יום ראשון, 29 במרץ 2015

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום ראשון ה-29.3.15

היום בעדכון: חמאס מביעה תמיכה בנשיא התימני המודח ומסתכנת במשבר עם איראן • שיחות מרתוניות בין איראן למעצמות בלוזאן • וצרפת מתניעה מחדש מהלך להחלטה בנושא הפלסטיני במועבי”ט
תמונת היום: מפה של איזורי השליטה של אלקאעדה, החות’ים והמשטר בתימן (צילום מסך מאתר ה-BBC)
תימן
  • הליגה הערבית צפוייה להכריז היום בהודעת הסיכום של הפסגה הנערכת בשרם אלשיח’ שבמצרים כי היא תומכת במבצע של הקואליציה הערבית בהובלת סעודיה בתימן. ההודעה תביע תמיכה בנשיא התימני הגולה, האדי, ותקרא להקמת כוח התערבות המבוסס על מתנדבים ממדינות ערב. עיראק הנהנית כיום מתמיכת איראן בלחימה נגד דאע”ש הביעה הסתייגותה מהקמת הכוח.
  • בעוד הפצצות הקואליציה הערבית בתימן נמשכות, הודיעה מצרים כי תשלח כוחות ללחימה במדינה ובמקרה הצורך גם כוחות יבשה. בימים מאז החל המבצע הערבי, התרכזה הלחימה בתקיפות מהאוויר, והתבטאות זו עשוייה ללמד על כוונת הקואליצייה להרחיב את היקף ואופי הפעולה.
  • למרות ההתקרבות המחודשת בחודשים האחרונים בין חמאס לאיראן, התומכת במורדים החות’ים בתימן, פרסמה חמאס בסוף השבוע הודעת תמיכה בנשיא האדי הנתמך על ידי הקואליציה הסונית. תמיכת חמאס במורדים הסורים לפני מספר שנים היא שהביאה למשבר ביחסי התנועה עם איראן.

איראן
  • דיווחים סותרים מצד איראן ומצד המעצמות על מידת ההתקדמות בשיחות הגרעין המתקיימות בלוזאן שבשוויץ. דוברים משני הצדדים טענו כי הושגו הבנות מסויימות וכי חלה התקדמות בשיחות, אך בכל זאת נזהרים בשני הצדדים מלהבטיח כי השיחות המרתוניות יצליחו להוביל להסכם עקרונות של שניים עד שלושה עמודים עד תאריך היעד של סוף מרץ. במהלך סוף השבוע הצטרפו לדיונים בלוזאן בין איראן לארה”ב גם שרי החוץ של צרפת וגרמניה, והיום אמורים להצטרף לשיחות שרי החוץ של רוסיה, סין ובריטניה. הצטרפות שרי החוץ מעידה על התקדמות מסויימת במגעים אף כי, כאמור, לא ברור עד כמה.
  • בתגובה לטענות נשיא טורקיה, ארדואן, לפיהן איראן מנסה להשתלט על המזרח התיכון, אמר שר החוץ האיראני, זריף כי “אלו שגרמו לנזק בלתי הפיך באמצעות האסטרטגיה שלהם” צריכים לאמץ “מדיניות אחראית”. 

מצרים
  • בעקבות הודעת ממשלת מצרים כי היא חוזרת בה מתמיכתה בעתירה הקובעת כי חמאס היא ארגון טרור, עורך הדין שהגיש את העתירה משך אותה ביום חמישי. לאור זאת, פקעה פסיקה של בית המשפט המצרי שסיווגה את התנועה כארגון טרור. חמאס ברכה על ההחלטה שבאה כנראה על רקע לחץ סעודי על מצרים להגמיש עמדתה כלפי חמאס.
  • גבר ואישה מצרים שהועמדו לדין באשמת ריגול עבור ישראל בין 2008 ל-2012 הורשעו ונגזרו עליהם מאסר עולם ומאסר של 15 שנים בהתאמה. קציני מודיעין ישראלים שנידונו בהעדרם נשפטו גם הם למאסר עולם.
  • שמונה בני אדם בהם ארבעה שוטרים נפצעו בפיצוץ מטען בכניסה לאוניברסיטת קהיר בשבת.

סוריה
  • הנשיא אסד הכחיש ביום שישי את הדיווחים לפיהם כוחותיו השתמשו בגז כלור במתקפות שביצעו בתחילת חודש מרץ. הוא כינה את ההאשמות שהובילו לפתיחה בחקירה של ארגון האמנה הכימית “תעמולה זדונית”.
  • מורדים סורים מארגונים אסלאמיסטיים, בהם ג’בהת אלנצרה מזוהה אלקאעדה, כבשו את העיר אדליב. אדליב היא בירת המחוז השניה שנכבשה על ידי המורדים במלחמת האזרחים, כאשר הקודמת הייתה רקה שהיא היום הבירה הסורית של המדינה האסלאמית.

הזירה הפלסטינית

  • בהמלצת מערכת הביטחון, אישר ראש הממשלה נתניהו בסוף השבוע את העברת כספי המסים שגובה ישראל עבור הרשות הפלסטינית ושהוקפאו מחודש ינואר בעקבות פניית הפלסטינים להצטרף לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג. בקהילה הבינלאומית ברכו על ההחלטה.
  • שר החוץ הצרפתי הודיע ביום שישי כי בכוונת ארצו לפתוח בשבועות הקרובים בהתייעצויות לגבי החלטה במועצת הביטחון של האו”ם שתקבע את הפרמטרים לפתרון של שתי מדינות לסכסוך הישראלי פלסטיני. הוא הביע תקווה כי שחקנים שהסתייגו ממהלכים מעין אלה בעבר, יתמכו בהם כעת. זאת, בהתייחסות לארה”ב שהתנגדה למהלכים בנושא בפורומים בינלאומיים בעבר, אך הודיע כי תשקול מחדש את עמדותיה ביחס לסכסוך בעקבות תוצאות הבחירות בישראל ובעקבות דברי ראש הממשלה, נתניהו, לפיהם הוא לא יאפשר הקמת מדינה פלסטינית במהלך כהונתו.
  • בפסגת הליגה הערבית השנתית בקהיר קרא אבו מאזן להתערבות נוסח ההתערבות בתימן בכל מקום בעולם הערבי בו קיים עימות פנימי על השלטון. בפרט, התכוון אבו מאזן לקרוא למדינות ערב להתערב נגד חמאס שהשתלטה על רצועת עזה בשנת 2007.
  • לאחר שבחודש נובמבר האחרון פרסם ארגון זכויות האדם “אמנסטי” דוח הקובע כי ישראל אחראית לפשעי מלחמה במהלך “צוק איתן”, פרסם הארגון ביום חמישי דוח הקובע כי ארגוני הטרור הפלסטיניים אחראים גם הם לפשעי מלחמה. בפרט, קבע הארגון כי ירי רקטות מתוך ריכוזי אוכלוסיה אזרחית, אכסנתן במתקנים אזרחיים וירי שלהם על אזרחים בישראל מהווה הפרת זכויות אדם. חמאס גינתה את הדוח והאשימה כי הוא מבוסס על “הנרטיב הישראלי”.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה