יום שני, 15 ביוני 2015

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום שני ה-15.6.2015

היום בעדכון: טורקיה עוצרת מעבר פליטים סורים לשטחה • ישראל טוענת שהמעצמות נכנעות לאיראן בשיחות הגרעין • ומצרים הפנתה עשרות פעילי אחים מוסלמים למשפט צבאי
תמונת היום: פליטים סורים נמלטים מירי תותחי מים של כוחות טורקים בגבול טורקיה-סוריה (צילום: AFP)


טורקיה
  • לאחר שבשנים האחרונות התירה טורקיה כניסה כמעט בלתי מוגבלת של פליטים סורים לשטחה, בשבת מנעו הכוחות הטורקים מסונים מהעיירה תל אביאד שבשליטת דאע”ש להמלט לשטחם מפני המיליציה הכורדית. הטורקים ירו באוויר והפעילו אמצעים לפיזור הפגנות נגד אלפי הסורים שהגיעו לאזור הגבול. הסורים שבו לעיר בשעות הערב בעידוד אנשי דאע”ש שעדיין מחזיקים לפחות בחלקים מסויימים בעיירה. אתמול חתכו הסורים את גדר הגבול ואלפים הצליחו לפרוץ בעדה.
  • בתגובה להתפתחויות באזור, הצהיר נשיא טורקיה, ארדואן, כי הוא חושש מפני התקדמות הכורדים. הסיבה לחששותיו היא שהמיליציה הכורדית הפעילה בצפון סוריה מקיימת קשרים עם המחתרת הכורדית בטורקיה ה-PKK שחותרת לאוטונומיה כורדית וביצעה מעשי טרור רבים לאורך השנים נגד המשטר הטורקי.
  • בעקבות הבחירות בהן לא זכתה מפלגתו של ארדואן, ה-AKP, לרוב הנחוץ כדי להקים ממשלה לבדה הצהיר אתמול הנשיא הטורקי כי אם ה-AKP לא תצליח להקים ממשלה וגם המפלגה השמאלית, שהיא השנייה בגודלה תכשל במשימה, בחלון הזמן של 45 הימים המוקצב לכך, הוא יאלץ להכריז על בחירות חוזרות. זאת, בהתאם לסמכות המוקנית לו לעשות זאת בחוקה הטורקית.

איראן
  • בפתח ישיבת הממשלה אתמול האשים ראש הממשלה, נתניהו, את המעצמות כי הן מפגינות בפני איראן נכונות לוויתורים מפליגים ומסוכנים בשיחות הגרעין. השר יובל שטייניץ המופקד על נושא הגרעין והקשר עם ארה”ב בנושא הביע חשש כי המעצמות יוותרו על דרישתן לפיקוח מחמיר ולאיסור על המשך מחקר ופיתוח של צנטריפוגות מתקדמות.

מצרים
  • במסגרת המאבק נגד קבוצות האופוזיציה במדינה, הפנתה התביעה במצרים 58 פעילי אחים מוסלמים, מהם רק 37 במעצר, למשפט בבית דין צבאי על פי צו המתיר לשפוט אזרחים בערכאות צבאיות. הפעילים מואשמים בפעילות טרור, חבלה, ניסיון רצח שוטרים ועוד עבירות נוספות בין אוגוסט 2013 לאוקטובר 2014. 

ישראל-פלסטינים

  • לקראת פרסום דוח ועדת שאבס של מועצת זכויות האדם של האו”ם על הלחימה בעזה, שצפוי לבקר את ישראל קשות, פרסמה אתמול ישראל דוח מטעמה. הדוח מבקש להוכיח כי ישראל נקטה בצעדים משמעותיים שמטרתם למנוע פגיעה בבלתי מעורבים במהלך הלחימה ולהראות כי חמאס גררה את האוכלוסייה האזרחית בעזה אל הלחימה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה