יום שלישי, 16 ביוני 2015

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום שלישי ה-16.6.2015

היום בעדכון: שיחות שלום בין הצדדים בתימן • ממשלת איראן הקימה אתר שידוכים לרווקים • ודיווחים על משא ומתן על הפסקת אש ארוכת טווח בין ישראל לחמאס

תמונת היום: מורדים מצבא סוריה החופשי חוגגים את כיבוש מעבר הגבול בתל אביד מידי דאע”ש (צילום: פייסבוק הפורום לחשיבה אזורית)

תימן
  • המשלחת החות’ית בשילוב גורמים נוספים המתנגדים לשלטון הנשיא האדי, יצאה אתמול מג’יבוטי לג’נבה שם יתקיימו בימים הקרובים שיחות שלום בחסות האו”ם. החות’ים טענו כי מצרים מנעה המראה של הטיסה מהמדינה האפריקאית שמדרום לה, ושבעקבות התערבות של מדינות אחרות במפרץ הותרה יציאתם לשיחות. המצרים הכחישו את הטענות.
  • בימים האחרונים השתלטו החות’ים על מחוז ג’וף שבסמיכות לגבול עם סעודיה והם מנסים לחזק שליטתם באזור ומזרימים אליו כוחות. כתוצאה מכך, הגבירו הסעודים משמעותית את תקיפותיהם האוויריות בעיר הבירה של המחוז.
  • סגן שר החוץ האיראני יגיע היום לביקור בסעודיה לרגל פגישת חירום של ארגון הועידה האסלאמית בנושא המלחמה בתימן. יהיה זה ביקור איראני רשמי ראשון בסעודיה מאז פתחה הקואליציה הערבית בהפצצות במדינה בחודש מרץ.
  • ארה”ב חיסלה בשבוע שעבר בתימן באמצעות כלי טיס בלתי מאוייש את מפקד אלקאעדה בחצי האי ערב, נאצר אלוחישי. הארגון הכיר היום בכך שנהרג והכריז כי מחליפו הוא קסים אלרימי.

דאע”ש
  • המיליציה הכורדית בצפון סוריה, ביחד עם כוחות מארגון המורדים “צבא סוריה החופשי” השתלטו על עיירת הגבול תל אביד מידי דאע”ש. בעקבות ההשתלטות על העיירה נותר בידי דאע”ש רק מעבר גבול אחד עם טורקיה ונפגעו קווי האספקה לבירת הארגון בסוריה, רקה.
  • גורם רשמי בג’בהת אלנצרה פרסם אתמול בטוויטר אזהרה מפני כוונות תקיפה של דאע”ש בטריפולי שבצפון לבנון בתיאום עם בכירים במודיעין בצבא לבנון. לטענת הגורם, אנשי המודיעין בצבא מעוניינים לגשר על פערים שנוצרו מול חזבאללה בשל אי התגייסות הצבא ללחימה באזור רכס הקלאמון ולכן ארגנו באמצעות סוכנים ששתלו בדאע”ש מתקפה על טריפולי ביום הראשון של הרמצ’אן שיחול בסוף השבוע. בין ג’בהת אלנצרה לדאע”ש שוררת יריבות וסביר כי זה הרקע לטענות מרחיקות הלכת שלא ברור כלל אם יש בהן ממש.

איראן
  • שיחות הגרעין בין נציגי איראן והמעצמות יתחדשו מחר בוינה בדרג מומחים.
  • הסנטור הרפובליקני, בוב קורקר, שאחראי לחקיקה שדורשת מהנשיא אובמה להעביר כל הסכם עם איראן לעיון הקונגרס פרסם אתמול מכתב שכתב לנשיא. במכתב מביע קורקר חשש נוכח דיווחים על נכונות של המעצמות לשקול הפחתת הדרישות מאיראן בנושאי הדיווח על מחקרים בתחום הגרעין הצבאי בהם עסקה בעבר והביקורת על אתרים חשודים שנמצאים בשטחה. הוא קרא לאובמה לנטוש את השיחות עם איראן עם אכן זו דורשת שהמעצמות יוותרו על הקווים האדומים שלהן.
  • הגנרל ג’יימס קלאפר המכהן כ-DNI, ראש קהילת המודיעין האמריקאית, טען במכתב לסנאט כי על אף שאיום התמיכה של איראן בטרור לא נכלל בדוח הערכת האיומים השנתי של קהילת המודיעין האמריקאית שפורסם לפני מספר חודשים, הקהילה עדיין רואה בו איום. במענה למכתב של שבעה סנטורים בנושא, הוא הכיר בכך שמן הראוי היה לכלול את האיום בהערכה השנתית.
  • סגן השר האיראני לענייני צעירים וספורט הודיע אתמול על השקת אתר אינטרנט ממשלתי לסיוע בשידוכים בין צעירים במדינה הסובלת משיעור ילודה נמוך לאחר עשורים של תמיכה בתכנון משפחה. באתר יעלו המשתמשים פרופילים אישיים בהם יתארו תחומי עניין ותכונות רצויות בבני ובבנות זוג ושדכנים יחברו בין משתמשים מתאימים.

מצרים
  • בית משפט מצרי אישר היום גזר דין מוות נגד הנשיא המודח מטעם האחים המוסלמים, מחמד מורסי, וכנגד ארבעה בכירים נוספים בתנועה באשמת חטיפה וברצח שוטרים ובריחה מהכלא בזמן המהפיכה שהביאה להפלת משטר מבארכ בשנת 2011. גזר הדין הראשון בנושא ניתן בחודש שעבר ובתקופה שחלפה, הוא עבר לעיון ואושר, כפי שדורש החוק המצרי, על ידי המופתי העליון של מצרים. בתיק נוסף שהוכרע אתמול נידון מורסי למאסר עולם באשמת קשירת קשר עם חמאס נגד מצרים. בתיק זה נידונו למוות שלושה מנהיגים נוספים של האחים המוסלמים. בשני התיקים נידונו למוות עשרות נאשמים שאינם בידי השלטונות.
  • נשיא מצרים, סיסי, הורה אתמול להאריך ביומיים את פתיחת מעבר רפיח עם רצועת עזה לרגל פתיחת חודש הרמצ’אן עד ליום רביעי.
  • דובר של צבא מצרים טען שלשום כי הצבא אטם 1429 מנהרות שחיברו בין מצרים לרצועת עזה בשנה וחצי האחרונות, אף שלאור המספר הגבוה סביר יותר כי מדובר בפתחי מנהרות. כל זאת, לאחר שלאחרונה טען דובר מצרי כי בחצי השנה האחרונה נאטמו למעלה מ-500 פתחי מנהרות.

ישראל-פלסטינים

  • אתמול נטען בתקשורת מפי מקורות פלסטינים, במשתמע ברשות הפלסטינית, כי ישראל מנהלת מגעים בתיווך קטר להכרזה על הפסקת אש של 5-3 שנים. על פי הדיווחים, בכיר חמאס מרצועת עזה, מוסא אבו מרזוק יצא לקטר כשבידיו עמדת חמאס בעזה ביחס להצעה שגיבש שליח האו”ם למזה”ת. על פי הדיווח, ישראל עדכנה את הרשות הפלסטינית ביוזמה וטענו כי במצב הנוכחי בו הרשות לא מעוניינת לחזור לשלוט ברצועת עזה מבקשת ישראל להגיע להסדרה מול חמאס. בחמאס הכחישו היום את הדיווחים לפיהם התנועה מנהלת משא ומתן בלהפסקת אש קבועה עם ישראל. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה