יום ראשון, 21 ביוני 2015

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום ראשון ה-21.6.2015

היום בעדכון: מחלקת המדינה האמריקאית מגדירה את איראן כיצואנית טרור • ויקיליקס פרסמו עשרות אלפי מסמכים סעודים • וישראלי נרצח בפיגוע ירי בבנימין
תמונת היום: זירת הפיגוע בבנימין ביום שישי בו נהרג דני גונן (צילום: AP)


תימן
  • נמשכים הפיגועים נגד החות’ים בתימן. שני בני אדם נהרגו ושישה נפצעו בפיצוץ מכונית תופת סמוך למסגד שיעי המשמש את החות’ים בבירת תימן צנעאא’ בשבת. 

איראן
  • מחלקת המדינה האמריקאית פרסמה ביום שישי את הדוח השנתי שלה על פעילויות הטרור בעולם. בין היתר, עוסק הדוח באיראן וקובע כי היא הייתה ונותרה מסבסדת משמעותית של טרור דרך תמיכתה בגורמים כמו משטר אסד, חזבאללה וחמאס ודרך פעילויות להרחבת השפעתה מחוץ למזרח התיכון באפריקה, באסיה ובמידה פחותה גם באמריקה הלטינית. בנוסף, קובע הדוח כי איראן נותרה מקור לחשש מפני הפצת טכנולוגיה גרעינית.
  • איראן דחתה את הטענות ודוברת משרד החוץ האיראני הגיבה כי איראן עצמה היא יעד לטרור ולא כפי שנטען נגדה.

סעודיה
  • אתר ויקיליקס פרסם בסוף השבוע עשרות אלפי מסמכים מסווגים של ממשלת סעודיה. מהמסמכים עולה תמונה של המעקב הסעודי בחשש אחר פעילויות איראן באזור, מעורבות ריאד בניסיונות לתמוך בבעלי בריתה במצרים וחיי הפאר של בני משפחת המלוכה. הממלכה לא הכחישה את אותנטיות המסמכים אך הזהירה אזרחים מפני גלישה לאתרים בהם מופיעים מסמכים ממשלתיים מסווגים שלפי ההודעה עשויים היו להיות מזוייפים כדי לפגוע בסעודיה.

לוב
  • 10 דיפלומטים תוניסאים שנחטפו משגרירות המדינה בבירה טריפולי בשבוע שעבר שוחררו ושבו לתוניסיה. ממשלת תוניסיה לא מסרה מידע על החוטפים או על המגעים שהובילו לשחרור. עם זאת, בתקשורת דווח כי אזרח לובי שעתיד היה לעמוד לדין באשמת מעורבות בטרור בתוניסיה הוסגר ללוב.

עיראק
  • כוחות הביטחון העירקאים עצרו ביום שישי כחמש מאות בני אדם בעיירה אבו ע’ריב שמערבית לבגדד. בין העצורים גם קטינים רבים. כוחות הביטחון טענו כי המעצרים הם חלק מפעולה שגרתית להבטחת ביטחון המדינה, אך לא הבהירו מה הרקע לגל המעצרים הנוכחי. 

סוריה
  • נשיא רוסיה פוטין שב והביע בסוף השבוע תמיכה בנשיא סוריה, אסד. הוא הבהיר כי רוסיה מתנגדת להתערבות חיצונית להפלת משטרו ותומכת בתהליך העברת אחריות מדורג שיתואם עם “האופוזיציה האחראית”. פוטין גם ביקר את האסטרטגיה האמריקאית נגד דאע”ש וטען כי זו הובילה לתוצאות טרגיות משום שהודות לסיוע אמריקאי לצבא עיראק, כשכבש דאע”ש בסיסים עיראקיים הוא רק התחזק.

מצרים
  • גרמניה עצרה עיתונאי של אלג’זירה בשדה תעופה בברלין בעקבות צו מעצר בינלאומי נגדו שפרסמה מצרים. העיתונאי הואשם בעינוי עורך דין בכיכר תחריר במהלך ההפגנות שהביאו להפלת משטר מבארכ בשנת 2011. מצרים הגבירה בשנים האחרונות את צעדי הלחץ שלה נגד עיתונאים המותחים ביקורת על המשטר ובפרט על עיתונאי רשת אלג’זירה הקטרית בה היא רואה תומכת של האחים המוסלמים. הרשת והעיתונאי מתחו ביקורת על שיתוף הפעולה של גרמניה והאינטרפול עם מצרים בנושא.
  • לאחר שבוע בו היה פתוח, סגרה מצרים את מעבר רפיח המחבר את רצועת עזה לסיני. במהלך השבוע יצאו מהרצועה כ-3000 איש ושבו אליה 1000 אחרים. בנוסף, איפשרה מצרים לפלסטינים להכניס 8000 טונות של בטון הנחוץ לשיקום הריסות צוק איתן.

הזירה הפלסטינית

  • בפיגוע ירי סמוך להתנחלות דולב ממערב לראמאללה ביום שישי נרצח דני גונן ונפצע חבר עימו נסע ברכב. השניים תכננו לבקר במעיין באזור ושבו מבלי להכנס אליו כי פלסטינים רבים שהו בו באותה עת. עם שובם אותת להם פלסטיני לעצור ולאחר שבירר כי הם ישראלים ירה בהם מטווח אפס. גונן נפצע אנושות וחברו נפצע קל. המחבל נמלט מהמקום וטרם נתפס. לאחר הפיגוע פורסמה נטילת אחריות על ידי חולייה שנקראת על שם חוטפי ורוצחי שלושת הנערים בשנה שעברה. חמאס ברצועה ברכה על הפיגוע. עם זאת, במערכת הביטחון טרם קבעו האם מדובר במחבל שפעל עצמאית או כחלק מחולייה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה