יום רביעי, 26 במרץ 2014

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום רביעי ה-26.3.14

היום בעדכון: העולם הערבי מחולק משפטי ההמונים במצרים נמשכים ושחרור פולארד מצטרף כקלף בתיווך האמריקאי בין ישראל לפלסטינים
הכסא הריק של סוריה


 תמונת היום: הכסא הריק – המושב הסורי הבלתי מאוייש בכינוס הליגה הערבית בכווית (צילום: רויטרס)



בין-ערבי


* בכווית מתכנסת הפסגה השנתית של הליגה הערבית. במוקד הפסגה, המתח בין סעודיה, מצרים ואיחוד האמירויות לבין קטר. זאת בעיקר ביחס לתמיכת קטר באחים המוסלמים. שלוש המדינות כבר צמצמו את יחסיהן הדיפלומטיים עם קטר על רקע תמיכתה בתנועה. כעת הן לוחצות לקבל החלטה בנושא "מאבק בטרור" והקמת צוות שידון בצעדים הדרושים בעניין. אף שהחלטות הליגה אינן מחייבות את מי שהתנגדו להן, החלטה כזו תגביר את הלחץ על קטר להפסיק את תמיכתה באחים המוסלמים.


* הנושא הסורי – בשנה שעברה ניתן המושב הסורי בפסגה לנציג האופוזיציה. עם זאת, בפסגה זו הושאר הכסא הסורי ריק על אף שנציגי משטר אסד לא הוזמנו. נציג האופוזיציה, אחמד ג'רבה, תקף את ההחלטה שלא לתת לו לייצג את סוריה רשמית וקרא למדינות ערב להגביר תמיכתן במורדים באסד.


* הנושא הפלסטיני  -  האמיר הקטרי הציע בנאומו לחדש את מאמצי הפיוס בין פתח לחמאס ולממן קרן סיוע לערביי מזרח ירושלים. אבו מאזן בנאומו התעלם מההצעה ושיבח דווקא את הסעודים על תמיכתם ברשות. בנושא המדיני דחה אבו מאזן את דרישת ישראל להכרה בה כמדינה יהודית והוא צפוי לקבל את גיבוי העצרת לעמדה זו.


 


מצרים


* כצפוי, אתמול התחיל משפטם של 683 נאשמים תומכי אחים מוסלמים בהשתתפות בהפגנות בקיץ האחרון בהן נהרגו שני שוטרים. זאת, יום לאחר ש-529 נאשמים נידונו למוות במשפט בזק. פרקליטי ההגנה התפטרו כולם במחאה על ההליך, אך השופט – שישב גם בראש ההרכב שנתן את גזר דין המוות ההמוני – המשיך את הדיונים למרות שהנאשמים לא יוצגו.



ישראל-פלסטינים


* על פי גל"צ, ארה"ב הציעה לישראל לשחרר את ג'ונת'ן פולארד אם ישראל תמשיך את שחרור האסירים הפלסטיניים והמשא ומתן בין הצדדים יוארך. יוזכר, כי על פי דיווחים בעת האחרונה ישראל תדרש לשחרר אסירים נוספים ולהקפיא בנייה בהתנחלויות כדי לרתום את הפלסטינים להמשך התהליך.


 


סוריה


* התפתחות בלחימה בסוריה – לאחר שבחודשים האחרונים זכה צבא אסד להישגים בלחימה באזור דמשק ומעברי הגבול עם לבנון, הישג למורדים האסלאמיסטיים באזור החוף הצפוני של המדינה. מחוז לד'אקיה שנחשב למעוז עלווי (העדה אליה משתייך אסד) הפך לזירה של לחימה ערה והמורדים הצליחו לראשונה לכבוש את אחד מכפרי החוף במחוז.



איראן


* ה-KLOS-C: גורמי מודיעין בארה"ב מעריכים שיעדו של הנשק שנמצא בספינה היה חצי האי סיני ולא רצועת עזה כפי שנטען על ידי חלק מהגורמים בישראל שעסקו בנושא.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה