יום שלישי, 24 במרץ 2015

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום שלישי ה-24.3.15

היום בעדכון: הפתולוגיה המצרית: מפגינה שנהרגה מאש שוטרים מתה כי הייתה “רזה מדי” • הדלפות אמריקאיות על ריגול ישראלי אחר שיחות הגרעין • וגוברים החששות ממלחמת אזרחים בתימן
תמונת היום: מנהיגי מצרים, סודן ואתיופיה (משמאל לימין) במעמד חתימת ההסכם בנושא הקמת סכר אתיופי על הנילוס אתמול (צילום: רויטרס)

מצרים
  • נשיא מצרים, סיסי, נועד אתמול עם מנהיגי צפון סודן ואתיופיה בבירת צפון סודן, חרטום. השלושה חתמו על הסכם עקרונות שיסיר את ההתנגדות המצרית והסודנית להקמת סכר הרנסאנס על הנילוס על ידי אתיופיה.
  • דובר של השירותים הפתולוגיים במצרים הצהיר בסוף השבוע כי מותה של המפגינה שאימה אלסבאג מירי שוטרים בהפגנות שהתרחשו בינואר ושזעזע רבים במצרים ובמערב נגרם משום שהייתה “רזה מדי”. לדבריו, הנשק נגד מפגינים בו נעשה שימוש לא אמור היה להיות קטלני אילו היו בגופה רקמות שומן שיכלו לבלום את הכדוריות שנורו לעברה. לדבריו פשוט “בא זמנה”.

איראן
  • הוול סטריט ג’ורנל חשף אתמול מפי מקורות אמריקאיים טענות בממשל לפיהן ישראל אספה מודיעין על שיחות הגרעין בין ארה”ב לאיראן, והשתמשה במידע שאספה ישירות על השיחות, מתקשורת בין גורמים אמריקאיים לגורמים איראניים ועליו תודרכה בעיקר על ידי צרפת ובריטניה כדי להקשות על חתימת הסכם. על פי הפרסום, ארה”ב הייתה מודעת למעקב משלב מוקדם מאד, ובחרה שלא להגיב לו עד לשלב בו חשה כי גורמים ישראלים, בהם שגריר ישראל בוושינגטון, עושים שימוש במידע רגיש ובאופן סלקטיבי בשיחות עם גורמים פוליטיים שמודרו מתכני השיחות. בישראל הכחישו כי אספו מודיעין במעקב אחר גורמים אמריקאיים וכי חשפו פרטים רגישים מתוך השיחות בתדרוכים לגורמים פוליטיים בארה”ב.
  • 367 חברים בבית הנבחרים האמריקאי, רפובליקנים ודמוקרטים, חתמו על מכתב פומבי לנשיא אובמה בו הם מבהירים כי הסדר קבע עם איראן שיכלול הסרת הסנקציות שהטיל הקונגרס ידרוש אישור בו. הם הבהירו במכתב, כי יסכימו להסיר את הסנקציות רק אם ישתכנעו כי ההסכם מגביל את היכולת הטכנולוגית של איראן להשיג יכולת גרעין צבאית ואם הוא ישאר בתוקף לזמן ארוך. אף שאובמה יכול להשעות חלק מהסנקציות בכוחות עצמו, הוא אכן יזדקק לקונגרס כדי להסיר אותן לחלוטין ומספר זה של חברים בקונגרס מספיק כדי לשבור וטו נשיאותי בנושא.
  • השר יובל שטייניץ שנשלח לצרפת כדי לקדם את התנגדותה של ישראל לעסקה עם איראן העריך אתמול כי “סביר למדי” שהמעצמות יחתמו עם איראן על עסקת גרעין אותה הוא הגדיר כ”לא מספקת”. לדבריו, ישראל מתנגדת לעסקה בנושא הגרעין באופן כללי, אך לבינתיים תתמקד בהצבעה על חולשות העסקה המתגבשת. בפרט, הצביע על מספר הצנטריפוגות שצפויות להוותר בידי איראן על פי השיחות כרגע שלהערכתו יותיר אותה בטווח של תשעה עד עשרה חודשים מיכולת גרעין צבאית.

תימן
  • האלימות בתימן הולכת ומסלימה וגובר החשש מפני פריצת מלחמת אזרחים במדינה בין החות’ים השיעים והכוחות הנאמנים להם המהווים כשני שלישים מצבא תימן ושולטים בבירה צנעא, לבין הסונים בהנהגת הנשיא שהודח בחודש ינואר, עבד רבה מנצור האדי, השולט בעדן ומחזיק בהשפעה רבה בחיל האוויר התימני. בין הצדדים נרשמו עימותים הולכים ומחריפים בימים האחרונים. מורכבות הבעיה גדלה נוכח פעילות אל קאעדה בחצי האי ערב לו יש השפעה בקרב חלק מהשבטים הסונים ונוכח התמיכה החיצונית בכל אחד מהצדדים - איראן בחות’ים וסעודיה ומדינות המפרץ הסוניות בהאדי ובכוחותיו.

לבנןן
  • השרה הצרפתית לפיתוח שביקרה בלבנון השבוע הצהירה כי אם עד חודש יוני לא יבחר נשיא למדינה היא תאבד הלוואות בשווי של 181 מיליון דולר שהעמידה צרפת לרשותה. יוזכר כי הפרלמנט הלבנוני נכשל כבר 20 פעם לבחור נשיא.

הזירה הפלסטינית

  • במחנה הפליטים בלאטה שבשכם הסלימו בחודש האחרון העימותים בין גורמי פתח לבין מנגנוני הביטחון של הרשות. ברקע לעימותים, עימותים בין תומכיו של בכיר פתח, מחמד דחלאן, לאנשי הרשות ולתומכיו של הנשיא אבו מאזן. בעקבות המתח במחנה, הסגירו עצמם בחודש פברואר כמה פעילים הקשורים לאלימות במקום, אך על פי תושבים בבלאטה הם נעצרו והועברו לכלא ביריחו בניגוד לסיכום המוקדם עימם. על רקע זה, חסמו פעילים במחנה את הכביש משכם לראמאללה ותושבים רגמו את שיירתו של ראש הממשלה הפלסטיני בבקבוקי פלסטיק בביקור שערך שם לפני כעשרה ימים

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה