יום שני, 8 ביוני 2015

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום שני ה-8.6.2015

היום בעדכון: האיחוד האירופי יתנה הסכם עם איראן בשיתוף פעולה עם חקירת הפרותיה בתחום הגרעין הצבאי בעבר • מפלה לארדואן ומפלגתו בבחירות בטורקיה • וסבב נוסף של שיחות שלום בין הממשלות היריבות בלוב
תמונת היום: תומכי המפלגה הכורדית בטורקיה חוגגים את ההישג של המפלגה ברחובות דיארבאקיר (צילום: AFP)


איראן
  • בהודעה שצפוי היה האיחוד האירופי לפרסם בפגישות הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא”א) שהחלו היום נדרשה איראן כתנאי להסדר קבע בנושא הגרעין לשתף פעולה עם החקירה הבינלאומית בנושא החשדות כי פיתחה בעבר יכולות הדרושות לייצור נשק גרעיני. איראן מכחישה כי עסקה בפעילות מעין זו ונוקטת בטקטיקות השהיה במסגרת הדיונים עם נציגי סבא”א בנושא.


טורקיה
  • בבחירות שהתקיימו אתמול בטורקיה איבדה מפלגתו של הנשיא ארדואן את הרוב בפרלמנט ממנו נהנתה ב-13 השנים האחרונות והיא תאלץ כעת להקים קואליציה עם מפלגת הימין MHP או עם המפלגה הכורדית HDP שאיחדה תחתיה כוחות רפורמיסטיים שונים. ארדואן קיווה כי ה-HDP לא תעבור את אחוז החסימה בגובה 10% וכי מפלגתו תזכה לרוב המוחלט הדרוש לשנות את החוקה ולהעביר את סמכויות הביצוע מידי ראש הממשלה לידי הנשיאות. 

מצרים
  • בדוח שהגיש ממשל אובמה לקונגרס ב-12 במאי טען הממשל כי מצרים חשובה לאינטרסים האמריקאיים מכדי שניתן יהיה לפגוע בסיוע הצבאי הניתן לה. עם זאת, הדגיש הממשל כי משטרו של הנשיא סיסי מדכא את יריביו, לא בא חשבון עם אלימות של כוחות הביטחון ועצר אלפים מיריביו הפוליטיים.
  • בנאום לרגל שנה לבחירתו לתפקיד הנשיא ובמסגרת השקת פרויקטי תשתית התנצל אתמול הנשיא סיסי בפני אזרחים שנפגעו מידי כוחות הביטחון. הוא קרא לאנשי כוחות הביטחון לזכור כי הם ניצבים בפני “בני אדם” ולהתנהג בזהירות הראויה. עם זאת, נמנע סיסי מלהציג שינוי מדיניות כלשהו ביחס השלטון ליריביו הפוליטיים.

לוב

  • היום החל סבב שיחות בחסות האו”ם במרוקו בין הממשלות היריבות בלוב שמטרתו להביא לסיומה את מלחמת האזרחים במדינה. בלוב פועלת ממשלה המוכרת על ידי הקהילה הבינלאומית שגלתה למזרח המדינה וממשלה מורדת בראשות ארגון “שחר לוב” שפועלת מהבירה טריפולי.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה