יום שני, 22 ביוני 2015

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום שני ה-22.6.2015

היום בעדכון: כטב”מ צה”לי נפל בלבנון והושמד על ידי חיל האוויר • מצרים מחזירה שגריר לישראל • ושר החוץ הצרפתי בביקור במזה”ת להתנעת התהליך המדיני
תמונת היום: שרידי כטב”מ ישראלי שנפל אתמול בלבנון והותקף על ידי צה”ל (צילום מסך)

איראן
  • הפרלמנט האיראני אישר אתמול בקריאה ראשונה חוק שיחייב את מנהלי המשא ומתן הגרעיני מטעם איראן לאשר הסכמות הנוגעות לביקורי פקחים במתקנים איראניים עם המועצה העליונה לביטחון לאומי. בנוסף, אישר הפרלמנט סעיף הקובע כי על הסנקציות להיות מוסרות עם תחילת יישום ההסכם על ידי איראן. סעיף זה מבטא נסיגה מהדרישה כי הסנקציות יוסרו מיד עם חתימת ההסכם.

לבנון
  • על פי דיווחים בלבנון, צה”ל תקף אתמול באזור הבקעה. התקיפה כוונה כדי להשמיד כלי טיס בלתי מאוייש של חיל האוויר שנפל בשטח לבנון כדי למנוע את הגעתו לידי הלבנונים ולידי חזבאללה. 

דאע”ש
  • דאע”ש מלכד את העתיקות הרומיות בעיר תדמור שבסוריה שכבש לפני כחודש. העתיקות, שדאע”ש הודיע כי לא יהרסו, מולכדו בשבת וזאת ככל הנראה כדי להקשות על כיבושן מחדש על ידי כוחות משטר אסד שהתקרבו אל העיר בשבוע האחרון.
  • גורמי מודיעין מערביים דיווחו כי מחמד אמואזי, המוציא להורג של דאע”ש הידוע בכינוי “ג’האדי ג’ון” נמלט מסוריה ללוב. זאת, לאחר שהתחוור לו כי בכוונת הארגון להרחיק אותו מפעילות עקב חשיפת זהותו.

מצרים
  • לאחר שלוש שנים בהן לא כיהן שגריר מצרי בישראל, הודיעה אתמול מצרים על מינויו של חאזם ח’ירת לשגריר בתל אביב. ח’ירת הוא דיפלומט מצרי שכיהן כשגרירה בצ’ילה וכשליחה לליגה הערבית. ישראל ברכה על ההחלטה.
  • במקביל, לראשונה מאז נחתם הסכם השלום בין המדינות, פרסם שגריר ישראל בקהיר, חיים כהן, הודעת ברכה לקראת פתיחת חודש הרמצ’אן לציבור המצרי.
  • מצרים הודיעה כי גם השבוע תפתח את מעבר רפיח בימים שלישי, רביעי וחמישי כדי לאפשר הכנסת ציוד סיוע הומניטארי לרצועת עזה. גם בשבוע שעבר נפתח המעבר, כולל לתנועת אנשים, לאחר שמאז חודש אוקטובר 2014 היה סגור רוב הזמן משום שמצרים האשימה את חמאס במעורבות בפיגועים נגד כוחותיה בסיני. 

הזירה הפלסטינית

  • פלסטיני דקר אתמול שוטר מג”ב בפלג הגוף העליון ובין היתר בצווא בשער שכם בירושלים ופצע אותו אנוש. לאחר שעבר החייאה התייצב מצבו והוא מטופל כעת בבית החולים הדסה עין כרם. לפני שהתמוטט, השוטר ירה במחבל והרג אותו.
  • דוח מועצת זכויות האדם של האו”ם בנושא הלחימה בעזה בקיץ שעבר התפרסם היום. הדוח מאשים את ישראל ואת חמאס בביצוע פשעי מלחמה ומציין בפרט את הפצצת האזורים האזרחיים בעזה שהרגה מאות אזרחים ובמקביל את ירי הרקטות וחפירת המנהרות לתוך שטח ישראל. בנוסף, מגנה הדוח את חמאס על הוצאה להורג של חשודים בשיתוף פעולה עם ישראל. ראש הממשלה, נתניהו, הורה לשרי הממשלה שלא להתייחס לדוח.
  • ראש ממשלת בריטניה ושליח הרביעייה לשעבר, טוני בלייר, מקיים שיחות בקטר עם ראש הלשכה המדינית של חמאס, ח’אלד משעל, במטרה להגיע להסדר שיביא לפתיחת הסגר על עזה ויבטיח שקט לישראל. בלייר החל בשיחות בחודש שעבר קודם שעזב את תפקידו כשליח הרביעייה בחודש מאי. ישראל מיודעת בשיחות המתקיימות בברכת ארה”ב, בריטניה והאיחוד האירופי. לא ברור מה הקשר בין ערוץ זה שנחשף אתמול לבין הערוץ שמוביל שליח האו”ם למזרח התיכון בין ישראל לחמאס.
  • שר החוץ הצרפתי, לורן פאביוס, ביקר אתמול בישראל וברשות הפלסטינית בתום ביקור בן 24 שעות בו הגיע גם למצרים ולירדן. מטרת הביקור הייתה להתניע מחדש את העיסוק בתהליך המדיני הישראלי-פלסטיני לקראת הירידה הצפויה בעיסוק בנושא האיראני בחודש הבא. 
  • פאביוס הזהיר את ישראל כי אם לא תפעל באופן חיובי בנושא המדיני, בדגש על הפסקת הבניה בהתנחלויות, תאלץ צרפת להגיש למועצת הביטחון של האו”ם הצעה התומכת בהקמת מדינה פלסטינית בגבולות 67’ בכינוס עצרת האו”ם בספטמבר. ייתכן אף כי קרא לישראל להענות בחיוב ליוזמת השלום הערבית מ-2002. את הפלסטינים הזהיר פאביוס כי אם לא יפגינו גמישות רבה יותר ביחסם לישראל יאבדו את ההשפעה על נוסח ההחלטה שיובא למועצת הביטחון, וסביר כי זו תכלול הכרה בישראל כמדינה יהודית, זיהוי אליו מתנגדת הרשות הפלסטינית. 
  • בפגישתו עם נתניהו העלה פאביוס גם את סוגיית השיחות העקיפות בין ישראל לחמאס. נתניהו אישר כי ישראל מקיימות שיחות עקיפות עם חמאס. פאביוס מצידו הבהיר כי צרפת רואה בתנועה ארגון טרור ומתנגדת לשיחות עימו. זאת, כמחאה מרומזת על קיום השיחות תוך התעלמות מהרשות הפלסטינית ועל העמדה הסתירתית כביכול של נתניהו כלפי חמאס אותה השווה לפני כשנה לדאע”ש.
  • לפני הפגישה טען נתניהו כי התוכנית הצרפתית כוללת “תכתיבים שיפגעו בביטחון ישראל” בנוגע לגבולות המדינה הפלסטינית העתידית.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה