יום שני, 9 במרץ 2015

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום שני ה-9.3.15

היום בעדכון: גל פיגועים בעיר אלכסנדריה במצרים • אובמה: לא נחתום על הסכם לא מספק עם איראן • ובארה”ב מונה אחראי חדש על ענייני מזרח תיכון במועצה לביטחון לאומי שהיה חבר בצוות האמריקאי בקמפ דיוויד 2000
תמונת היום: טיל השיוט “סומאר” שאיראן חשפה אתמול (צילום: טוויטר)

מצרים
  • אדם אחד נהרג וחמישה נפצעו בפיצוץ מטען מחוץ לסופרמרקט במזרח אלכסנדריה אתמול. פיצוץ נוסף מחוץ לתחנת משטרה במרכז העיר פצע עוד ארבעה בני אדם ומטען נוסף שהיה במקום נוטרל. מטען רביעי התפוצץ ליד תחנת משטרה אחרת בעיר ללא נפגעים. באזור קהיר שוטר ואזרח נפצעו מאש חמושים.
  • בשבת סוכל בצפון סיני פיגוע באמצעות שתי מכוניות תופת. שישה בני אדם נפצעו מפיצוצן כשאנשי ביטחון ירו לעברן בשעה שהמחבלים שנהגו בהן ניסו להגיע לתחנת המשטרה בעיר שיח’ זויד ולפוצץ אותה.
  • אתמול התקיים שימוע קצר בעניינם של שני עיתונאי אלג’זירה שמוחזקים על ידי השלטונות במצרים כבר יותר משנה. בתום השימוע החליט השופט לשוב ולדחות את הדיון בתיק ל-18 במרץ. העיתונאים מקווים כי המשפט החוזר המתנהל נגדם כעת לאחר שבהכרעה קודמת נידונו לשבע עד עשר שנות מאסר יתנהל במהירות, אך זוהי הדחיה השניה שלו.

איראן
  • בטקס בנוכחות בכירי מערכת הביטחון האיראנית חשפה אתמול איראן את טיל השיוט ארוך הטווח “סומאר”. לטענת איראן מדובר במערכת בעלת טווח ארוך ודיוק רב אולם פרטים מדוייקים על יכולותיה לא נמסרו. לאיראן יכולות פיתוח עצמאיות של מערכות טילים, אולם בה בעת היא נוהגת במקרים רבים להציג טכנולוגיות לא מבצעיות לצרכי תעמולה.
  • בראיון שקיים בשבת ושודר אתמול אמר הנשיא אובמה כי על אף שהוא מאמין שחלה התקדמות בשיחות הגרעין עם איראן, נותרו פערים ואם הם לא יסגרו הוא נכון לעזוב את השיחות ללא הסכם.

הזירה הפלסטינית
  • המועצה לביטחון לאומי בארה”ב הודיעה על מינויו של רוב מאלי, לשעבר חבר צוות המשא ומתן האמריקאי בשיחות קמפ דיוויד בשנת 2000, כאחראי על נושאי המזרח התיכון במועצה. בשנה האחרונה שימש מאלי, שניהל בעבר את נושא המזרח התיכון במכון המחקר International Crisis Group, כאחראי על אזור איראן, עיראק, סוריה והמפרץ במועצה ומתוקף תפקיד זה עמד בקשרים עם ישראל סביב הנושא האיראני. קבוצות יהודיות שמרניות הביעו דאגה מהמינוי שנתפס כפרו-פלסטיני.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה