יום שישי, 20 במרץ 2015

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום שישי ה-20.3.15

היום בעדכון: נמשכות שיחות הגרעין המרתוניות בשוויץ • כ-80 הרוגים בפיגועים בבירת תימן • ובארה”ב לא ממהרים לקבל את דברי ההבהרה של נתניהו בנושא פתרון שתי המדינות
תמונת היום: משלחת המו”מ האיראנית בשיחות הגרעין ליד שולחן החג של הנורוז, ראש השנה הפרסי (צילום: טוויטר)


איראן
  • הנשיא אובמה פרסם אתמול ברכה לעם האיראני לכבוד הנורוז, ראש השנה הפרסי, שמצויין בסוף השבוע הזה. בברכה קרא אובמה לאיראנים ולמנהיגיהם לנצל את ההזדמנות ולחתום על עסקה בנושא הגרעין שתסיר את הלחץ הכלכלי על איראן. הוא הבהיר כי ללא עסקה הלחץ והבידוד ימשכו.
  • היום התקיים יום חמישי ברציפות של שיחות גרעין בין שר החוץ האיראני, זריף, לבין מקבילו האמריקאי, קרי, בלוזאן שבשוויץ. מסתמן כי סוגיית מחלוקת מרכזית בין הצדדים היא רצונה של איראן להמשיך בפיתוח ובהתקנה של צנטריפוגות מתקדמות המעשירות ביעילות גבוהה פי כמה מאלה המותקנות באתרי ההעשרה שלה כיום.
  • במקביל, בבריסל נפגשו אתמול מנהיגי המעצמות האירופיות השותפות לשיחות המעצמות עם איראן, בריטניה, גרמניה וצרפת עם שרת החוץ של האיחוד האירופי כדי לדון בעמדתן לקראת המשך השיחות שנועדו להוביל להסכם עקרונות עד לסוף החודש ולהסכם קבע עד סוף חודש יוני.
  • בארה”ב הסכימו הדמוקרטים והרפובליקנים בסנאט לדחות את ההצבעה בוועדת יחסי החוץ של הסנאט על צעדי לחץ נוספים נגד איראן אליהם מתנגד הבית הלבן עד ה-14 באפריל. זאת, לאחר שבשלב קודם נסוגו התומכים הדמוקרטים מתמיכה בחוק, בלחץ הנשיא אובמה ובעקבות נאום נתניהו, וביקשו לדחות את ההצבעה עליו עד סוף חודש מרץ. כעת, נאלצו הרפובליקנים לדחות את ההצבעה אותה רצו לקיים בשבוע הבא משום שהם זקוקים לתמיכת חלק מהדמוקרטים כדי להיות מסוגלים לעקוף את הוטו אותו התחייב הנשיא להטיל על כל חקיקה בנושא כעת.

תימן
  • כ-80 בני אדם נהרגו ולמעלה מ-120 נפצעו בשלושה פיגועי התאבדות בבירה צנעא בשני מסגדים המשמים את החות’ים השיעים השולטים בעיר מאז חודש ינואר. מחבל רביעי פוצץ עצמו מחוץ למסגד חות’י בצפון תימן מבלי שפגע באחרים הודות לאבטחה במקום. עד כה לא הייתה נטילת אחריות לפיגוע.

ישראל-ארה”ב

  • ראש הממשלה נתניהו העניק ביממה האחרונה סדרת ראיונות לתקשורת האמריקאית בהם הכחיש כי חזר בו מפתרון שתי המדינות, אך הבהיר כי התנאים כרגע אינם מאפשרים הקמת מדינה פלסטינית משום שנסיגה ישראלית משטח תפגע בביטחון ישראל. בנוסף, הכחיש את הטענות לפיהן היו כוונות גזעניות מאחורי דבריו ביום הבחירות בהם עודד למצביעים לצאת בקלפיות על ידי אזהרה מפני שיעורי הצבעה גבוהים בציבור הערבי.
  • דוברי הבית הלבן ומחלקת המדינה האמריקאית דחו את טענות נתניהו לפיהן אינו מתנער מפתרון שתי המדינות והבהירו כי בראייתם דבריו מהווים נסיגה מנכונות להשיג פתרון במשא ומתן לסכסוך הישראלי-פלסטיני. לאור זאת, הבהיר הממשל כי בכוונתו לבחון מחדש את צעדיו ביחס לישראל, מה שמתפרש כאפשרות להסרת התמיכה בישראל באו”ם, בין היתר לאור התבטאויות בעילום שם של גורמים אמריקאיים. בנוסף, מתחו בארה”ב ביקורת על דברי נתניהו ביחס לציבור הערבי אותם הגדירו כ”טקטיקה צינית”.
  • הנשיא אובמה שוחח אתמול בקצרה עם ראש הממשלה, נתניהו, כדי לברך אותו על בחירתו מחדש. עם זאת, גורמים אמריקאיים הבהירו כי השיחה הייתה קשה ובמהלכה הבהיר אובמה כי אינו מקבל את הבהרות נתניהו בנושא פתרון שתי המדינות, מסר לו כי ארה”ב תעריך מחדש את מדיניותה ביחס לישראל נוכח העמדות שהביע נתניהו, ובנושא האיראני אמר כי ארה”ב חותרת להסכם שיבטיח כי התוכנית האיראנית מוגבלת לתחום הגרעין האזרחי.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה