאור ההתקדמות בהן. אמש נמשכו המגעים עד השעה 2 לפנות בוקר והם התחדשו היום בשבע בבוקר. שרי החוץ של איראן ורוסיה טענו כי הושגו הסכמות ברוב סוגיות המפתח וכי לדעתם ניתן יהיה להתחיל בניסוח ההסכם היום, אך גורמים מערביים בשיחות היו זהירים יותר וטענו כי נותרו סוגיות מחלוקת משמעותיות, בפרט בסוגיות המחקר והפיתוח של צנטריפוגות מתקדמות שמעשירות מהר יותר מאלה שבידי איראן כיום וביחס לקצב הסרת הסנקציות. חלק משרי החוץ של המעצמות נאלצו לעזוב את לוזאן, אך הבהירו שישובו אם יתגבש הסכם.

מצרים
  • הנשיא אובמה הודיע אתמול לנשיא מצרים, סיסי, כי ארה”ב תחדש בקרוב את הסיוע הצבאי למצרים. במסגרת זאת, יוסרו המגבלות שהוטלו לאחר ההפיכה הצבאית ביולי 2013 על ייצוא מטוסי F16, טילי “הארפון” וציוד לטנקים, כמו גם המגבלות על מלוא תקציב הסיוע בן ה-1.3 מיליארד דולר שהוקפא בחלקו לאחר ההפיכה. עד כה התנתה ארה”ב את חידוש הסיוע בצעדי דמוקרטיזציה, אך הנשיא אובמה הבהיר כי בשם אינטרסים של ביטחון לאומי אמריקאי הוא מחדש אותו כעת. אובמה מסר לסיסי גם כי החל משנת 2018 יתועל הסיוע הכספי באופן כזה שיבטיח כי הוא ישמש למטרות שהממשל חש איתן בנוח.
  • בצעד חריג זיכה אתמול בית משפט מצרי 68 בני אדם, בהם פעילי אחים מוסלמים, שהואשמו בהפגנה בלתי חוקית ובתקיפת אנשי ביטחון. עם זאת, בית המשפט קנס את הנאשמים באישום נפרד של הפגנה ללא אישור ביום השנה להפיכה במצרים.

עיראק
  • ראש ממשלת עיראק הכריז אתמול על השלמת כיבוש העיר תכרית מידי דאע”ש על ידי צבא עיראק בסיוע מיליציות שיעיות, יועצים איראנים והפצצות הקואליציה הבינלאומית. עם זאת, מדיווחים מהשטח עולה כי כיבוש העיר אמנם התקדם אך טרם הושלם.

טורקיה
  • שני פעילים של ארגון שמאל טורקי פרצו אתמול ללשכתו של תובע בכיר בבית משפט באיסטנבול, ודרשו הודאה פומבית של שוטרים שהיו אחראים למותו של נער בן 15 שחלף ליד המהומות בפארק גזי בעיר בקיץ 2013, העמדתם לדין וזיכוי המפגינים שנעצרו באירועים. משפט הקשור לנושא התנהל באותה שעה בבית המשפט. במהלך הלילה נכנסו כוחות מיוחדים לבית המשפט, אך החוטפים ירו בתובע והוא מת מפצעיו. החוטפים עצמם מתו מירי מכוחות הביטחון.
  • יותר ממחצית משטח טורקיה נפגעה אתמול מהפסקות חשמל שעל פי ממשלת טורקיה ייתכן שנגרמה על ידי מתקפת סייבר.

הזירה הפלסטינית
  • בסקר עמדות בציבור האמריקאי של הוושינגטון פוסט ורשת ABC בארה”ב עלה כי התמיכה הציבורית בהקמת מדינה פלסטינית נמצאת בשפל של 20 שנה. התמיכה ברעיון עדיין עולה על ההתנגדות לו עם 39% תמיכה לעומת 36% התנגדות. באשר ליחסים עם ישראל, 50% מהציבור האמריקאי שופט כשלילי את האופן בו הם מנוהלים על ידי הנשיא אובמה בעוד 38% תומך בו.
  • סגן ראש הממשלה הפלסטיני והיועץ הכלכלי לבכירי הרשות הפלסטינית, מחמד מצטפא, מסר אתמול את התפטרותו ממשלת ההסכמה הפלסטינית לראש הממשלה. הסיבה הרשמית להתפטרות היא “סיכות אישיות”, אך נראה שברקע מחלוקת מתמשכת בין מצטפא לבין שר האוצר הפלסטיני, שכרי בשארה.
  • היום יכנס לתוקף מכתב ההצטרפות הפלסטיני לאמנת רומא ובעקבותיה לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג.
  • דיפלומטים צרפתים מסרו ל-AP כי פריז תפעל להביא תוך 12 יום למועצת הביטחון הצעה הקובעת כי גבולות 67’ יהוו בסיס למשא ומתן להקמת מדינה פלסטינית שבירתה מזרח ירושלים עם פתרון הוגן לבעיית הפליטים. צרפת מקווה לנצל את הנכונות האמריקאית לבחון מחדש את המדיניות ביחס לישראל כדי לקדם את ההצעה שדומות לה נכשלו בעבר.

ישראל-ארה”ב

  • מנהיג הרוב הרפובליקני בבית הנבחרים האמריקאי, ג’ון בהנר, יבקר היום בראש משלחת של חברי קונגרס בישראל ויוועד עם ראש הממשלה, נתניהו, לפגישה בה צפויים השניים למתוח ביקורת על ניהול המשא ומתן בין המעצמות בהובלת ארה”ב עם איראן בלוזאן. בהנר וחבריו למשלחת ביקרו אתמול בעיראק.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה