יום חמישי, 5 במרץ 2015

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום חמישי ה-5.3.15

היום בעדכון: דמוקרטים התומכים בחוק שיעביר עסקה עם איראן לעיון הקונגרס הודיעו כי יתנגדו לו אם יובא להצבעה בשבוע הבא • קרי נסע לסעודיה לעדכן על השיחות עם איראן • והרשות מתקשה לשלם משכורות עקב הקפאת כספי מסים על ידי ישראל
תמונת היום: מפקד כוח קדס האיראני, קאסם סלימאני (עם כיסוי ראש שחור), מלווה את מתקפת צבא עיראק לכיבוש מחדש של העיר תכרית השבוע (צילום: טוויטר)

מצרים
  • ממשלת מצרים אישרה חוק השקעות חדש למדינה שנועד לענות על חששות משקיעים לקראת ועידת משקיעים שתיערך בשרם-אלשיח’ בעוד כשבועיים. החוק החדש מפחית חסמים בירוקרטים ומפחית את חשיפת המשקיעים במקרה של אי יציבות פוליטית במדינה. כעת אמור החוק לעבור לאישור הנשיא סיסי.

איראן
  • מנהיג הרוב הרפובליקאי בסנאט האמריקאי, מיץ’ מקונל, הודיע אתמול כי יאיץ את המהלכים לחקיקת חוק שיחייב את הנשיא אובמה להעביר עסקה עם איראן לעיון הקונגרס ויביאו להצבעה כבר ביום שלישי הקרוב. 
  • בתגובה, הודיעו דמוקרטים שהיו שותפים למהלך החקיקה כי יצביעו נגדו משום שאינם רואים צורך בהצבעה לפני תאריך היעד של ה-24.3 עליו סיכמו עם הבית הלבן שרק לאחריו יביאו להצבעה חקיקה בנושא האיראני. הנשיא אובמה כבר הודיע כי יטיל וטו על החוק ותמיכת הדמוקרטים דרושה גם כדי להציג את החוק כדו מפלגתי ובעיקר כדי לשבור את הוטו הנשיאותי.
  • שר החוץ האיראני אמר אתמול בראיון לרשת NBC האמריקאית כי הוא מאמין שאיראן והמעצמות קרובות לחתימה על הסכם וכי הדבר בר השגה אם ימצא הרצון הפוליטי “להגיע לכן”. עוד טען זריף כי איראן אינה חותרת לנשק גרעיני וכי פרויקט הגרעין שלה מיועד למטרות התקדמות מדעית וגאווה לאומית. בתגובה לנאום ראש הממשלה בקונגרס אמר שנתניהו מזהיר כי איראן צפוייה לרכוש יכולת גרעין צבאי תוך זמן קצר כבר משנת 1992 וכי עד כה הדבר לא קרה. 
  • שר החוץ של ארה”ב, קרי, המשיך אתמול משיחותיו עם מקבילו האיראני בשוויץ לסעודיה על מנת לעדכן את הממלכה בהתפתחויות בשיחות הגרעין. זריף וקרי יפגשו שוב ב-15 במרץ בז’נבה ובין לבין יפגש קרי בסוף השבוע עם שרי החוץ של המעצמות האחרות המשתתפות בשיחות. זאת, במטרה להגיע להסכם עקרונות עם איראן עד תום החודש.

דאע”ש
  • נמשכת התקדמות כוחות צבא עיראק בתמיכת מיליציות שיעיות וסוניות לכיבוש מחדש של העיר תכרית. בין הכוחות התומכים בהתקדמות גם מפקדים ויועצים איראניים ובהם מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה, קאסם סלימאני.
  • רמטכ”ל צבא ארה”ב, מרטין דמפסי, אמר אתמול בעדות בפני ועדה של בית הנבחרים כי אם תדרש מעורבות של כוחות מיוחדים אמריקאיים במקרים נקודתיים בלחימה בסוריה כדי להביס את דאע”ש, הוא לא שולל כי ימליץ על שליחתם. יודגש, כי עד כה נמנע הממשל מלערב כוחות קרקעיים אמריקאיים בלחימה בדאע”ש למעט במקרים של מבצעים מיוחדים דוגמת חילוץ שבויים.

הזירה הפלסטינית

  • על רקע ההקפאה החלקית של העברת כספי המיסים שגובה ישראל עבור הרשות הפלסטינית, הודיעו גורמים כלכליים ברשות כי משכורות עובדי הרשות, בהם פקידים אזרחיים ומנגנוני הבטחון, ישולמו היום באופן חלקי בלבד, זה החודש השלישי ברציפות. רק משכורות חודשיות הנמוכות מ-2000 ש"ח ישולמו במלואן, וכל מי שמשכורתו החודשית גבוהה מסכום זה יקבל 60% ממשכורתו בלבד.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה