יום שישי, 5 ביוני 2015

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום שישי ה-5.6.2015

היום בעדכון: נחשף ערוץ שיחות בלתי רשמי בין בכירים לשעבר ישראלים וסעודים • עימותים בין משטרה למתפרעים שניסו לחבל בעצרת בחירות כורדית בטורקיה • ומאות הרוגים, מרביתם אזרחים, בתקיפה של הקואליציה הבינלאומית בעיראק

תמונת היום: מנכ”ל משה”ח המיועד, דורי גולד, יחד עם בן שיחו הסעודי ששיחות לא רשמיות בין צוותים בהם השתתפו השניים נחשפו אתמול (צילום: CFR)


אזורי
  • באירוע של מכון המחקר האמריקאי ה-Council on Foreign Relations אתמול נחשף כי צוותים בלתי רשמיים של ישראלים וסעודיים המקורבים לממשלי שתי המדינות קיימו בשנה וחצי האחרונות חמישה מפגשים לדיון באינטרסים משותפים לשתי המדינות. המגעים נחשפו כשעל הבמה עמדו דורי גולד, מקורבו של נתניהו המיועד להתמנות לתפקיד מנכ”ל משרד החוץ, ואנואר מג’יד אשקי, ששימש כיועץ לשגריר סעודיה בארה”ב לשעבר, בנדר בן סלטאן. השניים נשאו נאומים בהם עמדו על הסיכון שמציבה איראן לשלום המזרח התיכון, אך הנציג הסעודי הבהיר כי מגעים פתוחים בין המדינות תלויים בקבלת היוזמה הערבית על ידי ממשלת ישראל.

איראן
  • נציגי איראן והמעצמות הדנים בוינה על הסכם קבע בנושא הגרעין התקדמו בשיחותיהם, כך טען סגן שר החוץ האיראני, עבאס ערקאשי. עם זאת, נותרה עבודה רבה על הנספחים להסכם בהם יפורטו מתווי הפתרון בסוגיות השונות כגון קצב הסרת הסנקציות, מאפייני הפיקוח והסכמות הליבה בנושאים הטכניים. במהלך סוף השבוע צפויים להצטרף לשיחות גם הנציגים הבכירים של איראן והמעצמות. כל זאת, לקראת התקרבות מועד הגג שהוצב לשיחות של ה-30 ביוני בו, ארה”ב לפחות, עדיין מעוניינת לעמוד.

טורקיה
  • עימותים בין המשטרה לבין מאות מתפרעים תומכי מפלגת השלטון שניסו לחבל בעצרת בחירות של המפלגה הכורדית בעיר ארזורום שבמזרח טורקיה. הכורדים מקווים לעבור את אחוז החסימה בבחירות שיתקיימו ביום ראשון ובכך לחבל בתקוותיו של הנשיא ארדואן לחזק את מעמד הנשיאות ולהעביר אליה סמכויות ביצועיות.

עיראק

  • מספר רב של בני אדם, ייתכן שכ-700, בהם מאות אזרחים נהרגו בתקיפה של הקואליציה הבינלאומית ביום רביעי בעיירה אלחויג’ה, בירת מחוז כרכוכ של דאעש, בעיראק. התקיפות כוונו נגד מעוזי דאע”ש בעיר אך בפגיעה במחסן נשק נגרמה סדרת פיצוצי משנה שפגעה קשות בעיירה כולה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה