יום חמישי, 19 במרץ 2015

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום חמישי ה-19.3.15

היום בעדכון: 20 הרוגים לפחות בפיגוע במוזיאון בטוניס • התקדמות בשיחות הגרעין • ותגובות שליליות בארה”ב וברשות הפלסטינית לתוצאות הבחירות בישראל ולדברי נתניהו בנושא פתרון שתי המדינות
תמונת היום: אזרחים נמלטים מזירת הפיגוע במוזיאון בתוניס בו נהרגו למעלה מ-20 בני אדם (צילום מסך מהטלוויזיה התוניסאית)


תוניסיה
  • בהתקפת טרוריסטים אתמול על מוזיאון בבירה תוניס, נהרגו לפחות 20 בני אדם ובהם 17 אזרחים זרים ואיש ביטחון, נפצעו למעלה מ-40 ונהרגו שניים מהתוקפים. שניים או שלושה תוקפים נוספים נמלטו. במהלך הפיגוע תפסו המחבלים כמאה בני ערובה ששוחררו על ידי כוחות הביטחון התוניסאים כשלוש שעות לאחר תחילת האירוע.

איראן
  • מסתמנת התקדמות בשיחות הגרעין בין נציגי ארה”ב לבין נציגי איראן אתמול. על פי דיווחים משני הצדדים מתגבשות הבנות מפורטות שעשויות להוביל להסכם עקרונות בין הצדדים. מהצד האיראני, אותתו כי נותרו סוגיות בודדות שעוד לא סוכמו בעוד שנציגים מהמערב הבהירו כי בדיונים שורטט מרחב אפשרויות לפתרונות טכניים, אך לא הושגו הסכמות בסוגיות השונות. שני הצדדים חותרים לגיבוש הסכם עקרונות עד סוף חודש מרץ.

סוריה
  • על אף שטרם ניתן אישור רשמי מצד ארה”ב לכך, גורמים בצבא האמריקאי מסרו בעילום שם לרויטרס כי סביר שכלי הטיס הבלתי מאוייש שאיבדו האמריקאים השבוע הופל על ידי מערך ההגנה האווירית הסורי. בפומבי, הזהירה אתמול דוברת מחלקת המדינה האמריקאית את המשטר הסורי מהתערבות בפעולות האוויריות של ארה”ב בסוריה. גורמים סורים טענו כי כלי הטיס הופל באזור בו דאע”ש אינו פועל ולכן הפעלתו זוהתה כחריגה מפעילות הקואליציה בתחומי סוריה.

ישראל-פלסטינים

  • גורמים אמריקאים מסרו בעילום שם ל”ניו יורק טיימס” ולכלי תקשורת אחרים בארה”ב כי נוכח דבריו של ראש הממשלה, נתניהו, ערב הבחירות בהם חזר בו מתמיכה בפתרון שתי המדינות, הממשל האמריקאי ישקול כעת להסיר את התנגדותו למהלכי הפלסטינים באו”ם. בנוסף, רמזו הגורמים כי הנשיא אובמה, שטרם ברך את נתניהו על זכייתו, עשוי להפחית את מעורבותו בנושאים הקשורים בישראל ולהותיר את הטיפול בה במלואו לשר החוץ, קרי. 
  • גם בצד הפלסטיני תקפו את דברי נתניהו ואת בחירתו לראשות הממשלה. בכיר פתח, ג’בריל רג’וב הצהיר כי עמדת נתניהו תגביר את התמיכה בפלסטינים בעולם וכי המשך מדיניות הבנייה בהתנחלויות תוביל לעימות. הממונה על המשא ומתן, צאא’ב עריקאת, אמר כי נוכח תוצאות הבחירות הפלסטינים יאיצו מאמציהם לתבוע את ישראל בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה