יום רביעי, 10 ביוני 2015

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום רביעי ה-10.6.2015

היום בעדכון: הכורדים בטורקיה - לא נקים קואליציה עם מפלגתו של ארדואן • סעודיה שבה ורומזת שתשקול התחמשות בגרעין אם ההסכם עם איראן לא יניח דעתה • ונתניהו מבהיר שיסכים למדינה פלסטינית רק עם שליטה ביטחונית מלאה בשטח
תמונת היום: תושבים וכוחות הצלה מפנים אזרחים מזירת הפצצה של המשטר הסורי בחלב אתמול (צילום: AFP)



סוריה
  • “החזית הדרומית” קואליציית ארגוני מורדים סורים מתונים השתלטה על בסיס של חטיבה 52 בצבא סוריה בדרעא שבדרום המדינה סמוך לגבול עם ירדן. החזית הצליחה בחודש אפריל להשתלט על המעבר האחרון בין ירדן לסוריה מידי צבאו של אסד וההישג הנוכחי מעניק לה שליטה על חלק מהצירים המובילים לדמשק.

טורקיה
  • ראש המפלגה הכורדית (HDP) שעברה את אחוז החסימה ובכך פגעה בשליטת מפלגתו של ארדואן (AKP) בטורקיה הודיע כי מפלגתו לא תשתתף בקואליציה עם ארדואן. מאידך, דווקא ראש המפלגה הרפובליקנית, יריבתו החריפה של ארדואן, הודיע כי אינו פוסל שותפות משום שיהיה זה “לא מכובד” כלפי הבוחרים להותיר את המדינה ללא ממשלה. בסמכות ארדואן לערוך בחירות בזק תוך 45 ימים אם יווכח כי לא ניתן להקים ממשלה. 

איראן
  • שגריר סעודיה בבריטניה הזהיר בראיון ל”טלגרף” כי אם ההסכם עם איראן לא יספק ערבויות מתאימות לכך שטהראן לא תוכל לפתח נשק גרעיני, מבחינתה של סעודיה “כל האופציות על השולחן”. בכלל זאת, לדבריו, עיון מחדש במדיניות הסעודית לפיה אין בכוונתה לחתור בעצמה לנשק גרעיני. גם בעבר דווח כי סעודיה עומדת בקשרים עם פקיסטן כדי שזו האחרונה תספק לריאד נשק גרעיני במקרה הצורך.
  • ראש ארגון התעופה האזרחית של איראן הזהיר כי אם ארה”ב תנסה להחרים מטוסים שרכשה חברת התעופה האיראני “מהאן אייר” תוך הפרה של סנקציות, איראן תנקוט בצעדים משפטיים נגדה.
  • משרד הבריאות האיראני הודיע השבוע כי יפתח 150 מרכזי גמילה מאלכוהול וזאת על אף שרשמית קיים איסור חוקי במדינה האסלאמית לצרוך אלכוהול.

מצרים
  • מחוז סיני של דאע”ש נטל אחריות לירי רקטות לעבר שדה תעופה בסיני המשמש את פקחי האו”ם באזור. מהירי לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.
  • בחמאס חשפו אתמול כי בתקופה האחרונה התקיימו פגישות בין גורמי מודיעין מצרים לבין גורמים בחמאס מחוץ לרצועת עזה שמטרתן שיקום היחסים בין הצדדים לאחר שאלה הדרדרו קשות מאז ההפיכה הצבאית במצרים בקיץ 2013. חמאס ביקשה בשיחות לפתוח את מעבר רפיח בעוד המצרים מצידם דרשו צעדים בוני אמון מהתנועה, שבקהיר חוששים מקשריה לאחים המוסלמים. לא התפרסם מהם הצעדים שדרשה מצרים מחמאס. לשיפור ביחסים תרם בין היתר, לחץ סעודי שהחל לאחר חילופי השלטון בממלכה ועלייתו של המלך סלמאן שעוין פחות את חמאס מאשר קודמו.

ישראל-פלסטינים

  • בנאומו בכנס הרצליה שב נתניהו והאשים את הפלסטינים כי הם אינם מוכנים לנהל משא ומתן עם ישראל ומעדיפים לקדם חרמות נגדה. הוא הצהיר כי הוא מחוייב עדיין לפתרון שתי המדינות, בניגוד לדבריו ערב הבחירות, אך דורש שליטה ישראלית ביטחונית בשטח המדינה הפלסטינית לאורך זמן. הוא הבהיר כי אינו חושש מפני הברחות נשק לגדה המערבית אלא מפני ייצור עצמי של נשק על ידי ארגוני טרור בגדה ובהקשר זה ציין שגם בעזה הבעיה כיום אינה הברחות אלא ייצור מקומי.
  • בהופעה בפני ועדת החוץ והביטחון של הכנסת ביום שלישי טען ראש חטיבת המחקר באמ”ן, תא”ל אלי בן מאיר, כי שיקום הרצועה הוא אינטרס ישראלי משום שהוא המפתח לשקט ארוך טווח מול הרצועה. לאור זאת, מאפשרת ישראל הכנסת חומרים וציוד לשיקום הנזק שנגרם ברצועה בקיץ שעבר.
  • פלסטיני שניסה להשליך מטען על כוח מג”ב שהיה בפעולה מבצעית בג’נין היום לפנות בוקר נורה ונהרג על ידי הכוח.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה