יום רביעי, 4 במרץ 2015

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום רביעי ה-4.3.15

היום בעדכון: נמשכות פגישות נציגי איראן והמעצמות בשוויץ • נתניהו נאם בקונגרס והתגובות בארה”ב מתחלקות פוליטית • וג’בהת אלנצרה בסוריה שוקלת לעבור מתמיכה באלקאעדה לחסות קטרית
תמונת היום: נתניהו מתקבל על ידי חברי הקונגרס אתמול (צילום: גטי אימג’ס)


איראן
  • אתמול התקיים בשוויץ יום שני ברציפות של פגישות בין שר החוץ האיראני לבין שר החוץ האמריקאי במסגרת שיחות הגרעין. 
  • איראן הגיבה בחריפות לראיון של נשיא ארה”ב, אובמה, מוקדם יותר השבוע בו טען בין היתר כי הוא חותר להסכם שיעכב את תכנית הגרעין האיראנית למשך 10 שנים. שר החוץ, זריף, אמר כי עמדותיו של אובמה מנוסחת במונחים “מאיימים ובלתי מקובלים” וכי איראן לא תקבל דרישות “מוגזמות ובלתי הגיוניות”. עם זאת, לאחר שיחותיו עם שר החוץ, קרי, אתמול אמר זריף כי המשא ומתן מתקדם וכי הצדדים ממשיכים לנסות להגיע להסכם.

נאום נתניהו בקונגרס
  • אתמול נשא נתניהו את נאומו בפני שני בתי הקונגרס האמריקאי. בנאום קרא נתניהו לא לחתום על ההסכם עם איראן המוצע כרגע משום שהוא מותיר בידי איראן יכולות העשרה שיאפשרו לה לפרוץ לעבר גרעין צבאי אם תבחר לעשות זאת ומשום שהוא מפקיד את ההשגחה עליה בידי פקחים בינלאומיים אותם תוכל לגרש. הוא קרא להתנות כל הסכם בכך שאיראן תפסיק להתערב בנעשה במדינות הסובבות אותה, לתמוך בטרור ולקרוא להשמדת ישראל וקרא להחמרת הסנקציות על איראן. בנוסף, קשר בין איראן לבין דאע”ש. בהקשר הפוליטי של הנאום, אמר נתניהו כי לא היה בכוונתו לפגוע בקשר עם ארה”ב וכי הוא ראה חשיבות בנשיאות הנאום.
  • הנשיא אובמה הבהיר כי לא צפה בנאום, אך קרא את תמלילו. הוא הוסיף כי לא מצא בנאום כל חדש, וטען כי ההסכם העומד על הפרק עם איראן הוא הסכם טוב. מהנאום נעדרו כ-60 חברי קונגרס דמוקרטים, וחברים במפלגה הדמוקרטית מתחו ביקורת על תוכנו. מאידך, חברי קונגרס רפובליקנים ברכו על דברי נתניהו. הנאום זכה לביקורת מצד העיתונות הליברלית בארה”ב ולתמיכה מצד העיתונות השמרנית יותר. 

הזירה הפלסטינית
  • ארגון הג’האד האסלאמי הכריז אתמול כי הציע למצרים הצעה לפתרון המשבר מול עזה ומול חמאס ולהקלת מצב האוכלוסיה האזרחית ברצועה. זאת, לאחר שמצרים הכריזה על חמאס בשבת שעברה כארגון טרור. 

סוריה

  • מקורות בארגון ג’בהת אלנצרה מזוהה אלקאעדה הפועל בסוריה טוענים כי הארגון שוקל להכריז על ניתוק מאלקאעדה. זאת, בעקבות הצעה מצד קטר לתמוך בו במאבקו בנשיא אסד אם יוותר על קשריו לארגון הטרור הבינלאומי. מטרה נוספת לשמה מציעה קטר תמיכה לארגון היא כדי לחזק אותו במאבק שלו בדאע”ש.
  • ארגון המורדים “חזית אלחאזם” שפעל באזור חלב ונתמך על ידי ארה”ב הודיע השבוע על התפרקותו לאחר שבסיסיו נכבשו על ידי ג’בהת אלנצרה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה