יום רביעי, 19 במרץ 2014

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום רביעי ה-19.3.14

היום בעדכון: בתגובה למטען בגולן צה"ל תקף בסוריה ישראל לוחצת לחדש הסיוע למצרים וסוריה מכוונת גבוה


מפת תקריות הגבול

מפה של תקריות הגבול האחרונות בצפון  (מקור: אתר "הארץ")


 


ישראל


* כוח צה"ל מגדוד 202 של חטיבת הצנחנים נפגע אתמול מפיצוץ מטען בגולן בסמוך לגדר הגבול דרומית למג'דל שמס. בפיצוץ נפגעו ארבעה אנשי צה"ל, אחד מהם קשה. בין הפצועים גם סגן מפקד הגדוד. הארבעה נפגעו לאחר שירדו מהרכב בו נעו מכיוון שראו תנועה חשודה בצידו השני של הגבול. זוהי תקרית שלישית מסוגה בשבועיים האחרונים. לא ברור מי הניח את המטען, אך ההערכה היא שחזבאללה אחראי לכך, במסגרת ניסיונותיו להגיב על תקיפת צה"ל בלבנון לפני כחודש מבלי לגרור את ישראל לתגובה מקיפה.


* מיד לאחר הפיצוץ השיבו כוחות צה"ל בגזרה אש ארטילרית וטילים לעבר עמדות של צבא סוריה בגולן הסורי. בנוסף, במהלך הלילה תקף צה"ל מהאוויר ארבע מטרות של צבא סוריה בהן בסיס אימונים ומפקדות של חטיבות הגבול הסוריות בגולן. ישראל הודיעה בעצמה על הפגיעה החריגה והישירה בצבא סוריה, והבהירה שהיא רואה באסד אחראי על פגיעות בישראל המגיעות משטחו.



מצרים


*  גורמים מדיניים בישראל פנו לממשל האמריקאי ולחברי קונגרס בכירים בבקשה שלא למנוע את אספקת הסיוע הצבאי למצרים, ובפרט לא את מסוקי האפאצ'י המשמשים את המצרים ללחימה בארגוני הטרור בסיני. ברקע, עצירת הסיוע בעקבות ההפיכה הצבאית בקהיר ביולי 2013 וכוונתם של חברי קונגרס למנוע את חידושו אם לא תחול התקדמות בתהליך הדמוקרטיזיציה של מצרים.


* דובר מטעם חמאס, פוזי ברהום, האשים את ממשלת מצרים ב"פשעים נגד האנושות והעם הפלסטיני" על רקע סגירת מעבר רפיח בין מצרים לרצועה ועל סגירת המנהרות אותה הוא הגדיר כ"החמרת הסגר" על עזה.


* נשיא מצרים הזמני, עדלי מנצור, שלח מכתב למשפחתו של עיתונאי אלג'זירה העצור במצרים, פיטר גרסטה, בו כתב שינסה להאיץ את ההליך המשפטי במטרה לאפשר לו להתאחד הם משפחתו בהקדם. לא ידוע האם נאמר משהו במכתב אודות שני העיתונאים הנוספים של הרשת שנעצרו עם גרסטה. זהו צעד חריג ביותר מצד מנצור.


* בהרשעה ראשונה של שוטרים שהיו מעורבים בדיכוי הפגנות האחים המוסלמים בקיץ שעבר, הורשעו אתמול ארבעה שוטרים בסעיף הריגה. הארבעה הואשמו בהריגתם של 37 מפגינים. המפגינים נכלאו במשאית מעצר במשך שעות ארוכות בסופן השליכו השוטרים פנימה גז מדמיע. אחד השוטרים נידון לעשר שנות מאסר והשאר לשנת מאסר על תנאי.



איראן


* 83 חברי סנאט שלחו אתמול לנשיא אובמה מכתב בו הם קוראים לו שלא להסכים לעסקה שלא תחסום בפני איראן את הדרך להשיג חומר בקיע לפצצת גרעין. המכתב עצמו נוסח ופורסם במהלך ועידת הלובי הפרו-ישראלי איפא"ק בראשית מרץ.


 


סוריה


* ארה"ב הכריזה אתמול על השעיית יחסיה הדיפלומטיים עם סוריה. הנציגויות הסוריות בארה"ב קיבלו הוראה לסגור את שעריהן והנציגים הסורים יצטרכו כעת לעזוב את ארה"ב. השליח האמריקאי החדש לסוריה, דניאל רובינשטיין, טען כי ארה"ב מעוניינת בחידוש הקשרים בתנאי שבשאר אסד יוותר על השלטון.


* ממשלת סוריה אישרה אתמול את הקמת סוכנות החלל הסורית.



פלסטינים


* ממשלת הרשות הפלסטינית הודיעה כי היא מזמינה פירמות בינלאומיות למכרז חיפוש נפט בגדה המערבית. בהודעה הפלסטינית לא הייתה כל התייחסות לשאלה כיצד ינוהל המכרז מול ישראל.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה