יום ראשון, 28 ביוני 2015

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום ראשון ה-28.6.2015

היום בעדכון: הכורדים הדפו את דאע”ש מקובאנה לאחר טבח שביצע הארגון • שיחות הגרעין בוינה • ושלושה פיגועים אסלאמסטיים בפריז, כווית ותוניסיה
תמונת היום: אתר הנופש בתוניסיה בו נרצחו 38 נופשים על ידי מחבל של דאע”ש ביום שישי (צילום: NY Times)


סוריה
  • המיליציה הכורדית בצפון סוריה כבשה מחדש את השכונות בעיר קובאנה עליהן השתלט דאע”ש בסוף השבוע. במהלך היומיים ששהו לוחמי דאע”ש בעיר הם טבחו בכ-150 בני אדם. לטענת תושבים, לפלישה לעיר לא הייתה מטרה צבאית אלא נקמה על הכיבושים האחרונים של הכורדים במעוזי הארגון, ולוחמיו נכנסו לעיר אמנם עם גיבוי צבאי, אך ברכבים אזרחיים ובתחפושת והרגו אזרחים רבים בהם תינוקות.
  • בעקבות ההישגים הכורדיים בצפון סוריה הכריז ביום שישי נשיא טורקיה, ארדואן, כי טורקיה לא תתיר את הקמתה של ישות כורדית עצמאית בצפון סוריה או בדרום טורקיה. הוא גם האשים את הכורדים בטיהור אתני באזורים עליהם הם משתלטים. טורקיה נאבקת כבר כ-30 שנה בתביעות כורדיות לעצמאות כזו או אחרת בטורקיה עצמה וחוששת כי ריבונות כורדית בסוריה תשליך לרעה על מאבק זה.
  • בדרום סוריה מתקרבים כוחות מורדים פרו-מערביים לכיבוש העיר דרעא, בירת המחוז בעל אותו השם. המורדים באזור זה זכו להשגים משמעותיים בחודשים האחרונים נגד כוחות משטר אסד.
  • יותר מ-80 ארגוני זכויות אדם בין לאומיים שלחו ביום חמישי מכתב למועצת הביטחון של האו”ם המביע תרעומת על הטיפול של המועצה בהפצצות משטר אסד באמצעות חביות נפץ נגד אזרחיו וקורא לפעולה ממשית נגד התקיפות. זאת, כשבוע לאחר שמכתב דומה נשלח למזכ”ל האו”ם על ידי קבוצה של כ-70 מדינות.

איראן
  • שר החוץ האמריקאי, קרי, הגיע ביום שישי לוינה ונועד אתמול ממושכות עם מקבילו האיראני, זריף. השניים צפויים לשוב ולהפגש היום בניסיון לקדם פתרונות בסוגיות המחלוקת המרכזיות שעוד נותרו סביב הסכם הגרעין - קצב הסרת הסנקציות מאיראן, תשובותיה לחקירה הבינלאומית בנוגע לחשדות כי ביצעה מחקרים בתחום הגרעין הצבאי בעבר והסדרי הפיקוח לאחר ההסכם. קרי נועד גם עם שר החוץ הצרפתי וייפגש עם העומדות בראש המשלחת של האיחוד האירופי. 
  • הצדדים מקווים להגיע להסכם לפני ה-29 ביוני שנקבע כמועד להשלמת השיחות ובכל מקרה, לפני ה-9 ביולי, המועד שאחריו יוכפל הזמן שיינתן לקונגרס האמריקאי לבחון כל הסכם שייחתם.

דאע”ש

  • ביום שישי התרחשו שלושה פיגועים שונים בעלי קשר לדאע”ש ברחבי העולם - בצרפת איש שליחויות מוסלמי רצח, ערף את ראשו של מעסיקו לשעבר והציג אותו לראווה עם דגלים אסאלמיים במפעל כימי בו גם ניסה לגרום פיצוץ קודם שנעצר. לא ברור האם יש לו קשרים ישירים לדאע”ש, אך לאור צורת הרצח של הקורבן האפשרות נבדקת. 
  • כשעתיים מאוחר יותר פוצץ עצמו מחבל מתאבד במסגד שיעי גדול בכווית-סיטי שבכווית. בפיצוץ, עליו נטל דאע”ש אחריות נהרגו לפחות 25 בני אדם.
  • כשעה לאחר הפיגוע בכווית, שלף מחבל שהיה מחופש כנופש, רובה באתר נופש בעיר סוס שבתוניסיה וירה למוות ב-38 תיירים, רובם בריטים על חוף הים ואחר כך לצד הבריכה ובלובי המלון. דאע”ש נטל אחריות גם לפיגוע זה. בעקבות הפיגוע עזבו אלפי תיירים מערביים את העיר. מגזר התיירות בתוניסיה, ממקורות ההכנסה החשובים של המדינה, נפגע בעקבות המהפיכה במדינה לפני כארבע וחצי שנים.
  • בעקבות התקיפה בתוניסיה הורתה הממשלה על סגירת 80 מסגדים בלתי מפוקחים מחשש כי אלה מסיתים לאלימות ותורמים לטיפוח אלימות אסלאמית.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה